25 628 läst · 253 svar
26k läst
253 svar
Lite förbryllad över hur försäkringsbolag bedömmer vållande
Jag har länge förespråkat att T-korsregeln ska införas och gälla före högerregeln. Men, myndigheterna verkar inte hörsamma mitt förslag och därför fortsätter jag att tillämpa högerregeln i t-kors där jag svänger in på taket i T.P pmd skrev:
Jag litar mer på bilden, och där ser sikten fantastiskt bra ut. Flera hundra meter skulle jag tro.P pmd skrev:
Man behöver inte räkna speciellt noga för att inse att det fanns oceaner av tid att reagera på. Speciellt eftersom den andra bilen körde lååångsamt.
Vad är det man ska reagera på? Åker man på en landsväg där anslutande vägar har stopp/väjningsplikt så resulterar ju det på sin höjd i att man lättar lite på gasen....Svänger någon ut framför så smäller det, oavsett hur fri sikt man har. Eller missförstår jag kanske resonemanget här?Nissens skrev:
Lägg in bilden igen, med en skala så det går att avgöra avstånden.Nissens skrev:
Visst. Man behöver inte räkna. Man kan gissa också, baserat på det oerhört exakta mätvärdet "lååångsamt".
Fast det spelar ju ingen större roll. TS var inte vållande.
Genom att anta att vägen har en viss bredd så ser man att sikten är väldigt lång.P pmd skrev:
Det är du som antar saker, som att TS uppenbara felaktiga uppgift om sikten stämmer.
Som jag skrev från början... ÄVEN OM TS INTE ÄR BEDÖMD SOM VÅLLANDE FANNS DET GOTT OM MÖJLIGHETER ATT MANÖVRERA UNDAN.
Låter som om du ska svänga åt andra hållet först och vända där det är säkert speciellt om du kör med släpvagn, framförallt när du vet om riskerna.B Bjober skrev:Vi har en utfart hemmavid som kan vara svår när det är mycket trafik eller halt.
När jag svänger ut på den större vägen har jag uppförsbacke så accelerationen kan bli väldigt långsam om det är halt och släpvagnen med.
Sikten från den större vägen är inte jättelång så ibland hinner man precis ut när bilen dyker upp bakifrån på den större vägen.
Ofta har jag noterat att aktionsordningen för bakomvarande är :
1 Blinka med helljus.
2 Tuta tuta tuta
3 Bromsa
Borde inte det omvända förfarandet vara effektivare?
Någon har inte lyckats sakta ner utan kör istället om. Men då är problemet att vi närmar oss backkrön och håller då hen blicken på mig istället för framåt så kan det dessutom bli frontalkrock med mötande.
Varför gör man så?
Jo men det gör jag. Svänger jag vänster istället uppstår andra risker.H H-Thomasson skrev:
Det är främst fenomenet att blinka och tuta innan man bromsar jag tycker känns konstigt. De har ju svag uppförsbacke så förmodligen räcker det att släppa gasen så stannar bilen innan de når mig.
Hur lång tid hade han på sig?Nissens skrev:
Men eftersom TS inte var vållande så spelar det ju ingen större roll.
Redigerat:
Blinkandet och tutandet har troligen inte något samband med fartminskningen utan är ett sätt för föraren att framföra sitt missnöje med att behöva sakta in.B Bjober skrev:
En del människor har helt enkelt inte förstått att man måste samarbeta i trafiken för att den ska fungera bra. Jag kallar dessa människor för mottrafikanter.