Angående negativt kultryck:
Kan jag få hjälp att uppskatta kultrycket samt hur mycket barlast som behövs?
Illustration av lastad släpvagn med reglar som har olika överhäng och angiven totalvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* 12 st 6,60 m reglar som väger 31 kg styck = totalvikt 372 kg.
* Flaket (4310 från Fogelsta) är 3,09 m invändigt och 4,66 m totalt med dubbla hjulpar i mitten.
* Överhäng bakåt är 2,5 m och överhäng framåt är 1 m.

Hade reglarna varit 5,10 m hade tyngdpunkten hamnat mitt mellan hjulen men hur blir det nu när det sticker ut 1,50 m till förutom den meter som redan sticker ut?
 
1,5/5,1 av lasten ca 110kg ligger 2,75m bakom axlarna.
 
Kör man lugnt så brukar det gå bra med lite fel lastning. Har haft vanlig liten släpvagn på 2550 mm längd alla år blir baktungt i stort sett jämnt man kört virke. Nu har jag köpt en vagn som rymmer 2 skotrar som är 3800 mm lång så nu bör det funka bättre men tyvärr är alla stora projekt färdiga nu.
 
D Daniel 109 skrev:
1,5/5,1 av lasten ca 110kg ligger 2,75m bakom axlarna.
Aha, nu börjar det klarna tror jag, vet fortfarande inte kultrycket men om jag lassar på med barlast längst fram i släpet borde jag kunna kompensera och få jämnvikt. Då flaket är 3,10 m kan jag lasta ca 1,40 m fram och då blir det alltså ca 220 kg som ska ligga där? Eller ska man slänga på lite extra så att kultrycket blir positivt? Hur mycket ligger kultrycket på för ett helt olastat släp?
 
Räkna på momentjämvikt över boggin. Du får -89 kg i kultryck. För jämvikt behövs 178 kg på främre lämmen, så 220 kg sten längst fram är ingen dum idé.
 
Brukar ni räkna ut kultrycket före ni tex handlar virke ?
 
S smurfen72 skrev:
Brukar ni räkna ut kultrycket före ni tex handlar virke ?
Nope, aldrig.

Däremot lastar i vilket fall jag alltid framifrån och bakåt. Och har jag längder så skjuter jag det så långt fram som möjligt för att fördela vikten.

Kör man sen med sunt förnuft, håller hastigheter och accepterar 80km/h som max och planerar sin körning så är det sällan problem :)
 
  • Gilla
jyrgen79
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Kör man sen med sunt förnuft, håller hastigheter och accepterar 80km/h som max och planerar sin körning så är det sällan problem :)
Jag har fem km till brädgården och det är blandad 50- och 70-väg. Kan köra mitt på dagen när det inte är någon trafik. Funkar det att köra med -90 kg i kultryck om jag tar det lugnt och fint eller är barlasten ett måste? Att kånka och köpa massa plintar och sedan lämna tillbaka efter en timme känns lite fånigt...
 
Jag anser att det är ok, men det är min personliga åsikt!

Skulle någonting hända så är negativt kultrycket absolut ingen höjdare, men om man tar hänsyn till att släpet inte är korrekt lastat och kör därefter så brukar det gå bra. :)
 
Mikael_L
Två gånger i mitt liv har jag fått ett släp som börjat kasta p.g.a fellast och för lågt kultryck.
Den ena gången gick det bra, och vi körde relativt sakta på otrafikerad väg när det hände, skulle bara någon km till så jag gick bara ner till att köra ännu saktare istället.

Den andra gången var det en hårsmån ifrån att jag/vi skulle dött eller skadats svårt, samt givetvis de i den mötande bilen också.

Så idag accepterar jag inte att chansa, inte att andra chansar heller, för den delen.

Hur det går med minus 90 kg i kultryck beror helt på bilen ifråga (en del är väl så lätta i bakvagnen redan), väglaget och hastigheten.

Oavsett tycker jag inte du ska chansa.


S smurfen72 skrev:
Brukar ni räkna ut kultrycket före ni tex handlar virke ?
Nej, det händer inte...
Men däremot kan jag lossa handsken ifrån dragkroken och lyfta och känna hur det känns, om jag känner mig osäker.
En viss risk finns ju alltid att det är så fellastat att jag inte orkar lyfta eller inte orkar få tillbaka kopplingen, men då ska det ju lastas om ändå ...
 
Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
@Mikael_L

Såklart ska man under alla omständigheter försöka undvika för lågt kultryck. Ett enkelt sätt att hålla koll är att kolla på utrymmet mellan däck/skärmkant och se att det inte blir för stort. Hellre för högt kultryck än för lågt!

Denna videon tycker jag är lärorik
 
Koppla loss släpet på brädgården så kan du lasta och få feedback på jämvikten.
 
P pbengtsson skrev:
Vad händer vid negativt kultryck?
Ekipaget börjar orma sig.
 
Om man ska köpa långa brädor så är det en fördel att köpa andra tunga prylar samtidigt. Typ betongsten eller cementsäckar som kan lastas längst fram för att få ett optimalt ca. 70 kg kultryck.

Ett tips för att få 70 kg kultryck är att be polaren ställa sig på dragkulan, sen mäter man med tumstocken hur långt det är till marken. Därefter hänger man på vagnen och lastar man tills man har det måttet. Smart va? :thinking: :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Om man ska köpa långa brädor så är det en fördel att köpa andra tunga prylar samtidigt. Typ betongsten eller cementsäckar som kan lastas längst fram för att få ett optimalt ca. 70 kg kultryck.

Ett tips för att få 70 kg kultryck är att be polaren ställa sig på dragkulan, sen mäter man med tumstocken hur långt det är till marken. Därefter hänger man på vagnen och lastar man tills man har det måttet. Smart va? :thinking: :)
Nja det tipset fungerar väl bäst på äldre bilar...Många nyare bilar har någon form av nivåreglering och karossen på bilen är lika högt över marken lastad som olastad.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.