145 328 läst · 199 svar
145k läst
199 svar
Lasta släpvagn med långa brädor
Elbilar har fantastisk motorbroms och all energi återmatas till batteriet igen. Kan vara ett problem om man bor på ett högt berg och har nedförsbacke när batteriet är fulladdat...
Det finns en kul historia om en eltruck som jobbar i en gruva, och som aldrig behöver laddas, bokstavligen någonsin. Den lastar långt uppe på berget, regenererar hela vägen ned till avlastningen och kör upp på de regenererade energin. Nej det bryter inte mot vare sig Newtons lagare eller lagen om energins bevarande. Massan ner är avsevärt större än den tomma trucken på väg upp. Så det är lastens lägesenergi som återmatas till batteriet.
Det klassiska påståendet att alltid ha samma växel i nedåt som när man kör uppför samma backe med samma last är lika bra nu som när de kom på det enkla tricket. Sedan så är det aldrig någon nackdel att starta backen med lägsta tänkbara fart så att man skaffar sig marginal. Samt hellre punktbromsa kraftigt än att fjösbromsa hela tiden.
Men bromsade släp kommer alltid att belasta släpets bromsar ändå pga påskjutsbromsens funktion. Så om möjligt stanna efter halva backen och låt bromsarna svalna. Men det är en fråga om längd på backen och fallhöjd samt massan. Eller sagt på ett annat sätt hur mycket lägesenergi måste omvandlas till värme, och kommer bromsarna på släpet att kunna kyla bort så mycket energi utan att ta skada?
En bra metod är att efter en liten nedförsbacke stanna och gå ut och känna på hjulfälgarna, om man kan ta på den så var den backen inget problem. Om det fräser eller gör ont så ta inte en brantare/längre backe, för då är det för mycket energi som måste kylas bort.
Rent generellt är det bra att gå ut och känna på fälgarna efter någon mils körning med bromsade släp, de skall vara lika kalla. Är någon varm men inte det/de andra så har man någon sorts problem, endera anliggning eller att de kalla inte bromsar som de skall.
Det finns en kul historia om en eltruck som jobbar i en gruva, och som aldrig behöver laddas, bokstavligen någonsin. Den lastar långt uppe på berget, regenererar hela vägen ned till avlastningen och kör upp på de regenererade energin. Nej det bryter inte mot vare sig Newtons lagare eller lagen om energins bevarande. Massan ner är avsevärt större än den tomma trucken på väg upp. Så det är lastens lägesenergi som återmatas till batteriet.
Det klassiska påståendet att alltid ha samma växel i nedåt som när man kör uppför samma backe med samma last är lika bra nu som när de kom på det enkla tricket. Sedan så är det aldrig någon nackdel att starta backen med lägsta tänkbara fart så att man skaffar sig marginal. Samt hellre punktbromsa kraftigt än att fjösbromsa hela tiden.
Men bromsade släp kommer alltid att belasta släpets bromsar ändå pga påskjutsbromsens funktion. Så om möjligt stanna efter halva backen och låt bromsarna svalna. Men det är en fråga om längd på backen och fallhöjd samt massan. Eller sagt på ett annat sätt hur mycket lägesenergi måste omvandlas till värme, och kommer bromsarna på släpet att kunna kyla bort så mycket energi utan att ta skada?
En bra metod är att efter en liten nedförsbacke stanna och gå ut och känna på hjulfälgarna, om man kan ta på den så var den backen inget problem. Om det fräser eller gör ont så ta inte en brantare/längre backe, för då är det för mycket energi som måste kylas bort.
Rent generellt är det bra att gå ut och känna på fälgarna efter någon mils körning med bromsade släp, de skall vara lika kalla. Är någon varm men inte det/de andra så har man någon sorts problem, endera anliggning eller att de kalla inte bromsar som de skall.
Redigerat:
Fast våra svenska regler gör att de flesta förarna bara får dra 750kg släp ändå.
Vill de dra mera så är det BE kort som gäller...
Vill de dra mera så är det BE kort som gäller...

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
Vilka elbilar har du tittat på då?
Elbilar har en "tendens" att vara betydligt tyngre än andra bilar.
Vi har ju fortfarande den fåniga specialregeln om lätta släpvagnar som får dras med endast B kort.
