Jo men man får lasta högre....:)
 
MathiasS skrev:
Totallängden får vara 24 meter.

Hänger det ut mer än 1m bakåt ska du ha flagga eller lykta.

Du får skaffa gallergrindar och luta brädorna framåt, enda sättet att lasta ok på liten vagn.
Är det bara hos tunga lastbilar överhänget är begränsat numera vet att dom ändrat reglerna för några år sen ?
 
peternicklas skrev:
Du borde kunna last rätt med reglar upp till 4,5 m. längd.
Skjuter naturligtvis fram lasten så mycket det går men ofta köper jag reglar längre än 4,5 längder upp mot 5,4 är ju inte ovanligt och köper man bond sågat finns ju ännu längre.
 
smurfen72 skrev:
Är det bara hos tunga lastbilar överhänget är begränsat numera vet att dom ändrat reglerna för några år sen ?
Lastbilsregler har jag dålig koll på. För pb verkar iaf 24m stämma: https://korkortonline.se/teori/langd-bredd/
 
Har för mig att det är nått med 5 meters överhäng från bakersta axeln tydligen en regel som kom för några år sen men den kanske gäller endast lastbil och 5 meters överhäng blir tufft på släpvagn även för mig.
 
Det du minns är paragraf 22 i en förordning som reglerar ansökan om undantag regler om fordons last. Specialtransporter alltså. :)
 
iSnobben skrev:
Jag har ett litet lastproblem med vår Passat Alltrack. När jag kopplar på mitt släp på den så lutar släpet bakåt, alltså redan utan last. Det känns som att kroken sitter för högt upp för det funkar jättebra med vår 9-5:a. Kroken på Passaten är en fabriksmonterad delelektriskt utfällbar variant. Någon som känner igen problemet? Förslag på åtgärd? Funderar på att kontakta VW och fråga hur fan dom har tänkt att man ska kunna dra 2000kg med negativt kultryck men innan jag gör det vill jag gärna veta om jag kanske har missat något?
Testade den utfällbara kroken på min Sharan för första gången idag - inga problem. Den är ju rimligen ungefär lika hög som en passat alltrack och det lär vara exakt samma krok...
 
MathiasS skrev:
Det du minns är paragraf 22 i en förordning som reglerar ansökan om undantag regler om fordons last. Specialtransporter alltså. :)
Så kan det vara vet i alla fall att firman jag jobbade på då fick köpa trailer bil eftersom reglerna ändrades men vi hade ofta bredlast och då krävs kanske tillstånd för special transport.
 
bonnier skrev:
Ganska så mycket off-topic men en "rolig" lastning jag såg för nåt år sedan var en som köpt en masonitskiva, 1.20x2.5 eller vad de nu är på, och surrade fast denna på takräcket. Han tänkte nog inte så mycket vad som skulle hända så fort lite fartvind fick tag i skivan...jodå, *knäck* och så flög halva skivan framför mina framhjul.
Fast som sagt...har ju inte ett dugg med kultrycket att göra, och inte speciellt kul för personen ifråga :rolleyes:
Som denna framför mig på åvc idag...


image.jpg
 
osiris skrev:
Testade den utfällbara kroken på min Sharan för första gången idag - inga problem. Den är ju rimligen ungefär lika hög som en passat alltrack och det lär vara exakt samma krok...
Jag har ingen aning om hur hög en Sharan är men jag misstänker att Passat Alltrack har samma dragkrok som Passat trots att Alltrack är 40mm högre än vanliga Passat. Lutar bakåt gör det iaf...
 
Väcker tråden med ett aktuellt problem:

Virkespaket 480 cm ca 800 kg ska köras hem och stå kvar på släpet tills det passar att lossa lasten. Säg en vecka eller två. Vill helst undvika hyrsläp (om det nu finns långa sådana i närheten) pga detta.

Från hjulaxel till stödhjul är det ca 2 meter, kanske några cm längre. Tyngdpunkten landar alltså strax bakom hjulaxeln vilket ger ett negativt kultryck på runt 130-140 kg om jag räknat hyfsat rätt. För att uppnå jämvikt skulle jag behöva lasta runt 300-350 kg annat material i släpets framkant. Dragbilen är en fyrhjulsdriven dieselbil som är typgodkänd för 2 ton.

Alternativet är att leta upp ett lite längre hyrsläp och lossa allt virke direkt för hand vilket innebär en herrans massa merarbete. Samt medför att jag bryter paketets väderskydd.

Finns det någon medelväg här, typ acceptabelt negativt kultryck? Går det att köra sakta med t ex 50 kg minus?
 
Klart det går att köra sakta utan kultryck, men det är inte lagligt och inte smart.
 
Jag har kört hem flera sådana lass, men min kärra är nog lite längre, med ett flak på 3,5 m. Dessutom boggie med lastöverföring mellan axlarna.

Dock, jag har lastat av hela paketet i ett. genom att lägga en regel under utsticket, palla upp på ena sidan av främre änden, sedan lyfta med domkraft under andra sidan och palla upp. Sedan samma manöver där bak. Nu hänger hela paketet i luften och det är bara att rulla ut kärran och palla upp lite bättre och säkrare och sänka ner paketet igen.

Så har jag gjort flera gånger och det funkar klockrent.

Jag borde antagligen inte säga detta, men jag har vid något tillfälle använt sådana där billiga träbockar som man köper för 49:- styck att lägga ett 1-tons paket på. Fyra stycken, två i varje änden, har funkat fint. Det knakar inte ens i dem ;)

Alternativt, om du har vikt tillgodo, så får du väl lasta lagom mängd singel eller så på kärran i framkant.
 
L
Vilket släp är det vi pratar om? Att köra så långa och tunga paket, det ställer helt klart mycket större krav på att det lastas rätt och att du har rätt kärra.
 
Lägg lastpallar i släpet så att paketet kommer upp ovan lemmar och draghandske. Lasta sedan så att du har några dm mellan virke och baklucka. Då borde du kunna få jämvikt. Om inte, komplettera med lite sten långt fram på släpet så att du får 50kg kultryck.

Virkespaketet kanske inte heller har tyngdpunkten i mitten. Så kan det vara om du har olika längder.

Spärr runt och kör försiktigt. Inga tvära svängar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.