F
Maskintok skrev:
Jo.. jag brukar få skrämma igång vissa batterier innan ctek tar och ens laddar... :thinking:
Ja, så får man göra ibland för att få upp lite spänning men just den saken lösen Genius 5 i recovery mode. Men det är inte det som är problemet utan att laddarna dör. Först gick en CTEK när blixten slog ner i grannhuset. Då gick även värmepumpen, ytterligare en laddare samt laddare till robotklipparen samt ett förstärkar-pcb i robotklipparens basstation så det var väl inget att säga nåt om då det var ett direkt nerslag 50 meter bort.

Men den CTEK-laddare jag ersatte den med gick sönder efter 4 månader, fick en ny och den gick sönder nu för ca 2 månader sen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Och hur är det på Lidl i dag tror ni, apropå trådens titel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Ja, väldigt mycket OT nu...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Ja, väldigt mycket OT nu...
Ja, skäms på er!

Ingen som slog till på de fantastiskt prissatta 8Ah batterierna med Bluetooth?

Eller ännu bättre, laddaren med storage mode? Laddar upp till 60% (förväntar mig inte att den laddar ur). Perfekt för den batteri-/miljömedvetna Parkside användaren. Till skillnad från bly/syra som skäms bort med Ctek, så gillar ju egentligen inte Li-io batterier att ligga med full kräm på, under en längre tid.

Eller vad sägs om kombihammaren, som slår med 3J? upp till 24mm i betong lovas det. Borstfri med 5 års garanti.

Krysslasern känns svår att motstå, men det förvånar mig lite att denna lyxparkside (Performance), har en noggrannhet på +/- 4mm per m. Min gamla Blowtech (eller om det var Cotech) från Classe utlovar +/- 3mm.
 
V Vardagsrum skrev:
Ja, skäms på er!

Ingen som slog till på de fantastiskt prissatta 8Ah batterierna med Bluetooth?

Eller ännu bättre, laddaren med storage mode? Laddar upp till 60% (förväntar mig inte att den laddar ur). Perfekt för den batteri-/miljömedvetna Parkside användaren. Till skillnad från bly/syra som skäms bort med Ctek, så gillar ju egentligen inte Li-io batterier att ligga med full kräm på, under en längre tid.

Eller vad sägs om kombihammaren, som slår med 3J? upp till 24mm i betong lovas det. Borstfri med 5 års garanti.

Krysslasern känns svår att motstå, men det förvånar mig lite att denna lyxparkside (Performance), har en noggrannhet på +/- 4mm per m. Min gamla Blowtech (eller om det var Cotech) från Classe utlovar +/- 3mm.
Jag impulsköpte lasern idag. Återstår att se vad jag ska ha den till.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Funderade på ett 8Ah batteri, men lite väl mycket pengar för något jag inte tror jag behöver, och kanske måste köpa laddaren också för att få det att fungera.
Sen misstänker jag starkt att dom nya batterierna bygger på LiPo-celler, vilket iofs är bra för vikt och kapacitet, men förmodligen inte bra för livslängd och brandrisk.


V Vardagsrum skrev:
Ja, skäms på er!

Ingen som slog till på de fantastiskt prissatta 8Ah batterierna med Bluetooth?

Eller ännu bättre, laddaren med storage mode? Laddar upp till 60% (förväntar mig inte att den laddar ur). Perfekt för den batteri-/miljömedvetna Parkside användaren. Till skillnad från bly/syra som skäms bort med Ctek, så gillar ju egentligen inte Li-io batterier att ligga med full kräm på, under en längre tid.

Eller vad sägs om kombihammaren, som slår med 3J? upp till 24mm i betong lovas det. Borstfri med 5 års garanti.

Krysslasern känns svår att motstå, men det förvånar mig lite att denna lyxparkside (Performance), har en noggrannhet på +/- 4mm per m. Min gamla Blowtech (eller om det var Cotech) från Classe utlovar +/- 3mm.
 
Jag tyckte reklambladet nämnde att det var 21700-celler i 8AH-packet men jag kan ha sett fel. Isåfall är det väl klassisk NMC-kemi i cylindriska celler.

I övrigt håller jag med om påsceller.. inget man vill ha av tvivelaktig kvalitet.
 