Lätta släpvagnar är:
Alla släpvagnar som väger mindre än 750kg om bilens tjänstevikt är högre.
Alla släpvagnar som har en totalvikt som är lägre än bilens tjänstevikt om den sammanlagda totalvikten är mindre än 3500kg.
Elbilar har en "tendens" att vara betydligt tyngre än andra bilar.
Vi har ju fortfarande den fåniga specialregeln om lätta släpvagnar som får dras med endast B kort.
Lätta släpvagnar är:
Alla släpvagnar som väger mindre än 750kg om bilens tjänstevikt är högre.
Alla släpvagnar som har en totalvikt som är lägre än bilens tjänstevikt om den sammanlagda totalvikten är mindre än 3500kg.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
Sorry missade att det var elbilar.L Limpan4all skrev:Vilka elbilar har du tittat på då?
Elbilar har en "tendens" att vara betydligt tyngre än andra bilar.
Vi har ju fortfarande den fåniga specialregeln om lätta släpvagnar som får dras med endast B kort.
Lätta släpvagnar är:
Alla släpvagnar som väger mindre än 750kg om bilens tjänstevikt är högre.
Alla släpvagnar som har en totalvikt som är lägre än bilens tjänstevikt om den sammanlagda totalvikten är mindre än 3500kg.
Det är OK ingen fara.
Dock så vart jag lite brydd när jag letade. Det är lite luddigt runt reglerna. Det finns en hel del som påstår att det numera skulle vara bruttovikt som gäller även för B kort och inte bara för BE.
Vilket delvis stämmer när jag letar MEN BARA för obromsade släpvagnar under 750kg och B kort...
Så om det inte var luddigt tidigare så vart det nu.
Dock så vart jag lite brydd när jag letade. Det är lite luddigt runt reglerna. Det finns en hel del som påstår att det numera skulle vara bruttovikt som gäller även för B kort och inte bara för BE.
Vilket delvis stämmer när jag letar MEN BARA för obromsade släpvagnar under 750kg och B kort...
Så om det inte var luddigt tidigare så vart det nu.
man kan tom bromsa elbilar med bromsen lite för bramsarna sktiveras inte direkt ändå, det blir bara påfyllt batteri.L Limpan4all skrev:Elbilar har fantastisk motorbroms och all energi återmatas till batteriet igen. Kan vara ett problem om man bor på ett högt berg och har nedförsbacke när batteriet är fulladdat...
Det finns en kul historia om en eltruck som jobbar i en gruva, och som aldrig behöver laddas, bokstavligen någonsin. Den lastar långt uppe på berget, regenererar hela vägen ned till avlastningen och kör upp på de regenererade energin. Nej det bryter inte mot vare sig Newtons lagare eller lagen om energins bevarande. Massan ner är avsevärt större än den tomma trucken på väg upp. Så det är lastens lägesenergi som återmatas till batteriet.
Det klassiska påståendet att alltid ha samma växel i nedåt som när man kör uppför samma backe med samma last är lika bra nu som när de kom på det enkla tricket. Sedan så är det aldrig någon nackdel att starta backen med lägsta tänkbara fart så att man skaffar sig marginal. Samt hellre punktbromsa kraftigt än att fjösbromsa hela tiden.
Men bromsade släp kommer alltid att belasta släpets bromsar ändå pga påskjutsbromsens funktion. Så om möjligt stanna efter halva backen och låt bromsarna svalna. Men det är en fråga om längd på backen och fallhöjd samt massan. Eller sagt på ett annat sätt hur mycket lägesenergi måste omvandlas till värme, och kommer bromsarna på släpet att kunna kyla bort så mycket energi utan att ta skada?
En bra metod är att efter en liten nedförsbacke stanna och gå ut och känna på hjulfälgarna, om man kan ta på den så var den backen inget problem. Om det fräser eller gör ont så ta inte en brantare/längre backe, för då är det för mycket energi som måste kylas bort.
Rent generellt är det bra att gå ut och känna på fälgarna efter någon mils körning med bromsade släp, de skall vara lika kalla. Är någon varm men inte det/de andra så har man någon sorts problem, endera anliggning eller att de kalla inte bromsar som de skall.
sen funkar inte en påskjutsbroms som fungerar som den skall inte riktigt så som du hävdar här. Vid moderat motorbroms i nerförsbacke så är motståndet i bromsen större och det är noll påskjutsbroms.
