useless useless skrev:
Och du är säker på att det är det enda? Det sitter inte både för- och eftervärmare?
Inte vad jag vet. Det är iaf bara en som man skall flytta om man skall bygga om det från höger till vänster.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om fläktarna har nominell effekt på 209 W, kan de gå så kärvt att de drar >500 W? Eller rättare sagt, finns det inga säkringar eller kretsar på drivkorten som brinner upp vid sådana extrema effekter?

För vad är det annars som kan dra så mkt om elementet är urkopplat?

Å andra sidan kanske din effektmätare inte är som den ska, eller inte inställd korrekt?
1120 W x 24 tim x 365 dgr = 9811 kWh/år
Tycker också att fläktarna inte skall kunna dra så mycket.

Nu har jag olika program för den så den går inte på denna effekt mer än ca 8h/d. Resten går den på typ 50% fart.

Mätaren finns också med på listan över att kolla Har en annan mätare liggande så det blir nog att prova en annan.
 
K
R Robert-san01 skrev:
1120W är vad den drar just nu. Går den i 1h med denna effekt så blir det 1,12kWh.

Skall kolla i OVK protokollet vad jag har.
Låter som att det måste vara någon elvärme med i spelet. Jag har ett Heru 130 EC som körs på 45% och drar drygt 80W kontinuerligt. Med värmaren på går det upp i 1080W.

Kul att du presenterar förbrukningssiffror.
 
K Kallebo skrev:
Låter som att det måste vara någon elvärme med i spelet. Jag har ett Heru 130 EC som körs på 45% och drar drygt 80W kontinuerligt. Med värmaren på går det upp i 1080W.

Kul att du presenterar förbrukningssiffror.
Med värmaren drar det typ 1600 om jag inte minns helt fel. Har för mig att den är på 900W.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
...Vill inte vara petimeteraktig, men eftersom vi nu pratar siffror så... enl Östbergs hemsida är värmareffekten 1200W (A-modellen), (för B-modellen är den är hälften, dvs 600W, samt C-modellen utan värmare).
Sedan är ju då effekten variabel, så 1200W kanske inte används förrän det går ner under -20C eller nå´t. För att veta hur mkt som används vid ett givet tillfälle så behöver man en välkalibrerad effektmätare... :geek:
 
Oldboy Oldboy skrev:
...Vill inte vara petimeteraktig, men eftersom vi nu pratar siffror så... enl Östbergs hemsida är värmareffekten 1200W (A-modellen), (för B-modellen är den är hälften, dvs 600W, samt C-modellen utan värmare).
Sedan är ju då effekten variabel, så 1200W kanske inte används förrän det går ner under -20C eller nå´t. För att veta hur mkt som används vid ett givet tillfälle så behöver man en välkalibrerad effektmätare... :geek:
De siffrorna ser bekanta ut! Det är A modellen jag har men kortet som styr värmaren brann i våras och då kopplade jag ur värmaren helt. Har fått nytt kort men tänkte montera det nu när filtren skall bytas.

Fortfarande konstigt att den skall komma upp i över 1000W för enbart rotor och fläktar.
 
Så du kör med ett trasigt kort nu? Det kanske ligger någo t där då?
 
R Robert-san01 skrev:
Fortfarande konstigt att den skall komma upp i över 1000W för enbart rotor och fläktar.
Inte bara konstigt, snudd på fysiskt omöjligt enl magkänslan.
Om det är en fläkt som drar massa extra energi så kan den energin endast omvandlas till värme. Om du stänger av agget och gör handpåläggning på fläktarna direkt när de stannat så borde de vara glödheta isf. (Lite ljumma är de nog normalt.)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så du kör med ett trasigt kort nu? Det kanske ligger någo t där då?
Nej, kortet var en bit kol så det är borta och sladdarna isolerade.
 
En riktigt kraftig kanalfläkt ligger på typ 65w så det är definitivt något som spökar
 
Oldboy Oldboy skrev:
Inte bara konstigt, snudd på fysiskt omöjligt enl magkänslan.
Om det är en fläkt som drar massa extra energi så kan den energin endast omvandlas till värme. Om du stänger av agget och gör handpåläggning på fläktarna direkt när de stannat så borde de vara glödheta isf. (Lite ljumma är de nog normalt.)
Håller med! Jag tänkte göra service på det nu i veckan och mäta upp allt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Håller med! Jag tänkte göra service på det nu i veckan och mäta upp allt.
Inte för att vara sån, men huset är bara ett år gammalt och aggregatet har redan brunnit en gång.. är det inte dags att leverantören tar något ansvar?
 
T tompaah7503 skrev:
Inte för att vara sån, men huset är bara ett år gammalt och aggregatet har redan brunnit en gång.. är det inte dags att leverantören tar något ansvar?
Det var konstruktionsfel på kortet så jag har fått nytt, nya kablar mm och kompensation för att jag byter delarna själv. Tycker Heru har skött sin support och åtaganden mycket bra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har du inte ett ganska litet ftx för att försörja 247 kvm? Vi har ju samma aggregat och vårt hus är 120 kvm.
 
O olotor skrev:
Har du inte ett ganska litet ftx för att försörja 247 kvm? Vi har ju samma aggregat och vårt hus är 120 kvm.
Det försörjer bara 182 av dem. Garaget kommer att få ett eget agg vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.