142 501 läst · 199 svar
143k läst
199 svar
Lasta släpvagn med långa brädor
Med bara ett par dm mellan baklucka och virke, vill det till att vägen hem från brädgår'n är i princip spikrak
Så det skulle jag undvika.
Ett visst överhäng framåt kan man så klart ha, och förutsätter jag att TS räknat med, men man måste kunna svänga med grejerna.
Så det skulle jag undvika.
Ett visst överhäng framåt kan man så klart ha, och förutsätter jag att TS räknat med, men man måste kunna svänga med grejerna.
Redigerat:
En variant man kan fundera lite kring, men som jag absolut inte vill rekommendera, är att lägga extra vikt i bagaget på bilen, för att motverka det negativa kultrycket. Då behövs betydligt mindre än de 300-350 kg som behövs på kärran.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Man kan lägga den på olika platser, och kan man halvera vikten så...MathiasS skrev:
Men som sagt, inte att rekommendera.
Ett alternativ är så klart att köpa ett gäng betongsäckar och lägga på släpet först. Sedan åka hem och lasta av virket, och köra tillbaka betongsäckarna.
Lite mer konkret så är det nog mest argument för annat släp jag är ute efter. Tipset om lossning med pall var smart, tack för det!
Står med en svärfar som säger "bakvikt är lite riskabelt men görbart, kör försiktigt bara", en sambo som ska köra och lasta och inte vill bemöda sig med barlast, samt mitt eget förnuft som säger att kombinationen av de bådas åsikter är dumdristig och fullkomligt livsfarlig.
Ser att det finns hyrsläp som är tillräckligt långa men med maxlast 700 kg. Hittar inga större släp i närheten. Kan det vara ett alternativ?
Står med en svärfar som säger "bakvikt är lite riskabelt men görbart, kör försiktigt bara", en sambo som ska köra och lasta och inte vill bemöda sig med barlast, samt mitt eget förnuft som säger att kombinationen av de bådas åsikter är dumdristig och fullkomligt livsfarlig.
Ser att det finns hyrsläp som är tillräckligt långa men med maxlast 700 kg. Hittar inga större släp i närheten. Kan det vara ett alternativ?
Tror jag har hittat en lösning: http://www.sverigevagnen.se/grusvagn-1300
Sen lossning för hand, blir lite jobb men det är det värt.
EDIT: Blev osäker igen. Förmodligen alldeles för kort ändå. Jagar vidare...
Sen lossning för hand, blir lite jobb men det är det värt.
EDIT: Blev osäker igen. Förmodligen alldeles för kort ändå. Jagar vidare...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Köpte båt med tillhörande 30-vagn, valde att köra upp ekipaget på en biltrailer för att åka de 20 milen hem. Gissar att kultrycket var rätt dåligt då båten är lite baktung (fick vara fem personer för att fälla tillbaka trailerflaket ). Inge roligt när man kände att det började gunga lite fram och tillbaka på hemvägen.
Kommer inte göra om det och i efterhand skulle jag ha backat upp båten...
Kommer inte göra om det och i efterhand skulle jag ha backat upp båten...
Jag säger bara en sak. TRAKTOR!
Med min Massey-Ferguson 165 kan jag transportera både ett och annat. Jag har bland annat fraktat hem virke i 8,5 meters längder och gruslass på 5,5 ton och tunga maskiner av olika slag....... men det kräver en del tålamod att sitta och skaka i en ouppvärmd plåthytt i 25 kilometer i timmen........ och så vill stadsborna ha en tendens att bli litet uppjagade då jag skall genom stan där rödljusen kommer tätt och jag behöver tid för att dubbeltrampa i växlarna och knappt hinner få fart på ekipaget innan det blir rött ljus igen...... eller då jag måste stanna för att växla ned......... men stadsborna behöver få lära sig litet trafikvett så den lilla irritationen bjuder jag på...... Alltid retar det någon
Synd bara att sträckorna man hinner köra i traktorhastighet är så begränsade.
Med min Massey-Ferguson 165 kan jag transportera både ett och annat. Jag har bland annat fraktat hem virke i 8,5 meters längder och gruslass på 5,5 ton och tunga maskiner av olika slag....... men det kräver en del tålamod att sitta och skaka i en ouppvärmd plåthytt i 25 kilometer i timmen........ och så vill stadsborna ha en tendens att bli litet uppjagade då jag skall genom stan där rödljusen kommer tätt och jag behöver tid för att dubbeltrampa i växlarna och knappt hinner få fart på ekipaget innan det blir rött ljus igen...... eller då jag måste stanna för att växla ned......... men stadsborna behöver få lära sig litet trafikvett så den lilla irritationen bjuder jag på...... Alltid retar det någon
Synd bara att sträckorna man hinner köra i traktorhastighet är så begränsade.