93 036 läst · 144 svar
93k läst
144 svar
Lekstuga med inspiration från vårt trettiotalshus
Utöver ett utmattande besök på Kolmården i helgen så har vi hunnit få hem lite taktäckning i form av tvåkupigt taktegel anno 1928. Rena fyndet för 1kr/panna!
Och nej, häcken blev inte klippt den här helgen heller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nej, häcken blev inte klippt den här helgen heller...
Idag har vi passat på att fira nationaldagen med en hel del arbete, mestadels har det förstås varit målning som inte känns så roligt att skriva om/visa men vi har även börjat montera läkten. Eftersom allt arbete runt fönstren inte är klart ännu började vi på långsidorna som är betydligt enklare eftersom det bara är ett mindre (och rektangulärt) fönster på ena sidan. Rostfria dyckert från Harald Nyborg kom väl till pass men även riktiga panelspikar monterades i förborrade hål. Läkten är ju minst sagt klen så det skulle spruckit överallt annars.
Har även fått lägga lite tid på att justera reglarna i golvet eftersom jag nu har köpt ett trägolv och då vet dimensionerna på det, förut vara det bara reglat med CC 600mm. Har även lagt till en stödpunkt i centrum under stugan för att minska svajet som kändes när man gick på reglarna. Nu känns golvet (reglarna) riktigt stumt så det blir nog bra. Tänker lägga asfaboard och sedan det massiva golvet ovanpå.
Fick även förstärka de två yttre takstolarna eftersom önskad placering av de runda fönstren kräver att jag sågar bort delar av takstolen. För att förstärka detta så har jag skruvlimmat på en 120x45 ovanpå så at jag kan såga bort större delen av 95x45 regeln utan att det känns klent.
För det lite större öppningsbara fönstret och dörren har jag tänkt mig lite finare lister över fodret och dessa tillverkades med tre bitar spill, de hyvlades ner i dimension och på en av dem frästes en hålkäl ur. När man sedan limmar ihop dem får man en profil som ger lite tyngd åt fönstret. Skall försöka få till någon form av lutning ovanpå dessa så att de kan leda bort vatten. Eventuellt blir det en plåt ovanför.
Har även fått lägga lite tid på att justera reglarna i golvet eftersom jag nu har köpt ett trägolv och då vet dimensionerna på det, förut vara det bara reglat med CC 600mm. Har även lagt till en stödpunkt i centrum under stugan för att minska svajet som kändes när man gick på reglarna. Nu känns golvet (reglarna) riktigt stumt så det blir nog bra. Tänker lägga asfaboard och sedan det massiva golvet ovanpå.
Fick även förstärka de två yttre takstolarna eftersom önskad placering av de runda fönstren kräver att jag sågar bort delar av takstolen. För att förstärka detta så har jag skruvlimmat på en 120x45 ovanpå så at jag kan såga bort större delen av 95x45 regeln utan att det känns klent.
För det lite större öppningsbara fönstret och dörren har jag tänkt mig lite finare lister över fodret och dessa tillverkades med tre bitar spill, de hyvlades ner i dimension och på en av dem frästes en hålkäl ur. När man sedan limmar ihop dem får man en profil som ger lite tyngd åt fönstret. Skall försöka få till någon form av lutning ovanpå dessa så att de kan leda bort vatten. Eventuellt blir det en plåt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Oh no! Strul med två av dina bilder! Vi måste få se vad du gjort! :wow:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Väldigt bra för helhetsintrycket att du skalar mer dimensionerna på panelen!
Men takpannorna... tänkte du fuska där? :eek: (även om årgången är rätt)
Men takpannorna... tänkte du fuska där? :eek: (även om årgången är rätt)
Fuska och fuska... Jag hade nog inte tänkt bränna eget tegel - man måste dra gränsen någonstans.
Faktum är att gamla tegelpannor har något mindre dimension och de är dessutom inte lika kupade som moderna Betongpannor så jag hoppas att det inte kommer att förstöra intrycket.
Faktum är att gamla tegelpannor har något mindre dimension och de är dessutom inte lika kupade som moderna Betongpannor så jag hoppas att det inte kommer att förstöra intrycket.
Har letat en hel del efter passande lås till lekstugan, vill ju helst att dörren skall se riktig ut även om den är lite mindre så jag ville helst ha dörrhandtag och inte någon form av grindlås. Sedan är det ju kul om barnen kan få egen nyckel till stugan.
