145 327 läst · 199 svar
145k läst
199 svar
Lasta släpvagn med långa brädor
Ja, jag gör alltid en överslagsberäkning över tyngdpunkten och vad totalvikten kommer att hamna på innan jag lastar. Sedan skapar jag en mental plan över hur tyngdpunkten förskjuts pga hur jag lastar.
Att mäta med måttband mellan ovankanten på draghandsken och mark när någon som väger 50-90 kg ger ett bra riktmärke för hur släpet kan lastas. Det gäller bara att låta bli att lasta bilen innan släpet är färdiglastat.
Byggmateriel är "enklare" att lasta än en massa scoutlägerutrustning där "allt" måste med som man kommer att behöva. Då blir det lätt både tungt och hög tyngdpunkt.
Men med en lastlåda på 3*1,7meter och tvåaxligt lågbyggt 1500kg släp så är det ganska så förlåtande. Fast när jag körde hem 5,4 meters brädor som totalt vägde runt ett ton så finräknade jag på hur de skulle placeras och hur branta backar/kurvor jag kunde ta, det vart högt, långt fram och väldigt mycket i mitten. Med det lilla enaxliga 1000kg släpet med kåpa så är det betydligt viktigare att lasta rätt, dessutom är det lättare att man fuskar med fastspänningen för kåpan döljer allt...
Att mäta med måttband mellan ovankanten på draghandsken och mark när någon som väger 50-90 kg ger ett bra riktmärke för hur släpet kan lastas. Det gäller bara att låta bli att lasta bilen innan släpet är färdiglastat.
Byggmateriel är "enklare" att lasta än en massa scoutlägerutrustning där "allt" måste med som man kommer att behöva. Då blir det lätt både tungt och hög tyngdpunkt.
Men med en lastlåda på 3*1,7meter och tvåaxligt lågbyggt 1500kg släp så är det ganska så förlåtande. Fast när jag körde hem 5,4 meters brädor som totalt vägde runt ett ton så finräknade jag på hur de skulle placeras och hur branta backar/kurvor jag kunde ta, det vart högt, långt fram och väldigt mycket i mitten. Med det lilla enaxliga 1000kg släpet med kåpa så är det betydligt viktigare att lasta rätt, dessutom är det lättare att man fuskar med fastspänningen för kåpan döljer allt...
Hur räknar du sånt tex ut hur branta backar du kan ta ? jag brukar bara lasta så bra det går och sen kör jag lugnt om det verkar bli lite för mycket bak vikt. Numera har jag större vagn som är 3800 lång så det brukar gå bra men tidigare hade jag en 2500 vagn då blev det nästan alltid baktungt vid transport av virke.
Så att bräderna inte tar i bakluckan vid övergången mellan vägen och tomten...
Vad gäller uppförsbackar så räcker vridmomentet utan problem på alla växlar.
Vad gäller uppförsbackar så räcker vridmomentet utan problem på alla växlar.
Jag brukar nöja mig med att göra ett överslag på 60 grader i sida och 30 grader stigning, det gör man enkelt och det räcker. Det är sällan man behöver mera. Finräkningen gällde mera tyngdpunktsberäkningen och belastningen på dragkroken.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
Så svårt är det inte. Brädor som är lika långa som släpet eller kortare påverkar inte tyngdpunkten om du lägger de centrerat. De längre brädorna kan man göra en uppskattning på, genom att kolla vikten av en sådan bräda och så räkna ut vad överskjutande del väger. Säg att du har ett släp som lastar 250 cm och du väljar att frakta 460 cm långa reglar, där du kör som många tyvärr gör, allt överhäng bakåt, ja då sticker cirka 2 meter ut och det är knappt halva vikten av en komplett bräda. Den vikten kan man säga ligger en meter utanför släpet (då hälften ligger framför och hälften bakom).S smurfen72 skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
Tja, jag tycker nog det ger något, men man kommer långt utan att räkna också.S smurfen72 skrev:
Om det är fellastat så lastar man snarare om än kör lugnt.
Inte så himla komplicerat.
Med drygt ett ton 5400*220*28 bräder på ett 3000mm långt släp (lastlådan) så är skillnaden mellan rätt kultryck och olämpligt kultryck inte särskilt många cm i längsled. Runt 30 kg kultryck olastat till ett önskat kultryck på 50kg lastat som tar hänsyn till släpets egenvikter och axelavstånd mm.
Men vill man bara höfta och ta konsekvenserna så gör gärna det, men det är inget för mig.
Jag slipper gärna hamna i tidningen...
Och om man lastar brädor av varierande längd så har jag förberett ett litet knep. Jag har målat på lemmarna var massacentrum bör ligga. Man tar ut tyngdpunkten på en bräda med ett finger (flytta brädan tills det väger jämt). Placera centrum på brädan över släpets massacentrum så ändras inte kultrycket.