Humulus Humulus skrev:
Funderade på ett 8Ah batteri, men lite väl mycket pengar för något jag inte tror jag behöver, och kanske måste köpa laddaren också för att få det att fungera.
Sen misstänker jag starkt att dom nya batterierna bygger på LiPo-celler, vilket iofs är bra för vikt och kapacitet, men förmodligen inte bra för livslängd och brandrisk.
Jag köpte 2 stora packar. Ska bli kul att se vad som menas med ”konfigurerbara effektparametrar”, ”optimal anpassning till 20V batterimaskin” och vad för info man kan få fram ur appen. Jag undrar vad de använt för BMS, om det sitter liknande i ”proffsmärkena” och om det är liknande info/konfigurering som går att göra i dessa. Någon här med erfarenhet av lyxbatterierna?

Det anges att total användningstid går att få fram, det är välkommet om man försöker rotera sin batteripark och använda samtliga ungefär lika mkt.

21700-celler står det att det ska vara, alltså li-ion. Jag får väl skruva upp ett pack och kolla vid tillfälle :)

Jag har inte tittat, men tror inte att särskilt många tillverkare skulle vilja/våga använda LiPo. Precis som du säger, brandrisken är högre och livslängden hade definitivt blivit lidande. Hur många genomsnittsanvändare tror du låter sina batterier ligga med lagringsladdning? Är nog betydligt vanligare med full (eller ingen) laddning på det mesta. LiPo fullständigt hatar att ligga så.

Men det är helt sanslösa effektuttag man kan göra från ett kvalitets LiPo, så det hade blivit bra fart på mutterknacken!
 
Hittade nu också info om att det är 21700-Celler, så känns tryggare!
Fortfarande dock svårt att motivera mig att lägga över en tusenlapp på ett 8Ah + laddare. BT-övervakningen känns lite mest som en gimmick, tom för mig som är batterinörd :) Men batterierna lär ju återkomma med jämna mellanrum och brukar aldrig vara någon nackdel att vänta ett tag, ifall det visar sig vara buggar. Enda verktyget jag kan komma på som väl skulle kunna tjäna på 8:an är vinkelslipen. Men då hänger det ju också på hur mycket ström som packet klarar att leverera momentant. (Där hade LiPo haft en fördel)


V Vardagsrum skrev:
Jag köpte 2 stora packar. Ska bli kul att se vad som menas med ”konfigurerbara effektparametrar”, ”optimal anpassning till 20V batterimaskin” och vad för info man kan få fram ur appen. Jag undrar vad de använt för BMS, om det sitter liknande i ”proffsmärkena” och om det är liknande info/konfigurering som går att göra i dessa. Någon här med erfarenhet av lyxbatterierna?

Det anges att total användningstid går att få fram, det är välkommet om man försöker rotera sin batteripark och använda samtliga ungefär lika mkt.

21700-celler står det att det ska vara, alltså li-ion. Jag får väl skruva upp ett pack och kolla vid tillfälle :)

Jag har inte tittat, men tror inte att särskilt många tillverkare skulle vilja/våga använda LiPo. Precis som du säger, brandrisken är högre och livslängden hade definitivt blivit lidande. Hur många genomsnittsanvändare tror du låter sina batterier ligga med lagringsladdning? Är nog betydligt vanligare med full (eller ingen) laddning på det mesta. LiPo fullständigt hatar att ligga så.

Men det är helt sanslösa effektuttag man kan göra från ett kvalitets LiPo, så det hade blivit bra fart på mutterknacken!
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Köpte 2st 8ah, blir nog bra till motorsågen och tigersågen……
 
Finns 4st verktyg som jag väntar på men aldrig verkar dyka upp.
- Cirkelsåg Parkside Performance som passar Team-batterierna.
- Multiverktyg Parkside Performance som passar Team-batterierna, denna verkar finnas PAMFWP 20 Li B2 men aldrig i lager i något land?
- Batteridriven häftpistol 20V (gröna parkside)
- Denna arbetslampa:
(dök upp i alla länder utom Sverige verkar det som).
 
Veckans laser har laddanslutning via USB C. Väldigt bra. Stativet gav ett solitt intryck och trycket i lasern helt dugligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Veckans laser har laddanslutning via USB C. Väldigt bra. Stativet gav ett solitt intryck och trycket i lasern helt dugligt.
Tror du att trycket i lasern fungerar utomhus ??
( på vår/sommar )
 
Jag kan göra ett försök imorgon, men sommarljuset är nog svårt att simulera.
 
C
Jag behöver en skruvdragare så det fick bli denna. Kollade test på youtube mot en 3x så dyr Milwakukee och Parkside drar jämt!
2Ah får räcka men kanske köper 4Ah batteriet senare om det behövs. Har varit sugen på deras färgspruta men avstod pga batteri men nu är man fast i skiten och det är bara att köra på :-D

lswb63opzn6af7hfm8whjn
 
  • Gilla
marcus56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.