Hittade ett Habo innedörrslås på rea och det ser faktiskt ut att vara varmförzinkade på de ställen som inte är lackade så jag tar en chans på att det överlever ute.
Upptäckte ganska snabbt att jag inte tänkt igenom hela designen när jag gjorde dörren eftersom den är gjord med 75mm ram och ett standardlås är omkring 72-73mm djupt. Känns kanske lite riskabelt att ha så lite material kvar på andra sidan men det fungerade.
Började med att borra en serie hål med nästan rätt djup och sedan rensa med stämjärn. Det var trevligt att det inte var en stor dörr när man skulle vända uppochner och hälla ut träflisor!
När låset passade såg jag hur långt ner jag kommit, man såg in mellan plywoodpanelerna. Minsta lilla felhugg med stämjärnet hade nog resulterat i hål rakt igenom... Så jag får leva med att låshuset inte kommer att var jämnt med dörrbladet.
Hittade ett Habo innedörrslås på rea och det ser faktiskt ut att vara varmförzinkade på de ställen som inte är lackade så jag tar en chans på att det överlever ute.
Upptäckte ganska snabbt att jag inte tänkt igenom hela designen när jag gjorde dörren eftersom den är gjord med 75mm ram och ett standardlås är omkring 72-73mm djupt. Känns kanske lite riskabelt att ha så lite material kvar på andra sidan men det fungerade.
Började med att borra en serie hål med nästan rätt djup och sedan rensa med stämjärn. Det var trevligt att det inte var en stor dörr när man skulle vända uppochner och hälla ut träflisor!
När låset passade såg jag hur långt ner jag kommit, man såg in mellan plywoodpanelerna. Minsta lilla felhugg med stämjärnet hade nog resulterat i hål rakt igenom... Så jag får leva med att låshuset inte kommer att var jämnt med dörrbladet.
Dags för uppdatering, har gjort en del saker men har tyvärr inte fått loss någon heldagsaktivitet så det har bara blivit stötvis progress. Något som var extra kul att komma igång med var golvet. Började med en 12mm asfaboard, har försökt läsa på vad man "ska" ha men blir inte riktigt klok på vad detta är. Funderade ett tag på "trossbottenskivor" men dessa är ju väldigt specifikt inriktade på bjälklag med c-c 600mm och här har jag använt lite vad det blev.
Vill ju ändå ha något mellan eventuell markfukt och golvet som blir Bauhaus Furugolv ekonomi (hade spetsat på Byggmax utgående furugolv som verkar vara samma men det var slut häromkring).
Fick inte till hela längder eftersom plankorna var 3800mm långa och jag behövde åtminstone 2000mm per planka. Sågade upp längder och lade upp dem vartefter så att jag inte skulle göra bort mig (och slippa tänka för mycket).
Det var lite bestyr att få ihop spont och not även med de relativt korta längder som jag jobbade med. Man ville gärna ha en tving för att få ihop det. Eftersom jag fick lite olika utstick så funkade det faktiskt med tvingar över hela golvet. Tillverkade ändå en baksmälla för att kunna hjälpa till lite med hammaren också. Var kul också att se huset med lite belysning invändigt, tror att jag måste fixa något 12V-system eller något liknande så att man kan ha lite lyse därinne.
När den inre delen av golvet var klar var det dags för ramen/frisen, började med att såga rent med ungefär samma avstånd till väggen runtom. Därefter måste man fräsa ett spår i ändträet så att sponten på frisbrädan har någonstans att ta vägen. Som tur var så hade jag passande frässtål från kvalitetsleverantören Jula men det visade sig ganska snabbt att det inte skulle fungera med det kullager som var monterat. Det blev till att ta bort kullagret och istället köra med en guide (12mm plywood som jag satt på under fräsningen). Funkade över förväntan men tyvärr var inställningarna inte riktigt kompatibla med Bosch dammadaptrar (tyvärr ganska vanligt) så det blev ett relativt dammigt jobb.
Sedan har jag hunnit med lite småfix som ventilationsöppningar när nocken, hittade några galler avsedda för inmurning på rea och efter att ha klippt till dem med plåtsax så kändes dessa ganska bra i skala till huset. De får bli inmålade senare så jag hoppas att de inte syns så mycket sedan.
Har även hunnit fixa lite foder runt dörr och fönster samt ett underbleck till fönstret. Till dessa kommer sedan krönlisten jag visat tidigare ovanför. Jag hoppas kunna trolla bort de få mm som det skiljer i hljd mellan dörr och fönster med dessa.
