M Micro skrev:
Nja det tipset fungerar väl bäst på äldre bilar...Många nyare bilar har någon form av nivåreglering och karossen på bilen är lika högt över marken lastad som olastad.:)
Inte om motorn står stilla.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Inte om motorn står stilla.
Volvo har väl detta inbyggt i stötdämparna och dom är väl inte kopplade till motorn ? ;)
 
Jag har kört mång lass med 5,4 m timmar o trall. Dom som är i mitten lastas på lämmarna ända fram till dragkulan och sedan lite bakåt så man kan svänga. Lasta på höjden typ 60x40 cm.
Spännband skall gå ett varv runt packen och sedan snett bakåt så det inte kan glida framåt vid en inbromsning.
 
M Micro skrev:
Volvo har väl detta inbyggt i stötdämparna och dom är väl inte kopplade till motorn ? ;)
Äldre volvo hade det, men nu undrar jag om man kör samma teknik, det funkade ju inte skitbra....
 
Är funktionen inbyggd i stötdämparna sjunker bilen som vanligt när man lastar, sedan är konstruktionen sådan att fjädringsrörelserna när man börjar köra som pumpar upp dem till rätt nivå. Sedan kan jag inte förstå folk som vågar köra med negativt kultryck, det är inte utan anledning som det är förbjudet.
 
Nivåreglering i stötdämparna gör noll och intet för att häva de försämrade köregenskaperna vid negativt kultryck. Det enda de gör är att just reglera nivån på bilens bakände, i praktiken är väl enda fördelen att mötande trafik inte bländas av dragbilens halvljus... Inga avancerade stötdämpare i världen kan upphäva tyngdlagarna. Inte heller system som tar hjälp av bromsarna kan upphäva tyngdlagarna, däremot kan de på ett helt annat sätt ta hand om effekterna av körning med negativt kultryck. Men det är knappast tillräckligt för att ta bort förbud mot körning med negativt kultryck. Med andra ord: Kör ALDRIG med negativt kultryck (Sure, ska ni 1 km och lovar dyrt och heligt att inte köra över 20 km/h så fine, låt gå för det...)
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Ett tips för att få 70 kg kultryck är att be polaren ställa sig på dragkulan, sen mäter man med tumstocken hur långt det är till marken. Därefter hänger man på vagnen och lastar man tills man har det måttet. Smart va? :thinking: :)
Hur smart det är beror rätt mycket på hur fet kompis man har. :rofl:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Om man lastar tungt i bagagen kan man ju motverka problemen med dåliga köregenskaper vid negativt kultryck. Varken handsken eller draget är väl dock konstruerade för att köra med stora negativa kultryck.

/Andreas
 
Jag tror inte det hjälper så mycket eftersom det är släpvagnen i sig själv som blir instabil när den är baktung.
 
Instabiliteten beror på att bilens bakhjul får försämrat fäste och därmed inte kan ta upp sidokrafter i samma utsträckning.

Om det hjälper att lägga hundra kilo på handsken (släpet) , hjälper det att hänga 100 kilo i kroken (bilen). Skillnaden blir bara krafterna mellan kulan och handsken.

/Andreas
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
F
M Micro skrev:
Nja det tipset fungerar väl bäst på äldre bilar...Många nyare bilar har någon form av nivåreglering och karossen på bilen är lika högt över marken lastad som olastad.:)
Tänk om, det hjälper inte ett skit mot fel tyngdpunkt.
 
E eal skrev:
Instabiliteten beror på att bilens bakhjul får försämrat fäste och därmed inte kan ta upp sidokrafter i samma utsträckning.

Om det hjälper att lägga hundra kilo på handsken (släpet) , hjälper det att hänga 100 kilo i kroken (bilen). Skillnaden blir bara krafterna mellan kulan och handsken.

/Andreas
Instabiliteten beror på att det är stor tyngd baktill på släpet, även om man lägger tyngd på draget för att väga upp det så kommer det ändå lätt i pendling. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men jag såg en film på Youtube där en lastbil som har ett rejält bakaxeltryck drog ett personbilssläp och det dansade vilt tills det slet sig och försvann ut i skogen.
 
Mikael_L
Jag för min del tror inte att det öht går att förenkla detta så mycket som många gör.

Om man har två identiska släp, båda lastade med samma vikt och båda har exakt 60kg kultryck och enda skillnaden är det ena har lasten tätt nära axeln och det andra har utspridd last, typ mycket långa bräder, så kommer det ena gå stabilare än det andra, pga en massa dynamiska krafter.

När vi ens pratar om problem lite generellt så har vi inte ens enats om det är en självsvängning av fordonskombinationen vi menar eller tillfälliga problem från yttre påverkan, t.ex. gupp.




Med det sagt, så håller jag med om att negativt kultryck eller lågt kultryck är big NONO, men även väldigt högt kultryck också givetvis, ty då tappar man fäste för bilens framhjul istället.
Men resten är mycket svårare att få ett totalt grepp över.
 
  • Gilla
StigK
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med det sagt, så håller jag med om att negativt kultryck eller lågt kultryck är big NONO, men även väldigt högt kultryck också givetvis, ty då tappar man fäste för bilens framhjul istället.
Men resten är mycket svårare att få ett totalt grepp över.
Ett högt kultryck ger inte alls samma instabilitet och inga tendenser till självsvängning. Det blir snarare sävligt och gravt understyrt. Och antagligen mest skadligt för den överlastade kroken.
 
  • Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Mikael_L
Det ska ju vara synnerligen högt kultryck för att framhjulen ska förlora ett väsentligt grepp, särskilt som motorn för det mesta sitter fram. Har man en gammal bubbla med dragkrok kommer det i liten annan dager.

Visst, för högt kultryck medför sällan någon större olägenhet, kan mest ses som mer last bagaget (men inte riktigt). Men extremt högt kultryck ger absolut sämre egenskaper för fordonskombinationen.


Vid körning är det en massa olika dynamiska krafter som påverkar fordonskombinationen. Min egen bil ger öht en lite otäck känsla om det blåser kraftigt och jag kör över typ 80. Detta oavsett om den är lastad eller tom, eller inte alls har släp.
Det skulle ju naturligtvis bli sämre med släp, och troligen ännu sämre om det var lastat med stor övervikt på kulan.


edit:
OBS, jag gav mig in här mest för att delge att min åsikt är att man lär passa sig för enkla tumregler här. Det är lite mer komplicerat med fordonsdynamiken än att det låter sig fångas i enda mening, typ.
Sedan är jag inte tillräckligt erfaren eller kunnig för att egentligen kunna säga så mycket mer. Jag har förstås lite erfarenhet av släp, lastning av olika slag, även tillbud beroende av fel lastning osv, så helt grön är jag inte. Men det finns alldeles säkert många andra här som har en grymt mycket större erfarenhet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.