F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Batteriladdaren som de har för 149:- har jag en likadan.
Den gör väl sitt jobb såvitt jag kan se det. Men det är lite irriterande att den allt som ofta skapar en liten gnista när man kopplar in eller ur den från batteripolen. Alla vet ju hur illa detta är. Och jag har förr haft en från c-tek som jag aldrig såg något sånt ifrån.
Och tröttnar man på CTEKs rätt skakiga kvalite och vill ha en hygglig laddare som inte gnistrar, som kan ladda döda batteri och som kan ladda Litiumbatteri sp köper man en Noco Genius5.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nytt 8Ah batteri till Parkside nästa vecka. Liksom modifierat 4AH.
Det där är en rätt viktig grej, som faktiskt är en hyffsad nackdel för Parkside: Att dom hittilsvarande Batterierna/Accarna de facto inte är balanserade! Har själv haft packar som lagt av pga det. Har gått att balancera upp manuellt i efterhand, men kräver att man har viss kunskap och tillgång till specialladdare alternativt hobbyladdare.

Det är faktiskt dåligt av Parkside och jag har inte sett det på några andra moderna maskiner.
 
F fsn skrev:
Och tröttnar man på CTEKs rätt skakiga kvalite och vill ha en hygglig laddare som inte gnistrar, som kan ladda döda batteri och som kan ladda Litiumbatteri sp köper man en Noco Genius5.
Tror inte ctek är bättre än andra smartladdare, dom var typ först ut å ta marknadsandelar där tror många att det är guds gåva till batteriet typ.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Tror inte ctek är bättre än andra smartladdare, dom var typ först ut å ta marknadsandelar där tror många att det är guds gåva till batteriet typ.
Fördelen med CTEK, som märke, är att de har gedigen kunskap och ett förtroende att upprätthålla. Vilket borde minska risken att de släpper ut allt för undermåliga produkter. Ingen garanti såklart, gott om exempel på varumärken som körts i botten.
 
F
nanowire nanowire skrev:
Fördelen med CTEK, som märke, är att de har gedigen kunskap och ett förtroende att upprätthålla. Vilket borde minska risken att de släpper ut allt för undermåliga produkter. Ingen garanti såklart, gott om exempel på varumärken som körts i botten.
Jag har haft en jävla otur med CTEK skulle jag säga
 
  • Älska
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Jag har haft en jävla otur med CTEK skulle jag säga
Jo.. jag brukar få skrämma igång vissa batterier innan ctek tar och ens laddar... :thinking:
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jo.. jag brukar få skrämma igång vissa batterier innan ctek tar och ens laddar... :thinking:
Så tror jag alla, eller åtminstone de flesta, sådana här smartladdare fungerar. De börjar inte ladda förrän något med tillräckligt hög spänning ansluts.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så tror jag alla, eller åtminstone de flesta, sådana här smartladdare fungerar. De börjar inte ladda förrän något med tillräckligt hög spänning ansluts.
Aha
är det så? :thinking:
jag använder mig enbart av fars gamla egenbyggda laddare.. monterad i en glassbytta... När jag tröttnar på cteken... :rofl:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Köpte minsta ctek och efter 2-3år gick kablarna av precis där dom går in i laddaren, fick en ny på goodwill.
Bästa med den är att den hoppar igång igen om strömmen bryts, det gör inte mina Lidl laddare, perfekt att den går igång när man har den på husvagnsbatteriet
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Köpte minsta ctek och efter 2-3år gick kablarna av precis där dom går in i laddaren, fick en ny på goodwill.
Bästa med den är att den hoppar igång igen om strömmen bryts, det gör inte mina Lidl laddare, perfekt att den går igång när man har den på husvagnsbatteriet
Jo sådant är ju kul..
som när jag satte laddaren på batteriet..
Bara för att morgon efter upptäcka att säkringen hade gått under natten... Så traktorn inte startade.. :crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så tror jag alla, eller åtminstone de flesta, sådana här smartladdare fungerar. De börjar inte ladda förrän något med tillräckligt hög spänning ansluts.
Jag gillar smartladdare, kan kompesera för användarens brist på dito. En bekant gjorde mig en tjänst och satte ett snöskoterbatteri på underhållsladdning åt mig innan jag kom upp till stugan. När jag skulle starta på julafton visade Ctec ett felmeddelande men inte värre än så. Klämmorna var satta på fel poler.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo.. jag brukar få skrämma igång vissa batterier innan ctek tar och ens laddar... :thinking:
Då har du för låg spänning i batteriet är det under 2volt så går inte cteken igång, då får man ta lite starthjälp eller ladda med en gammal laddare lite för att ctek att hoppa igång.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Andy78 skrev:
Då har du för låg spänning i batteriet är det under 2volt så går inte cteken igång, då får man ta lite starthjälp eller ladda med en gammal laddare lite för att ctek att hoppa igång.
jaha.. jag har fått vända på polerna på något för att skrämma igång det sen funkar det..

laddar inte en laddar med ampere...?
Du kan ju ha 12v men för låg ampere.. :thinking:
Då orkar inte batteriet driva startmotorn.. tex..
 
Maskintok skrev:
jaha.. jag har fått vända på polerna på något för att skrämma igång det sen funkar det..
Då är det riktigt dåliga batterier.
 
A
A Andy78 skrev:
Då är det riktigt dåliga batterier.
Jo men de är gamla..
ca 10 år..
gelbatterier från biltema.. användes till kojan förr.. Så något har säkert frusit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.