Då var problemet med det skenande FTX aggregatet löst. :)

Gjorde service på det idag och direkt när jag lyfte på locket slog värmen emot mig.
Inre vy av ett FTX-aggregat med synlig värmeslinga och tecken på korrigering av en kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket märkligt att värmaren var på tänkte jag och började leta. Tänkte de kopplat fel från fabrik men det var det inte.

Efter lite mer letande hittade jag boven. Kortslutning i kablaget till styrningen! Troligen hade första kortisen på kortet värmt isoleringen så den blivit skadat.

Närbild av en skadad elkabel som orsakat kortslutning i ett FTX-aggregat, hålles mellan fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog upp agget på max och då visade mätaren 180W. Klart bättre. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Skönt att hitta felet!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mycket !! :D
 
Det blir dyrt för Östberg. Ersätter dem dig för allt detta?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det blir dyrt för Östberg. Ersätter dem dig för allt detta?
Det tror jag inte. Det är väl typ 4500kr som värmaren dragit. Dock så har det tillfört värme så det är kanske 3000kr som blivit mer. Nu fick jag delarna i somras så det är möjligen 1500kr jag skulle ha kunnat kräva då jag själv valde att vänta med bytet.

Fick lite extra filter som kompensation. Tror jag nöjer mig så i stället för att stämma Östberg och starta en +500 inläggs tråd på Byggahus.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det tror jag inte. Det är väl typ 4500kr som värmaren dragit. Dock så har det tillfört värme så det är kanske 3000kr som blivit mer. Nu fick jag delarna i somras så det är möjligen 1500kr jag skulle ha kunnat kräva då jag själv valde att vänta med bytet.

Fick lite extra filter som kompensation. Tror jag nöjer mig så i stället för att stämma Östberg och starta en +500 inläggs tråd på Byggahus.
Samtidigt är det oroväckande att det krånglat så. Men är du nöjd så är det bra :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Man kommer långt med ett trevligt bemötande?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kommer långt med ett trevligt bemötande?
Ja, det brukar vara en vinnare. Tänker dock informera Östberg om problemet så de ser till att byta kabeln om kortet brunnit på framtida agg som går sönder.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
"Husstomme, tät, rest" resp. "Isotimber" - vad är skillnaden här?

//



R Robert-san01 skrev:
Gick igenom produktions kalkylen och det ser ut att kunna hålla.

Totalt landar det på ca 3,2 men då har jag räknat in garaget som kommer att gå på egen budget. Totala budgeten ligger på 7 så med eget sparande ligger det i fas som det ser ut.

[bifogad fil]

Skall kanske tilläggas att det kommer att bli många egna timmar även om jag kommer att köpa in 1000h. Målning och stensättning kommer jag att göra själv och troligen även panel och största delen av garaget har jag ställt in mig på att göra själv.
 
J jonte0 skrev:
"Husstomme, tät, rest" resp. "Isotimber" - vad är skillnaden här?

//
Raden Isotimber är bara en summering av vad Isotimber levererade.
 
R Robert-san01 skrev:
Raden Isotimber är bara en summering av vad Isotimber levererade.
OK! Skulle vara intressant med en ny kolumn "Verklig" i den pdf du postade i början på äventyret. Grattis till bygget fö :)

//
 
J jonte0 skrev:
OK! Skulle vara intressant med en ny kolumn "Verklig" i den pdf du postade i början på äventyret. Grattis till bygget fö :)

//
Tack!

Har för mig att jag gjort en liten uppföljning. Prodkostnadsredovisningen för skatteunderlaget är att huset ink garage kostade nästan 4,5 att bygga. Då är det med "full pris" på elinstallation och lite annat. Så verklig prodkost är väl ca 4.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
OK - var lite nyfiken på flera av posterna. Men förstår om du inte orkar/vill.

//
 
J jonte0 skrev:
OK - var lite nyfiken på flera av posterna. Men förstår om du inte orkar/vill.

//
Skicka ett pm med vilka poster du är intresserad av skall jag se om jag har det specar i utfallet.
 
Tackar - comin' up.

//
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.