Med drygt ett ton 5400*220*28 bräder på ett 3000mm långt släp (lastlådan) så är skillnaden mellan rätt kultryck och olämpligt kultryck inte särskilt många cm i längsled. Runt 30 kg kultryck olastat till ett önskat kultryck på 50kg lastat som tar hänsyn till släpets egenvikter och axelavstånd mm.
Men vill man bara höfta och ta konsekvenserna så gör gärna det, men det är inget för mig.
Jag slipper gärna hamna i tidningen...
Och om man lastar brädor av varierande längd så har jag förberett ett litet knep. Jag har målat på lemmarna var massacentrum bör ligga. Man tar ut tyngdpunkten på en bräda med ett finger (flytta brädan tills det väger jämt). Placera centrum på brädan över släpets massacentrum så ändras inte kultrycket.
Tycker det räcker bra att lyfta draget med vänsterhand, det är lätt att känna att kultrycket är ca 50kg på det viset, behövs det lägger man på tex en betongplint eller 2 lecasten mot framstammen på släpet. Rimligt kultryck, väl surrat och lämplig hastighet är väl det viktiga?L Limpan4all skrev:Inte så himla komplicerat.
Med drygt ett ton 5400*220*28 bräder på ett 3000mm långt släp (lastlådan) så är skillnaden mellan rätt kultryck och olämpligt kultryck inte särskilt många cm i längsled. Runt 30 kg kultryck olastat till ett önskat kultryck på 50kg lastat som tar hänsyn till släpets egenvikter och axelavstånd mm.
Men vill man bara höfta och ta konsekvenserna så gör gärna det, men det är inget för mig.
Jag slipper gärna hamna i tidningen...
Och om man lastar brädor av varierande längd så har jag förberett ett litet knep. Jag har målat på lemmarna var massacentrum bör ligga. Man tar ut tyngdpunkten på en bräda med ett finger (flytta brädan tills det väger jämt). Placera centrum på brädan över släpets massacentrum så ändras inte kultrycket.
Det är enkelt att testa på så sätt med ett enaxligt släp. Med ett tvåaxligt släp med 700mm mellan axlarna så är skillnaden ganska så stor om tyngdpunkten ligger rätt eller är förskjuten mot främre eller bakre axeln. Några få cm upp eller nedåt förskjuter tyngdpunkten mellan axlarna och har du ett ton på släpet så vill du inte prova för det går helt enkelt inte att bedöma.
En anekdot i ämnet. Jag vart stoppad av polisen en gång när jag hade en 50cm pålningsbalk på släpet (ca 30kg). Dom skulle fram med sin våg och väga om jag hade rätt kultryck... De fick fram allt från 0kg till 200kg beroende på hur långt dom vevade ner stödhjulet. Jag bara suckade och försökte förklarar vad dom gjorde för fel och varför, högstadiefysik var nog inte riktigt deras grej. Först när jag lossat balken och de fick lyfta den insåg dom hur orimligt deras resonemang var (ett olastat släp som har rätt kultryck får inte ett kultryck på 200kg genom att en balkbit som väger 30kg placeras i lastlådan). Detta är en problematiken med tvåaxliga släp. Fast de är betydligt skönare att dra med för de är stabilare på vägen än enaxliga släp.
En anekdot i ämnet. Jag vart stoppad av polisen en gång när jag hade en 50cm pålningsbalk på släpet (ca 30kg). Dom skulle fram med sin våg och väga om jag hade rätt kultryck... De fick fram allt från 0kg till 200kg beroende på hur långt dom vevade ner stödhjulet. Jag bara suckade och försökte förklarar vad dom gjorde för fel och varför, högstadiefysik var nog inte riktigt deras grej. Först när jag lossat balken och de fick lyfta den insåg dom hur orimligt deras resonemang var (ett olastat släp som har rätt kultryck får inte ett kultryck på 200kg genom att en balkbit som väger 30kg placeras i lastlådan). Detta är en problematiken med tvåaxliga släp. Fast de är betydligt skönare att dra med för de är stabilare på vägen än enaxliga släp.
Om jag vet att jag ska ha med mig långa brädor hem så brukar jag slänga på några betongplintar på släpet när jag kör hemifrån. När jag väl lastat virket på släpet så placerar jag plintarna på släpet för att få bra balans, oftast längst fram närmast bilen då.
Brukar funka ganska bra.
Brukar funka ganska bra.
Jag brukar köpa nån tyngd, är väldigt noga med att den/de ligger dikt mot framstammen på släpet, skulle inte vilja slänga upp några plintar utan att ha dem väl surrade.Maveric77 skrev: