Det sägs att en Jolly Maxi kan styras av BUS/KNX, men jag hittar ingen info om hur det sker.
Kanske det finns ngn Z-wave-modul som kan sända bus-signaler istället direkt till sådan lite mer avancerade drivers?

Eller är det helt enkelt en sån här man använder för att styra en Jolly driver
0-10V:
http://www.interaktivahem.se/p/strombrytare-och-dimmers/ih010.html
 
Redigerat:
karlmb skrev:
Det sägs att en Jolly Maxi kan styras av BUS/KNX, men jag hittar ingen info om hur det sker.
Kanske det finns ngn Z-wave-modul som kan sända bus-signaler istället direkt till sådan lite mer avancerade drivers?

Eller är det helt enkelt en sån här man använder för att styra en Jolly driver
0-10V:
[länk]
Det är 0-10v eller push knapp som kan styra jolly.
Du kan själv bygga prylen ih säljer för några tior. Men det är ingen optimal lösning. Den monteras ihop med fibaros rgbw puck. 0-10v.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK. Hembygge är ju tilltalade med tanke på vilka priser som fortfarande förekommer.
Men, jag ställde frågan till Hide-alite utan att få klarhet ändå: Om man t.ex styr en Jolly med 5 V och har halvdimmat. Vad händer då om man sluter pushdim ingången?
Märkligt nog visste de inte det...
Men det är ju det som är det viktiga, att man kan styra Jollyn även med vanlig brytare på väggen.
Optimalt vore om man kan även ändra dimnivå upp och ned från det värde som spänningen från Z-wave-prylen indikerar.
Kräver en Jolly konstant spänning t.ex. 5 V på ingången eller räcker det att ge det en kort stund för att ändra dimnivå?
Om det blir konflikt och inte går att lösa så vore ju det faktiskt bättre att styra allt via pushdim ingången, och vad man då skulle behöva är ju istället en billig switch som kan pusha upp och ned dimnivå.
Men det finns ingen återkoppling till zwave då? Eller går det att lösa?
Ingen som byggt eller sett någon lösning där en driver som Jolly går att styra både via zwave och kontakt på väggen?
Jag kollar på http://www.i-home.se/sv/smart-hem/z-wave/sydia-pwm-till-0-10v-omvandlare.html
,men det blriir ju rätt dyrt att både behöva skaffa en dimmer för 500:- + den omvandlaren för ytterligare 500:-...
Känns fel att inte styra en Jolly direkt.
 
Redigerat:
Henke-el skrev:
Det är 0-10v eller push knapp som kan styra jolly.
Du kan själv bygga prylen ih säljer för några tior. Men det är ingen optimal lösning. Den monteras ihop med fibaros rgbw puck. [bild]
Jag kör denna lösningen, två motstånd o lite kabel, funkar och har funkat i ca 1 halvår för min del!
Satte motstånd och kablar på ett litet labbkretskort från clasohlsson, motstånd därifrån med...
Kanske en hundring inklusive en lödkolv...

Gjorde tre parallella kopplingar eftersom jag ville styra tre jollys! Samt att jag satte industrirelä på varje pushknapp för det var redan dragit 230V, som jag hade till jollyn innan jag skaffa RGBW pucken!
Det går ju inte köra 230 in på RGBW pucken precis!

Pucken är inställd på Input Output Configuration: 39321 för att få det att funka med impulsknappar och den biten!
 
hpnisse skrev:
Jag kör denna lösningen, två motstånd o lite kabel, funkar och har funkat i ca 1 halvår för min del!
Satte motstånd och kablar på ett litet labbkretskort från clasohlsson, motstånd därifrån med...
Kanske en hundring inklusive en lödkolv...

Gjorde tre parallella kopplingar eftersom jag ville styra tre jollys! Samt att jag satte industrirelä på varje pushknapp för det var redan dragit 230V, som jag hade till jollyn innan jag skaffa RGBW pucken!
Det går ju inte köra 230 in på RGBW pucken precis!

Pucken är inställd på Input Output Configuration: 39321 för att få det att funka med impulsknappar och den biten!
gött att det funkar. kräver lite pill men när det väl rullar är det värt det.
 
ControlFreak skrev:
Det finns mer avancerade omvandlare PWM - 0-10 volt, i-Home har en 4 kanalig för 549:- [länk]
den har jag inte sett innan, intressant.
 
hpnisse skrev:
Jag kör denna lösningen, två motstånd o lite kabel, funkar och har funkat i ca 1 halvår för min del!
Satte motstånd och kablar på ett litet labbkretskort från clasohlsson, motstånd därifrån med...
Kanske en hundring inklusive en lödkolv...

