93 036 läst · 144 svar
93k läst
144 svar
Lekstuga med inspiration från vårt trettiotalshus
Efter att ha renoverat 38 fönster från 30-talet och snabbfixat några från 70-talet så måste jag nog säga att linoljekitt är det mest lättarbetade och enklast att få ett bra resultat (även om det inte var ett alternativ för dig, fast vanligt glas är ju enkelt att byta om det går sönder). Torktid etc är väl dock inte lika rolig.
Vad har du använt för program för att fixa så snygga ritningar?
Mvh
Lars
Vad har du använt för program för att fixa så snygga ritningar?
Mvh
Lars
badtastex skrev:även om vädret i helgen inte var det bästa så hann jag med lite utomhusarbete innan det blev alltför strävsamt ute. Panelen på långsidorna på huset gick fort men på kortsidorna är det en del kluriga vinklar som behöver hanteras, eftersom jag dessutom vill snedkapa änden och ställa panelen i linolja över natten blir det lite extra jobb. Det kommer visserligen en täckande läkt längst upp men man vill ju ändå vara nöjd under tiden man sätter upp panelen.
Eftersom de nedre stödbenet på takstolarna lutar 25 grader från lodlinjen så blir den skarpaste vinkeln på panelen 65 grader vilket är mer än min kap&gersåg klarar av så det fick bli bandsågen för de sex panelbitar som berörs på varje gavel.
[bild]
När sedan snön drog in (aprilväder i maj?) så fick det bli ihoppackning i pressenning igen, tog dock några bilder på insidan innan jag gav upp. Den ena bilden visar pocket-hole-ihopsättningen av ramen. Denna metod tar förstås längre tid än stomspikning som man troligen använder vid riktig husproduktion men jag tror att denna metod ger en mycket stabilare stomme.
[bild]
Efter att ha tittat på en lagom käck reklamfilm från en producent av fönsterkitt på youtube så försökte jag mig på att kitta de fyra glasen i dörren. Eftersom jag har valt plexiglas (känns lite säkrare i en lekstuga) så blir det inte linoljekitt utan ett Mono-kitt från Tremco. Jag fick tipset att använda detta kitt eftersom det fäster även på plexiglas. Om jag förstått processen rätt så är tågordningen följande:
1. Lägg på en liten mängd kitt i falsens botten.
2. Placera rutan.
3. Fäst med stift/spik runtom.
4. Kitta med spruta som är kapad till att ge rätt bredd.
5. Efterjustera med såpvatten (om du är amatör som jag).
[bild]
Är ändå ganska nöjd med resultatet, tycker mig se en förbättring från första rutan till sista men troligen kommer jag väl inte vara fullärd förrän alla fönstren på det här huset är klara...
Tack för alla snälla kommentarer!
Ritningarna är gjorda i Sketchup som faktiskt är ganska enkelt att komma igång med. Efter några timmar övning kan man bli riktigt produktiv. Det positiva som jag ser det är att man kan se allt i 3D och samtidigt generera måttsatt 2D-ritningar för de detaljer man skall bygga.
Någon egentlig budget har vi väl inte satt men visst jämför man med färdiga Jabo och liknande och de kostar ju omkring 7000-8000 i den här storleken. För mig är detta en hobby så jag köper det som behövs men försöker samtidigt hålla ner kostnaderna. Det finns väl några osäkerheter som exempelvis taktäckning och om man vill göra några snygga plåtdetaljer till avvattningen och då kan det ju springa iväg. Men man kan ju också åka och hämta ett parti enkupigt tegel i princip gratis. Virket hittills har nog kostat ungefär 4500kr och då fattas fortfarande lite innergolv och panel vilket kanske blir en 1500kr till. I princip har jag inget emot att välja en mer arbetsintensiv lösning som kostar mindre men jag vill ju helst att det skall bli färdigt till sommaren. Skall försöka bidra med en avräkning när allt är klart.
Ritningarna är gjorda i Sketchup som faktiskt är ganska enkelt att komma igång med. Efter några timmar övning kan man bli riktigt produktiv. Det positiva som jag ser det är att man kan se allt i 3D och samtidigt generera måttsatt 2D-ritningar för de detaljer man skall bygga.
Någon egentlig budget har vi väl inte satt men visst jämför man med färdiga Jabo och liknande och de kostar ju omkring 7000-8000 i den här storleken. För mig är detta en hobby så jag köper det som behövs men försöker samtidigt hålla ner kostnaderna. Det finns väl några osäkerheter som exempelvis taktäckning och om man vill göra några snygga plåtdetaljer till avvattningen och då kan det ju springa iväg. Men man kan ju också åka och hämta ett parti enkupigt tegel i princip gratis. Virket hittills har nog kostat ungefär 4500kr och då fattas fortfarande lite innergolv och panel vilket kanske blir en 1500kr till. I princip har jag inget emot att välja en mer arbetsintensiv lösning som kostar mindre men jag vill ju helst att det skall bli färdigt till sommaren. Skall försöka bidra med en avräkning när allt är klart.