Altanen har jag påbörjat med de tidigare visade stolparna (en kommer hamna på väggen klyvd på mitten) och lite trallvirke. Här blir det två frisbrädor som en ram.
Nu börjar det bli dags för de runda fönstren så de måste kittas och målas klart, jag sparar in på stiften den här gångne och lägger enbart kitt i falsen och tynger ner plexiglasen över netten för att kitt aklart dagen efter. Det var i princip stiften som ställde till med mest kladd och bök på fönster och dörr.
Vill ju ändå ha något mellan eventuell markfukt och golvet som blir Bauhaus Furugolv ekonomi (hade spetsat på Byggmax utgående furugolv som verkar vara samma men det var slut häromkring).
Fick inte till hela längder eftersom plankorna var 3800mm långa och jag behövde åtminstone 2000mm per planka. Sågade upp längder och lade upp dem vartefter så att jag inte skulle göra bort mig (och slippa tänka för mycket).
Det var lite bestyr att få ihop spont och not även med de relativt korta längder som jag jobbade med. Man ville gärna ha en tving för att få ihop det. Eftersom jag fick lite olika utstick så funkade det faktiskt med tvingar över hela golvet. Tillverkade ändå en baksmälla för att kunna hjälpa till lite med hammaren också. Var kul också att se huset med lite belysning invändigt, tror att jag måste fixa något 12V-system eller något liknande så att man kan ha lite lyse därinne.
När den inre delen av golvet var klar var det dags för ramen/frisen, började med att såga rent med ungefär samma avstånd till väggen runtom. Därefter måste man fräsa ett spår i ändträet så att sponten på frisbrädan har någonstans att ta vägen. Som tur var så hade jag passande frässtål från kvalitetsleverantören Jula men det visade sig ganska snabbt att det inte skulle fungera med det kullager som var monterat. Det blev till att ta bort kullagret och istället köra med en guide (12mm plywood som jag satt på under fräsningen). Funkade över förväntan men tyvärr var inställningarna inte riktigt kompatibla med Bosch dammadaptrar (tyvärr ganska vanligt) så det blev ett relativt dammigt jobb.
Sedan har jag hunnit med lite småfix som ventilationsöppningar när nocken, hittade några galler avsedda för inmurning på rea och efter att ha klippt till dem med plåtsax så kändes dessa ganska bra i skala till huset. De får bli inmålade senare så jag hoppas att de inte syns så mycket sedan.
Har även hunnit fixa lite foder runt dörr och fönster samt ett underbleck till fönstret. Till dessa kommer sedan krönlisten jag visat tidigare ovanför. Jag hoppas kunna trolla bort de få mm som det skiljer i hljd mellan dörr och fönster med dessa.
Altanen har jag påbörjat med de tidigare visade stolparna (en kommer hamna på väggen klyvd på mitten) och lite trallvirke. Här blir det två frisbrädor som en ram.
Nu börjar det bli dags för de runda fönstren så de måste kittas och målas klart, jag sparar in på stiften den här gångne och lägger enbart kitt i falsen och tynger ner plexiglasen över netten för att kitt aklart dagen efter. Det var i princip stiften som ställde till med mest kladd och bök på fönster och dörr.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plåtsax"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
I helgen tog jag mod till mig och kittade de två runda fönstren, det kändes lite som att börja om på nytt för det var riktigt klurigts att få kittet jämnt när kanten hela tiden svängde. På andra fönstret tycker jag ändå att det blev hyfsat. Får försöka "räta ut" det hela med inmålningen.
Sedan har jag lagt en del tid på golvet som nu är färdigt. Som jag nämnt så blev det ett massivt furugolv 20x136 från Bauhaus som jag lägger med en fris runt. Läggningen av innergolvet tog strax under en timme medan frisen tog åtminstone en och en halv timme. Då gjorde jag även förstärkningar med Domino i kanterna men skippade pluggning (enbart skruvar runt kanten som sedan döljs av panel/golvlist). Om det visar sig vara svajigt så kan man lägga till dessa skruvar/pluggar senare.
Hittade ett set med passande dörrtrycke och låskolvsbrickor på rea också, de är kanske lite stora för den lite mindre dörren men intrycket blev ändå helt ok. Får se hur de överlever ute - de är ju till för innerdörrar.
Har även startat en vetenskaplig jämförelse mellan kokt och rå linolja för att behandla golvet. Vill gärna ha ett ganska starkt skydd men tillverkaren av golvet (Södra) avråder från lackning. Hade ett par dunkar linolja så det vore ju väldigt trevligt att kunna använda den.
