Mikael_L Mikael_L skrev:
Batteriladdaren som de har för 149:- har jag en likadan.
Den gör väl sitt jobb såvitt jag kan se det. Men det är lite irriterande att den allt som ofta skapar en liten gnista när man kopplar in eller ur den från batteripolen. Alla vet ju hur illa detta är. Och jag har förr haft en från c-tek som jag aldrig såg något sånt ifrån.
Är det inte skillnad på om du kopplar till eller ifrån plus eller minus först?
Jag har 2 laddare av lite olika modeller från lidl och ibland kan man få en gnista om man inte kopplar dom i rätt ordning. Dock lyckas jag alltid glömma vilken man ska sätta först mellan varje vinter.
Jag har upplevt samma sak med andra tillverkares laddare också men tror inte jag använt ctek någon gång.
 
T Taxture skrev:
Den kanske till skillnad mot c-tek:en även kan ladda strömlösa batterier…… jobbigaste men c-tek:en är ju att först hitta en bil med startkablar för att få laddaren att börja ladda :thinking:
Jo Lidls fungerar på strömlösa batterier.
 
ullberg
T Taxture skrev:
Den kanske till skillnad mot c-tek:en även kan ladda strömlösa batterier…… jobbigaste men c-tek:en är ju att först hitta en bil med startkablar för att få laddaren att börja ladda :thinking:
den enda gång jag haft ett så hängigt batteri satte jag ctek:en i supply-läge en stund och sen aktiverade den laddningen (snarare: då funkade laddningen, om det var supply-funktionen eller bara att det vilat en stund vet jag inte)

/U
 
Koppla på laddaren innan ni slår på den sen i väggen och tvärtom när ni tar bort från laddning.
 
  • Gilla
  • Älska
Karl Olssvan och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det inte skillnad på om du kopplar till eller ifrån plus eller minus först?
Jag har 2 laddare av lite olika modeller från lidl och ibland kan man få en gnista om man inte kopplar dom i rätt ordning. Dock lyckas jag alltid glömma vilken man ska sätta först mellan varje vinter.
Jag har upplevt samma sak med andra tillverkares laddare också men tror inte jag använt ctek någon gång.
För att slippa komma ihåg det själv så skaffade jag en c-tek med modulkontakt så att jag har monterat en fast laddkontakt som jag bara kopplar in laddaren i. Sjukt smidigt att slippa tänka...
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
allt som ofta skapar en liten gnista när man kopplar in eller ur den från batteripolen.
Så kan det bli vid arbete med spänning. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jo Lidls fungerar på strömlösa batterier.
Min Ultimate speed från Lidl klarar inte av det. Jag brukar alltid få sätta i en mc-batteriladdare först i några timmar och sedan köra med US. Den står bara och blinkar i displayen och det går inte att välja laddprogram(mc, bil, vinterladdning). Eller har jag kanske för dåligt tålamod. Jag kanske kan låta Ultimate speeden stå på ett tag och se om det går att få till.

/LOB
 
L lob skrev:
Min Ultimate speed från Lidl klarar inte av det. Jag brukar alltid få sätta i en mc-batteriladdare först i några timmar och sedan köra med US. Den står bara och blinkar i displayen och det går inte att välja laddprogram(mc, bil, vinterladdning). Eller har jag kanske för dåligt tålamod. Jag kanske kan låta Ultimate speeden stå på ett tag och se om det går att få till.

/LOB
Nu var det ganska länge sedan jag behövde ladda ett strömlöst batteri och då hade jag den äldre modellen utan display. Men om jag kommer rätt ihåg så när den står och blinkar så kör den återupplivningsprogrammet tills batteriet har tillräckligt med ström för att laddas vanligt. Om det inte står error i displayen så borde den jobba med det om jag kommer rätt ihåg.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Hej, hittade en test av starthjälpen på tuben:
[media]
nån som har erfarenhet av denna? känns som att det kommer ta evig tid att ladda om den laddas med usb 1amp.
Verkar den angivna batterilapaciteten rimlig i praktiken ?
 
Fairlane
M ml_kna skrev:
nån som har erfarenhet av denna? känns som att det kommer ta evig tid att ladda om den laddas med usb 1amp.
Verkar den angivna batterilapaciteten rimlig i praktiken ?
Jag har ingen erfarenhet, men vad jag har sett från liknande så kan kapaciteten variera rejält. 5V/1A tycker jag det står som input, sa ja, det tar nog ett tag att ladda, typ ett dygn eller så, sen får man väl underhållsladda efter det om det inte finns något annat sätt att ladda den. Biltemas variant till exempel kan ladda med 12V också och går du mycket fortare.

Hittade en liknande på Amazon, för samma pris, de anger laddtid till 3-4h
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen erfarenhet, men vad jag har sett från liknande så kan kapaciteten variera rejält. 5V/1A tycker jag det står som input, sa ja, det tar nog ett tag att ladda, typ ett dygn eller så, sen får man väl underhållsladda efter det om det inte finns något annat sätt att ladda den. Biltemas variant till exempel kan ladda med 12V också och går du mycket fortare.

Hittade en liknande på Amazon, för samma pris, de anger laddtid till 3-4h
Tack. 8-10h med 5v 1A säger biltema som har 10000mAh
 
- Har man för mycket tid tillgängligt om man konstruerar in en kompass på en jumpstarter ? :)
( från Amazon varianten som Fairlane länkade.)

Jumpstarter med inbyggd kompass och USB-utgång, 16000 mAh kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
- Har man för mycket tid tillgängligt om man konstruerar in en kompass på en jumpstarter ? :)
( från Amazon varianten som Fairlane länkade.)
[media]
[bild]
Idén är inte helt galen. Ponera att du har grunkan som backup ifall snöskotern inte skulle starta och du är mitt ute i tjottahejti.
 
Nåt liknande den i hyggabus inlägg kablade jag igång en Cadillac v8 med, den hade förvisso gått en timme innan så det var inte direkt en kallstart, blev lite imponerad faktiskt.
Pryl från wish för runt en 500
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
M ml_kna skrev:
nån som har erfarenhet av denna? känns som att det kommer ta evig tid att ladda om den laddas med usb 1amp.
Verkar den angivna batterilapaciteten rimlig i praktiken ?
Det står i manualen till den att max laddtid är 13.5 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.