Följer ditt projekt med stor entusiasm, har två små barn själv och så småningom när pengarna och tiden finns ska jag försöka ge mig på en lekstuga med. Härlig inspiration man får av din tråd!
Tack för länken, den var ju fin och ganska dyr. Har tidigare hittat en svensk som tillverkar lekstugor på beställning, www.lektema.se, och hans priser var liknande denna.
Vädret har dessvärre satt lite käppar i hjulen för nästa byggetapp som måste bli taket. Har tänkt lägga en underlagspapp för att sedan försöka bestämma mig för om jag skall ha tegelpannor, shingel eller ytpapp. Har även varit inne på falsat plåttak men det blir lite väl dyrt.
Fotplåtarna var väl inget problem i teorin men efter att jag köpt plåtarna insåg jag att vinkeln på plåten skulle leda vattnet in mot huset eftersom sista biten på taket har så pass kraftig lutning. Det fick bli en snabbjustering för hand och det funkade bra eftersom plåten var så pass tunn. Enligt instruktionen skall sedan första våden papp limmas mot fotplåten och för att få till detta så använde jag en panelbräda kapad exakt i längd och en massa tvingar längs med taket. Detta gav snygga veck mot trekantlisterna och en tät kant ovan fotplåten (tyvärr inga bilder).
Nästa våd av underlagspapp går sedan förbi brytningen och det var här problemen började. Icopals lägganvisning visade bara en fallbrytning där man får mindre lutning vilket inte känns särskilt problematiskt eftersom man då får för mycket material kvar. I mitt fall måste jag skära pappen för att få till den dubbla brytningen (runt takvinkeln + över trekantslisten) detta kändes bara fel eftersom det resulterar i hål vid trekantslistens början. Efter lite forskande på nätet verkar det dock vara så här man skall göra och sedan laga i med en liten trekantig bit med en massa klister på. Så när vädret tillåter kommer jag att fortsätta med taket.
Vädret har dessvärre satt lite käppar i hjulen för nästa byggetapp som måste bli taket. Har tänkt lägga en underlagspapp för att sedan försöka bestämma mig för om jag skall ha tegelpannor, shingel eller ytpapp. Har även varit inne på falsat plåttak men det blir lite väl dyrt.
Fotplåtarna var väl inget problem i teorin men efter att jag köpt plåtarna insåg jag att vinkeln på plåten skulle leda vattnet in mot huset eftersom sista biten på taket har så pass kraftig lutning. Det fick bli en snabbjustering för hand och det funkade bra eftersom plåten var så pass tunn. Enligt instruktionen skall sedan första våden papp limmas mot fotplåten och för att få till detta så använde jag en panelbräda kapad exakt i längd och en massa tvingar längs med taket. Detta gav snygga veck mot trekantlisterna och en tät kant ovan fotplåten (tyvärr inga bilder).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa våd av underlagspapp går sedan förbi brytningen och det var här problemen började. Icopals lägganvisning visade bara en fallbrytning där man får mindre lutning vilket inte känns särskilt problematiskt eftersom man då får för mycket material kvar. I mitt fall måste jag skära pappen för att få till den dubbla brytningen (runt takvinkeln + över trekantslisten) detta kändes bara fel eftersom det resulterar i hål vid trekantslistens början. Efter lite forskande på nätet verkar det dock vara så här man skall göra och sedan laga i med en liten trekantig bit med en massa klister på. Så när vädret tillåter kommer jag att fortsätta med taket.
Nu kändes det som att jag hade väntat ut vädret tillräckligt länge och därför körde jag lite koncentrerad takläggning två kvällar, trots oroväckande moln på himlen så gick det över förväntan.
Använde tekniken med tvingar för att få pappen att ligga mot taket nära trekantslisterna och resultatet är en snygg kant precis där. Det är ju viktigt med snygga kanter på underlagspappen som inte kommer att synas - eller hur?
Hittade även lite information om hur man skall göra i fallbrytningarna där man ju blir tvungen att skära pappen så att det i princip blir hål in mot råsponten. Tekniken går ut på att man skär till en trekantig bit, flödar med asfaltklister och trycker dit den så gott det går. Sedan använde jag tvingar för att få det hela plant och tätt vilket faktiskt blev över förväntan.
Nu ser det faktiskt ut som ett litet hus och vi kan gå vidare med att grundmåla panelen.
