P
Nissens Nissens skrev:
Att den andre körde ”lååångsamt” enligt TS är mer trovärdigt eftersom det är en nackdel för TS själv.
Vanligen brukar man nog inte ta upp sånt som talar emot en själv i sådana här sammanhang. I det här fallet tyder det på att TS är trovärdig även i sina andra uttalanden. :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det ändå inte lite märkligt hur dålig efterlevnaden är för högerregeln? I T-korsningar ska man absolut inte räkna med att den följs av de som har T-benet till höger i korsningen. Det är kanske lika bra att avskaffa högerregeln och sätta upp skyltar i alla korsningar?
Jag har länge förespråkat att T-korsregeln ska införas och gälla före högerregeln. Men, myndigheterna verkar inte hörsamma mitt förslag och därför fortsätter jag att tillämpa högerregeln i t-kors där jag svänger in på taket i T.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Att manövrera behöver inte bara vara att bromsa. Med 70km/h, fri sikt och lååångsam trafik så borde det vara lätt att manövrera undan.
Hur mycket tid hade TS på sig? Jag har gjort en beräkning på det, men om du inte tycker att den stämmer så kanske du kan göra en egen uppskattning?
 
Nissens
P pmd skrev:
Vanligen brukar man nog inte ta upp sånt som talar emot en själv i sådana här sammanhang. I det här fallet tyder det på att TS är trovärdig även i sina andra uttalanden. :)
Då återstår att han har dålig reaktionsförmåga eller var distraherad av något.
 
Nissens
P pmd skrev:
Hur mycket tid hade TS på sig? Jag har gjort en beräkning på det, men om du inte tycker att den stämmer så kanske du kan göra en egen uppskattning?
Hur lång sikt tycker du det verkar vara enligt bilden?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Då återstår att han har dålig reaktionsförmåga eller var distraherad av något.
Nej, det finns troligare förklaringar.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Hur lång sikt tycker du det verkar vara enligt bilden?
Jag använde TS uppgifter om avstånd i min beräkning. Som sagt, gör en du med. Det kan bli intressant att se om den skiljer sig nämnvärt fån min.

Fast det spelar ju ingen större roll. TS var inte vållande.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jag använde TS uppgifter om avstånd i min beräkning. Som sagt, gör en du med. Det kan bli intressant att se om den skiljer sig nämnvärt fån min.

Fast det spelar ju ingen större roll. TS var inte vållande.
Jag litar mer på bilden, och där ser sikten fantastiskt bra ut. Flera hundra meter skulle jag tro.
Man behöver inte räkna speciellt noga för att inse att det fanns oceaner av tid att reagera på. Speciellt eftersom den andra bilen körde lååångsamt.
 
Nissens Nissens skrev:
Man behöver inte räkna speciellt noga för att inse att det fanns oceaner av tid att reagera på
Vad är det man ska reagera på? Åker man på en landsväg där anslutande vägar har stopp/väjningsplikt så resulterar ju det på sin höjd i att man lättar lite på gasen....Svänger någon ut framför så smäller det, oavsett hur fri sikt man har. Eller missförstår jag kanske resonemanget här?
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag litar mer på bilden, och där ser sikten fantastiskt bra ut. Flera hundra meter skulle jag tro.
Lägg in bilden igen, med en skala så det går att avgöra avstånden.
Man behöver inte räkna speciellt noga för att inse att det fanns oceaner av tid att reagera på. Speciellt eftersom den andra bilen körde lååångsamt.
Visst. Man behöver inte räkna. Man kan gissa också, baserat på det oerhört exakta mätvärdet "lååångsamt".

Fast det spelar ju ingen större roll. TS var inte vållande.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Lägg in bilden igen, med en skala så det går att avgöra avstånden.

Visst. Man behöver inte räkna. Man kan gissa också, baserat på det oerhört exakta mätvärdet "lååångsamt".

Fast det spelar ju ingen större roll. TS var inte vållande.
Genom att anta att vägen har en viss bredd så ser man att sikten är väldigt lång.
Det är du som antar saker, som att TS uppenbara felaktiga uppgift om sikten stämmer.
Som jag skrev från början... ÄVEN OM TS INTE ÄR BEDÖMD SOM VÅLLANDE FANNS DET GOTT OM MÖJLIGHETER ATT MANÖVRERA UNDAN.
 
H
B Bjober skrev:
Vi har en utfart hemmavid som kan vara svår när det är mycket trafik eller halt.
När jag svänger ut på den större vägen har jag uppförsbacke så accelerationen kan bli väldigt långsam om det är halt och släpvagnen med.
Sikten från den större vägen är inte jättelång så ibland hinner man precis ut när bilen dyker upp bakifrån på den större vägen.
Ofta har jag noterat att aktionsordningen för bakomvarande är :
1 Blinka med helljus.
2 Tuta tuta tuta
3 Bromsa

Borde inte det omvända förfarandet vara effektivare?

Någon har inte lyckats sakta ner utan kör istället om. Men då är problemet att vi närmar oss backkrön och håller då hen blicken på mig istället för framåt så kan det dessutom bli frontalkrock med mötande.

Varför gör man så?
Låter som om du ska svänga åt andra hållet först och vända där det är säkert speciellt om du kör med släpvagn, framförallt när du vet om riskerna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Låter som om du ska svänga åt andra hållet först och vända där det är säkert speciellt om du kör med släpvagn, framförallt när du vet om riskerna.
Jo men det gör jag. Svänger jag vänster istället uppstår andra risker.
Det är främst fenomenet att blinka och tuta innan man bromsar jag tycker känns konstigt. De har ju svag uppförsbacke så förmodligen räcker det att släppa gasen så stannar bilen innan de når mig.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Genom att anta att vägen har en viss bredd så ser man att sikten är väldigt lång.
Det är du som antar saker, som att TS uppenbara felaktiga uppgift om sikten stämmer.
Som jag skrev från början... ÄVEN OM TS INTE ÄR BEDÖMD SOM VÅLLANDE FANNS DET GOTT OM MÖJLIGHETER ATT MANÖVRERA UNDAN.
Hur lång tid hade han på sig?

Men eftersom TS inte var vållande så spelar det ju ingen större roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
B Bjober skrev:
Det är främst fenomenet att blinka och tuta innan man bromsar jag tycker känns konstigt. De har ju svag uppförsbacke så förmodligen räcker det att släppa gasen så stannar bilen innan de når mig.
Blinkandet och tutandet har troligen inte något samband med fartminskningen utan är ett sätt för föraren att framföra sitt missnöje med att behöva sakta in.

En del människor har helt enkelt inte förstått att man måste samarbeta i trafiken för att den ska fungera bra. Jag kallar dessa människor för mottrafikanter.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.