Gjorde tre parallella kopplingar eftersom jag ville styra tre jollys! Samt att jag satte industrirelä på varje pushknapp för det var redan dragit 230V, som jag hade till jollyn innan jag skaffa RGBW pucken!
Det går ju inte köra 230 in på RGBW pucken precis!

Pucken är inställd på Input Output Configuration: 39321 för att få det att funka med impulsknappar och den biten!
Jag byggde ihop en liknande ikväll och testade med en Fibaro RGBW och en jolly driver + 3st 3w spottar.
Det fungerade hyfsat, dimringen gick jäkligt fint och utan flimmer. Men lamporna slocknar inte när man slår av dom, dom lyser fortfarande relativt starkt.
Vet att jag fick sätta ett motstånd på en annan driver här hemma (ej z-wave) då mina lampor i hallen glödde lite när man stängde av, men detta lyser mycket mer
Några tips?
Kan det vara så att jag tog för "klena" motstånd till mitt lilla bygge?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Peter
 
peppito skrev:
Jag byggde ihop en liknande ikväll och testade med en Fibaro RGBW och en jolly driver + 3st 3w spottar.
Det fungerade hyfsat, dimringen gick jäkligt fint och utan flimmer. Men lamporna slocknar inte när man slår av dom, dom lyser fortfarande relativt starkt.
Vet att jag fick sätta ett motstånd på en annan driver här hemma (ej z-wave) då mina lampor i hallen glödde lite när man stängde av, men detta lyser mycket mer
Några tips?
Kan det vara så att jag tog för "klena" motstånd till mitt lilla bygge?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Peter
Hejsan!
Vet inte vad du kör för motstånd, men så länge signalen från RGBW pucken är 0volt vid 0% dimmring så skall ju inte lamporna lysa något.
Jag kolla mina värden lite nu;
RGBW = 0-12V --> efter specialmotståndsbygget = 0-10V

Kör med 1Kohm och 200ohm ennligt denna bild. gh0101.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och du säger att lamporna lyser hyfsat starkt.
Är du säker på att 1-10V (0-10V) dimringen är aktiverad på Jollyn? Bruksanvisning förklarar hur man aktiverar isåfall.
Sen finns det "Minimum Dim Value", som måste ställas in i pucken (via kontrollern). Min står på 2.
 
Tack för svar!
Hade inget 200ohm hemma så där har jag ett 180 och på andra sidan ett 1k.
Ska mäta lite när jag kommer hem, så att jag verkligen har 0 när det är 0.

Minimum Dim Value har jag på 2 också. Så det borde vara ok.
 
Nu fattar jag, tror jag!
Tar de 549:- för de där 2 motstånden????
Jollyn har ju 12V matning så det är ju inget problem iaf.
 
Jupp, verkar vara så.
Så det är väldigt dyra motstånd. (549:- för en enhet)
Sen var det ju en annan länkad modell med fyra enheter i samma (också 549:- ???), den har tydligen så att man manuellt får ställa in så utspänningen blir rätt, samt att allt är galvaniskt frånskilt. Lite mer säkerhet om det skulle hända något kanske...

Men jag har kört på min lösning i ett år säkert nu, motstånd på ett litet kretskort, och lite småkabel.
Jättenöjd, och jag har även Impulsknappar för manuell styrning av varje individuell utgång (via relä).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De sänker nog priset nu när det kommit ut vilken bluff det är ...
 
Någon som känner till om det dykt upp något led drivdon med inbyggd z-wave såhär 2 år senare?

Eller är rgbw puck o motstånd fortfarande bästa lösningen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej,
Vet inte om någon läser denna tråd men jag frågar ändå!
Jag har idag LED-spottar i köket som styr via en återfjädrande lysknapp. Ett tryck på och ett tryck av. Om man håller inne knappen så dimrar spottarna via trafon.
Nu skulle jag vilja kunna tända spottaran även med en Fibaro switch är det möjligt?
Alltså inte en Fibaro RGBW utan en Fibaro switch

Dvs att sätta en Fibaro switch imellan lysknappen och LED-trafon.
Så både lysknappen och Fibaron kan tända och släcka spottarna.
Inte nödvändigt att kunna dimra ifrån Fibaron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.