Använde tekniken med tvingar för att få pappen att ligga mot taket nära trekantslisterna och resultatet är en snygg kant precis där. Det är ju viktigt med snygga kanter på underlagspappen som inte kommer att synas - eller hur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade även lite information om hur man skall göra i fallbrytningarna där man ju blir tvungen att skära pappen så att det i princip blir hål in mot råsponten. Tekniken går ut på att man skär till en trekantig bit, flödar med asfaltklister och trycker dit den så gott det går. Sedan använde jag tvingar för att få det hela plant och tätt vilket faktiskt blev över förväntan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser det faktiskt ut som ett litet hus och vi kan gå vidare med att grundmåla panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för uppdatering, det har hänt en del med stugan de senaste två veckorna men det känns ganska trögt om man jämför med tidigare tempo men det går ändå framåt.
Eftersom jag gärna vill få till känslan av miniatyr så funkar det inte att köpa färdig läkt som är 45mm bred till den smala panelen på 95mm som jag använt. I mina skisser har jag använt 25mm bred läkt och det har väl ändå sett ok ut. Det blir möjligen inte "skalenligt" men panelen på vårt stora hus verkar vara strax under 200mm och läkten 45mm så 95/25mm känns ändå som en bra proportion.
För att få fram 25mm läkt utgick jag från ströläkt som var 38x25mm och klöv dessa i mitten, därefter hade jag tänkt fräsa en profil som den äldre typen av läkt men med de stål jag hade att tillgå så blev resultatet inte särskilt bra. Det fick bli en vanlig fasning istället.
HAr även passat på att förbereda det öppningsbara fönstret bredvid dörren för montage, gillar konceptet med karmhylsor men även om jag har några kvar från fönsterbyte så känns det lite smått overkill på en lekstuga. Testade istället en princip med små franska träskruv i reglarna runt karmen och sedan försänkta skruv med kullrig skalle i ramen. På så sätt kan man justera karmen åt båda håll med hjälp av skruvmejsel och fast nyckel från sidan. Lade även till ett spår för fönsterbleck på karmen.
Altanen skall ha ett räcke och där har jag ju tänkt mig ett antal stolpar. För att följa nedskalningen tänkte jag mig cirka 60x60mm stora stolpar med hattar i samma design som huset. Istället för att köpa stolpvirke och hyvla ner så tänkte jag vara lite ekonomiskt och återanvända lite överbliven råspont. Genom att limma ihop tre bitar blir det ganska precis 60mm - perfekt.
Till sist en liten provmontering av det öppningsbara fönstret och ett smakprov på färgvalet för stugan efter en strykning. Den vita fläcken blir ungefärlig placering av det runda fönstret.
Behöver jag erkänna att jag blivit nedröstad när det gäller färgen...
Eftersom jag gärna vill få till känslan av miniatyr så funkar det inte att köpa färdig läkt som är 45mm bred till den smala panelen på 95mm som jag använt. I mina skisser har jag använt 25mm bred läkt och det har väl ändå sett ok ut. Det blir möjligen inte "skalenligt" men panelen på vårt stora hus verkar vara strax under 200mm och läkten 45mm så 95/25mm känns ändå som en bra proportion.
För att få fram 25mm läkt utgick jag från ströläkt som var 38x25mm och klöv dessa i mitten, därefter hade jag tänkt fräsa en profil som den äldre typen av läkt men med de stål jag hade att tillgå så blev resultatet inte särskilt bra. Det fick bli en vanlig fasning istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HAr även passat på att förbereda det öppningsbara fönstret bredvid dörren för montage, gillar konceptet med karmhylsor men även om jag har några kvar från fönsterbyte så känns det lite smått overkill på en lekstuga. Testade istället en princip med små franska träskruv i reglarna runt karmen och sedan försänkta skruv med kullrig skalle i ramen. På så sätt kan man justera karmen åt båda håll med hjälp av skruvmejsel och fast nyckel från sidan. Lade även till ett spår för fönsterbleck på karmen.
Altanen skall ha ett räcke och där har jag ju tänkt mig ett antal stolpar. För att följa nedskalningen tänkte jag mig cirka 60x60mm stora stolpar med hattar i samma design som huset. Istället för att köpa stolpvirke och hyvla ner så tänkte jag vara lite ekonomiskt och återanvända lite överbliven råspont. Genom att limma ihop tre bitar blir det ganska precis 60mm - perfekt.
Till sist en liten provmontering av det öppningsbara fönstret och ett smakprov på färgvalet för stugan efter en strykning. Den vita fläcken blir ungefärlig placering av det runda fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver jag erkänna att jag blivit nedröstad när det gäller färgen...
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Färgen på vårt hus är ljusgul, ganska nära den CAD-bild jag i första inlägget.
Vi har "stulit" färgen från ett annat hus i närheten som vi alla tycker är väldigt fint. Men med tanke på hur mycket färg som brukar bli över när man målat klart hade jag nog tyckt att det hade varit smartare att köra samma färg som boningshuset...
Vi har "stulit" färgen från ett annat hus i närheten som vi alla tycker är väldigt fint. Men med tanke på hur mycket färg som brukar bli över när man målat klart hade jag nog tyckt att det hade varit smartare att köra samma färg som boningshuset...