Dum fråga kanske men jag har aldrig kört bromsat släp tidigare. Kört obromsade släp hundra gånger så släpvana finns. Är det något man behöver tänka på med bromsat släp? Om jag bromsar bilen så bromsar släpet samtidigt eller hur funkar det?
Ur nu gällande lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Lätt släpfordon
1. Ett släpfordon med en totalvikt av högst 750 kilogram.
2. Ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Så lagtextmässigt har inget ändrats.
Med B körkort så får bara Lätt släp dras med personbil/lätt lastbil och Lätt släpvagn definieras enligt ovan.
Med BE är det lite annorlunda och beror på när man tog körkortet, mitt är så pass gammalt att jag omfattas av reglerna före 2013. Dvs det finns ingen begränsning på släpet alls annat än bilens tillåtna släpvagnsvikt som måste vara högre än släpets bruttovikt.
Har någon hittat lagtext som säger något annat?
När det gäller bromsat släp så är det helt korrekt att det är lättare att köra än med obromsat släp om allt fungerar...
Påskjutsbromsen (som är vanligast) verkar mekaniskt på bromsarna, så ju mera som dragstången trycks ihop så ökar anligningskraften på bromsbackarna, så det är ett återkopplat system. Men det är alltid kraft som knuffar på bakifrån vid inbromsning men som mest några hundra kg (vilket man märker när man skall byta påskjutsdämparen om man klantar sig). Om släpet "slår" vid bromsningen så är påskjutsdämparen slut och måste bytas (garanterat nedslag på besiktning, kan även skada dragkroksinfästningen i bilen).
Alla moderna släpvagnar har backningsautomatik som om den är korrekt inställd skall klara all form av backning utan att bromsarna läggs an, fast om det inte är i bra skick eller perfekt justerat så kan det bli problem om man måste backa uppför backar...
Och jag måste lägga till det självklara som trots allt behöver upprepas då och då. Bromsa aldrig under en kraftig sväng. Bromsa innan, rulla genom svängen. Det som kan inträffa är att släpet fortsätter i tangentens riktning och vrider runt bakänden på bilen, om det sker så kommer man aldrig att kunna parera effekten.
Lätt släpfordon
1. Ett släpfordon med en totalvikt av högst 750 kilogram.
2. Ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Så lagtextmässigt har inget ändrats.
Med B körkort så får bara Lätt släp dras med personbil/lätt lastbil och Lätt släpvagn definieras enligt ovan.
Med BE är det lite annorlunda och beror på när man tog körkortet, mitt är så pass gammalt att jag omfattas av reglerna före 2013. Dvs det finns ingen begränsning på släpet alls annat än bilens tillåtna släpvagnsvikt som måste vara högre än släpets bruttovikt.
Har någon hittat lagtext som säger något annat?
När det gäller bromsat släp så är det helt korrekt att det är lättare att köra än med obromsat släp om allt fungerar...
Påskjutsbromsen (som är vanligast) verkar mekaniskt på bromsarna, så ju mera som dragstången trycks ihop så ökar anligningskraften på bromsbackarna, så det är ett återkopplat system. Men det är alltid kraft som knuffar på bakifrån vid inbromsning men som mest några hundra kg (vilket man märker när man skall byta påskjutsdämparen om man klantar sig). Om släpet "slår" vid bromsningen så är påskjutsdämparen slut och måste bytas (garanterat nedslag på besiktning, kan även skada dragkroksinfästningen i bilen).
Alla moderna släpvagnar har backningsautomatik som om den är korrekt inställd skall klara all form av backning utan att bromsarna läggs an, fast om det inte är i bra skick eller perfekt justerat så kan det bli problem om man måste backa uppför backar...
Och jag måste lägga till det självklara som trots allt behöver upprepas då och då. Bromsa aldrig under en kraftig sväng. Bromsa innan, rulla genom svängen. Det som kan inträffa är att släpet fortsätter i tangentens riktning och vrider runt bakänden på bilen, om det sker så kommer man aldrig att kunna parera effekten.
Redigerat: