25 630 läst · 253 svar
26k läst
253 svar
Lite förbryllad över hur försäkringsbolag bedömmer vållande
läs vidare, läs allt och bara inte det som passar din agenda. Plåtslagaren har sagt från vilket håll nån har blivit påkörd, duger det eller är det inte bra nog för dig?Nissens skrev:
Visst, men min poäng var att den andra trafikanten körde ut ”lååångsamt”, korsade två körfält och var en bit in i det tredje körfältet när bilarna träffade varandra i bakre delen av den andres bil, och främre delen på TS bil.Nötegårdsgubben skrev:Det är klart att jag märker ord, ansvarsfrågan hade ju inte ändrats om TS faktiskt varit den som kört in i den andra bilen heller. Men ska du spekulera i förloppet är det ju lämpligt om även du läser TS inlägg ordentligt.
För du drar fram osannolika hypoteser som kastar tvivel över TS beteende, och då finner jag visst nöje i att visa på bristerna i dessa hypoteser. I det här fallet kan man rent av se att TS handlande i det närmaste räddade honom och den felande från en sammanstötning över huvud taget.
Eller så ser man det som att TS stissiga beteende ledde till en olycka istället för att en bil kunde svänga in nära bakom honom. Det senare är faktiskt också en möjlig tanke av den svängandes beteende och kanske vad som skett om inte TS bromsat.
Men nej, jag tror inte att vi kommer närmare en samsyn av saken bara för att vi slätar över skillnaderna i synen på ansvar med hur vi benämner själva kollisionen.
Med tanke på den långa, fria sikten och i övrigt perfekta förhållandena så kan man ju ana att det skulle finnas hyfsade möjligheter att manövrera och undvika en kollision. Speciellt om TS höll 70 och var uppmärksam som han själv säger.
Detta handlar INTE om vem som formellt var vållande.
Att TS vill misstänkliggöra den andre genom att säga att han är gammal, hade en skymmande fru etc. känns som onödigt och subjektivt. Vad var det ts själv skymdes av kan man ju undra...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 590 inlägg
Du missar poängen, frågan är inte hur o var bilarna stötte ihop, det tror jag ingen ifrågasätter.F fsn skrev:
Jag har ingen agenda och har inte klippt bort något som motsäger det jag skrivit.
Olycksstatistik visar att 75-åringar vållar minst antal olyckor. Sämst bilförare är 18-19-åringar.mikethebik skrev:Huruvida könet orsakar en olycka handlar väl om någon ofrivilligt blivit med barn, i trafiken är det väl lika många av vardera sorten som ställer till det.
Ålder är däremot en tydlig faktor, unga som tror att de är odödliga och kör som galningar innan de lekt av sig.
Gamla som tappat delar av både hörsel och syn, kör FÖR sakta och gärna mitt i vägen. Jag kör väldigt mycket periodvis och för mig är det tydligt att de två kategorierna sticker ut.
Inget jag vet, men skulle misstänka att medelålders med många års trafikvana är de säkraste förarna, både för sig själva och för andra.
40-50-åringar är något mer vållande till olyckor än åldrarna innan och efter.
Artikeln är några år gammal, men jag tror knappast att det har ändrats radikalt.
https://www.svd.se/sakraste-bilforaren-ar-75
Varför? Jag har funderat lite på det och ser inga direkta problem, men jag är öppen för att det får konsekvenser jag inte tänkt på. Det är i huvudsak en anpassning till hur de flesta ändå kör eller tycker att man ska göra. Det blir ett jävla liv varje gång jag använder högerregeln i en Tkorsning....Workingclasshero skrev:
När jag tog körkort så var det, enligt teoriprovet 18-24 åringar och 70plusare som var störst risk i trafiken. Detta var ett år sen (ja jag var väldigt sen med körkort).P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 590 inlägg
Det visar nog mest att man kan få fram väldigt olika siffror beroende på hur man definierar frågan. Antal olyckor per förare eller per körd km exempelvis.