R
MacAver MacAver skrev:
Kollade lite på bilden jag la upp och kan ju vara så att hans passagerare skymde sikten, eller en stolpe. Eftersom han stod med nosen lite redan svängd åt vänster när han stannade för stopplikten så är det fullt möjligt att jag var skymd.
Sån situation kan och skall man undvika som bilförare. Något du fick lära dig på det lite hårresande sättet. Vi har en korsning nära hemmet där vinkeln på påfallande väg med stopplikt alltid tvingar en att böja sig långt fram om man har passagerare för att se. En olycka händer så lätt vilket kräver extra uppmärksamhet i många situationer.
Du spekulerar mycket i hans skymda sikt. Att hans fru skymde m.m.

Kan de inte va så enkelt att du blev vållande för att du helt enkelt borde kunnat avvärja eller helt undvika olyckan om du bromsat hårdare.

De kan ju va bedömt så att om du höll hastigheten skulle de aldrig hänt om ni befann er där ni säger.
 
K kelegris skrev:
Man måste inte stanna överallt, men man måste kunna stanna.
Man kan inte ha kört mycket landsvägskörning om man tycker att man alltid ska kunna stanna för en sent utkörande bil som har stopplikt.

Vissa handlingar, i trafiken som annorstädes, är faktiskt så irrationella, korkade och överraskande att man inte kan skydda sig emot dem. @findus42:s målande beskrivning ovan av något han varit med om är ett bra exempel.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Haha, jag trodde du ville ha en seriös diskussion. Det jag skrev flera ggr, till slut till och med i versaler för att göra det superlätt att begripa är att det inte har med frågan om han var vållande eller inte att göra.
Den frågan är avklarad och den kan du ju ta upp med någon annan om du är intresserad av att diskutera den.

Med ett par hundra meters fri sikt och 70km/h med en låååångsam medtrafikant har han haft väldigt lång tid på sig att reagera. Exakt hur lång tid går inte att räkna ut eftersom det finns en okänd variabel.

Man kan bara konstatera att förutsättningarna var ideala och det fanns gott om tid att manövrera för att undvika en olycka.

Jag har tidigare kört MC och har lärt mig att alltid tänka att alla trafikanter är oberäkneliga, det har räddat mig många gånger.
Du har säkert varit den oberäkneliga trafikant flera gånger också.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Jo, men TS är part i målet och tar upp saker som ålder och kön på den andra bilisten som speglar fördomar. Så tillförlitligheten är låg vad gäller hans uppgift om att han höll rätt hastighet.

Alternativet skulle ju vara att TS har dålig reaktionsförmåga eller var distraherad.

Att den andre körde ”lååångsamt” enligt TS är mer trovärdigt eftersom det är en nackdel för TS själv.
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är ju just det, det ser enkelt ut, fri sikt och den andra bilen kör ut långsamt enligt dig själv. Ändå låter det som att du gjorde panikåtgärder. Som om att det var dålig sikt, eller att den andre körde fort. Men så var det ju inte enligt dig.
Vad är din egen ålder och kön förresten?
Fan vad tråkigt det här blev för dig....

Är det eventuellt så att du är runt 80 själv och har blivit ombedd att sluta köra bil av de som bryr sig? Kanske tom nån liten smäll där du blivit vållande där den andra bilen plötsligt bara ”körde på dig från ingenstans” och den måste ha kört för fort?
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Karlia
R Rörmokaren84 skrev:
Du spekulerar mycket i hans skymda sikt. Att hans fru skymde m.m.

Kan de inte va så enkelt att du blev vållande för att du helt enkelt borde kunnat avvärja eller helt undvika olyckan om du bromsat hårdare.

De kan ju va bedömt så att om du höll hastigheten skulle de aldrig hänt om ni befann er där ni säger.
Om du läser alla inlägg ser du att TS slapp självrisken/ansågs som ej vållande efter verkstadens inrapportering.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Fan vad tråkigt det här blev för dig....

Är det eventuellt så att du är runt 80 själv och har blivit ombedd att sluta köra bil av de som bryr sig? Kanske tom nån liten smäll där du blivit vållande där den andra bilen plötsligt bara ”körde på dig från ingenstans” och den måste ha kört för fort?
Haha, verkar bli betydligt mer tråkigt för dig, för dina gissningar är helt galna.
Jag är långt ifrån den åldern, men drar slutsatser grundat på TS uppgifter och den utmärkta bilden han lagt in. Jag har aldrig ifrågasatt skuldfrågan om det är det du fått för dig.
 
Nissens
R Rörmokaren84 skrev:
Du har säkert varit den oberäkneliga trafikant flera gånger också.
:crysmile:
Eller hur, snarare gått den hårda skolan som de flesta MC förare går igenom. Man måste hela tiden vara observant och inte lita på andra i trafiken. Det är inte bilföraren som råkar illa ut i kollision med MC.
 
Nissens
S johd01 skrev:
I trafiken gäller det att utgå från att alla är idioter och fått körkortet i julklapp. Det har räddat mig från krock många gånger (aldrig krockat)
Det är exakt detta det handlar om! Jag har precis samma erfarenhet.
 
Nissens
T twoody skrev:
Då måste det vara jobbigt att vara ute och köra när man måste stanna överallt för att alla kan vara oberäkneliga.
Med ditt tänk är det i stort sett omöjligt att köra bil tex i Stockholm.
Vad snackar du om, varför måste man stanna överallt? Då kommer man ju ingenstans?
Jag har kört mycket i Stockholm, och jag har aldrig varit inblandad i någon olycka hittills.
 
Nissens
P pmd skrev:
Nej, jag vill ha en låååångsam diskussion.

Det är just det där med tiden som är avgörande, faktiskt. Om du inte vill presentera en tidsuppskattning så utgår jag från att vi kan utgå från den jag gjorde.

Jag har också kört MC, i cirka 10 år innan jag började köra bil. Jag skrev ett inlägg om det tidigare i tråden. Jag håller helt med om att MC-vanor är bra att ha även när man kör bil. Alla trafikanter är mottrafikanter tills motsatsen bevisats.
Du kan utgå ifrån vad du vill, men eftersom du har felaktig indata så blir utdatan fel också. Inget nytt med det.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med dig att formuleringen av långsamt ställer till det. Jag tänkte likadant, men antar att det var en dålig beskrivning.
Det jag menar är att bara för att sikten på platsen är riktigt bra så innebär det inte per automatik att man har lång tid att reagera.
Men man kan ha en beredskap för att en bil kan köra ut när man på långt håll ser att den står och är redo att köra ut. Så tänker jag i alla fall. Man vet aldrig vad det är för gök bakom ratten.
 
Jag kör också mc, eller mest elektrisk eu-moppe nuförtiden, men känner för den sakens skull inget behov att se ner på de som råkat göra en fatal missbedömning och därför råkat ut för en olycka. Möjligen kan mc-åkare vara mer medvetna om tings oförutsägbarhet, men jag tvivlar. Håll igen stöddigheten. I morgon kan det vara du som missar något som vana förare påstår sig ta höjd för i alla situationer. De kommer ha lika fel som du har nu. De var/är inte med när det smäller. Alla teorier om sannolikheter är ute ur leken när något redan hänt. Då finns det bara ett utfall att ta hänsyn till.
Mvh Findus

PS. Oavsett omständigheter så är alla fall där man kör på något eller kör av vägen resultatet av en missbedömning. ALLA FALL... I efterhand går det alltid att se en möjlighet att ha gjort på ett annat sätt och förklara hur en ”duktig” förare hade gjort. Empati handlar om att förstå att även den som en gång har misslyckats har gjort rätt bedömningar tusentals gånger innan det händer. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
Nissens
findus42 findus42 skrev:
Jag kör också mc, eller mest elektrisk eu-moppe nuförtiden, men känner för den sakens skull inget behov att se ner på de som råkat göra en fatal missbedömning och därför råkat ut för en olycka. Möjligen kan mc-åkare vara mer medvetna om tings oförutsägbarhet, men jag tvivlar. Håll igen stöddigheten. I morgon kan det vara du som missar något som vana förare påstår sig ta höjd för i alla situationer. De kommer ha lika fel som du har nu. De var/är inte med när det smäller. Alla teorier om sannolikheter är ute ur leken när något redan hänt. Då finns det bara ett utfall att ta hänsyn till.
Mvh Findus
Nej, att se ner på någon är ju minst sagt fånigt.
Men uppenbarligen är tänket att inte lita på andra för mycket i trafiken inte så vanligt.

Just den beskrivna situationen är ju en ”klassiker” för varje MC förare:
En bil står och väntar på att köra ut på en större led där man kommer på sin MC. Det är en stooor varningsflagga i det läget, för pga MC:ns storlek så är risken större än annars att bilföraren inte ser dig.
Då har man automagiskt en beredskap för det. Den beredskapen räddade mig några ggr. Det tänket sätter sig i ryggmärgen och försvinner inte för att man sitter bakom en ratt.

Visst, om det hade smällt så hade bilföraren dömts som vållande, men det är ju ingen tröst när man ligger på bårhuset...
 
Jag uppfattar dina inlägg som nedlåtande. Det kanske inte är det du menar men det är så det ser ut för mig. Varken du eller jag var där. Jag tar också höjd för obegripligheter när jag kör. Har varit med om tillräckligt för att inte ifrågasätta TS med att det borde minsann ha gått att att förutse och undvikit händelsen. Det besvarar inte frågan i TS utan leder bara till en meningslös penismätardiskussion om vem som är den bättre föraren. Lägg ner.
Findus
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Även den vanaste chauffören kan få hjärnsläpp.

Min pappa var vid verkstaden en gång, en lastbil svängde in och ställde sig framför honom. Lastbilschaufföre blev klar innan honom, hoppade upp i sin lastbil och backade. Rakt upp på pappas bil. Vållande frågan var solklar åtminstone, bilen blev kvar på verkstaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.