Sedan har jag lagt en del tid på golvet som nu är färdigt. Som jag nämnt så blev det ett massivt furugolv 20x136 från Bauhaus som jag lägger med en fris runt. Läggningen av innergolvet tog strax under en timme medan frisen tog åtminstone en och en halv timme. Då gjorde jag även förstärkningar med Domino i kanterna men skippade pluggning (enbart skruvar runt kanten som sedan döljs av panel/golvlist). Om det visar sig vara svajigt så kan man lägga till dessa skruvar/pluggar senare.
Hittade ett set med passande dörrtrycke och låskolvsbrickor på rea också, de är kanske lite stora för den lite mindre dörren men intrycket blev ändå helt ok. Får se hur de överlever ute - de är ju till för innerdörrar.
Har även startat en vetenskaplig jämförelse mellan kokt och rå linolja för att behandla golvet. Vill gärna ha ett ganska starkt skydd men tillverkaren av golvet (Södra) avråder från lackning. Hade ett par dunkar linolja så det vore ju väldigt trevligt att kunna använda den.
Det har hänt lite på lekstugan eller lilla stugan som vi börjat kalla den men tyvärr har inte kameran hängt med i alla moment. Golvet blev klart och även två strykningar linolja (75% rå linolja + 25% balsamterpentin), ganska fin finish och underbar "arbetsdoft".
Har även satt i de runda fönstren vilket gjorde livet surt för några sticksågsblad, att såga i spik och skruv är tydligen ingen höjdare. Tyvärr upptäckte vi att de runda fodren jag tillverkat tidigare var alldeles för stora i proportion till foder på dörren och fönstret så det får bli att såga ner dem innan målning.
Började spika panel invändigt i helgen, det blir pärlspont som jag hittade för ett ganska bra pris på en brädgård i närheten. Passar även på att dra lite elrör så att jag kan få till belysning och ett och annat 12V/USB-uttag för framtiden. Tänkte dra in 12V till stugan så vi kan ha lite belysning åtminstone.
Har även satt i de runda fönstren vilket gjorde livet surt för några sticksågsblad, att såga i spik och skruv är tydligen ingen höjdare. Tyvärr upptäckte vi att de runda fodren jag tillverkat tidigare var alldeles för stora i proportion till foder på dörren och fönstret så det får bli att såga ner dem innan målning.
Började spika panel invändigt i helgen, det blir pärlspont som jag hittade för ett ganska bra pris på en brädgård i närheten. Passar även på att dra lite elrör så att jag kan få till belysning och ett och annat 12V/USB-uttag för framtiden. Tänkte dra in 12V till stugan så vi kan ha lite belysning åtminstone.
Eftersom de runda fodren var alldeles för breda (~80mm) i förhållande till de foder jag satt på övriga fönster fick det bli lite modifiering i bandsågen. Det är ganska enkelt att såga precis runt med sågen eftersom man kan använda anhållet men ytan blir inte så fin direkt från sågen. Sågar därför ut fyra bitar av det som jag sågat bort, limmar ihop dessa med småltlim och limmar på 80-papper på insidan. Då får man snabbt till en slipkloss som inte förstår rundningen.
Panelen börjar bli klar på kortsidorna också, de många vinklarna gör dock att det tar oerhört lång tid. Den yttre takvinkeln är dessutom cirka 65 grader vilket är lite mer är vad min kap och gersåg klarar (60) så man åker på att kapa dessa med sänksågen istället. Valde att börja från centrum även om det ställer till det lite, anledningen är att jag gärna vill ha den mittersta "pärlan" på panelen precis i mitten av väggen vilket är svårt om man börjar från en kant. Runt fönstren låter jag panelen gå in en bit och sågar rent efteråt med ett kort sticksågsblad.
[ursäkta dåliga bilder]
Panelen börjar bli klar på kortsidorna också, de många vinklarna gör dock att det tar oerhört lång tid. Den yttre takvinkeln är dessutom cirka 65 grader vilket är lite mer är vad min kap och gersåg klarar (60) så man åker på att kapa dessa med sänksågen istället. Valde att börja från centrum även om det ställer till det lite, anledningen är att jag gärna vill ha den mittersta "pärlan" på panelen precis i mitten av väggen vilket är svårt om man börjar från en kant. Runt fönstren låter jag panelen gå in en bit och sågar rent efteråt med ett kort sticksågsblad.
[ursäkta dåliga bilder]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder