142 744 läst · 199 svar
143k läst
199 svar
Lasta släpvagn med långa brädor
Ja idag körde jag förbi en bil på E4 som spritt ut hela byggställningen i bägge södergående körfälten.
Kanske felaktigt kultryck, kanske dåligt surrat. Vem vet.
http://www.unt.se/uppland/knivsta/gods-pa-vagen-gav-langa-koer-3823758.aspx
Kanske felaktigt kultryck, kanske dåligt surrat. Vem vet.
http://www.unt.se/uppland/knivsta/gods-pa-vagen-gav-langa-koer-3823758.aspx
Man kan ju lasta med bilen kopplad och sedan ta tag i handtaget och försöka lyfta släpet från dragkroken. Är det jättetungt så man inte kan lyfta, jättelätt eller om släpet tippar bakåt så lastar man om. Om det inte är ett alternativ så köper man några plintar och lägger på för att balansera vikten (dessa returneras sedan). Detta gäller även om det innebär överlast. Överlast är mycket mindre dåligt än fel kultryck.
Jag har ett litet lastproblem med vår Passat Alltrack. När jag kopplar på mitt släp på den så lutar släpet bakåt, alltså redan utan last. Det känns som att kroken sitter för högt upp för det funkar jättebra med vår 9-5:a. Kroken på Passaten är en fabriksmonterad delelektriskt utfällbar variant. Någon som känner igen problemet? Förslag på åtgärd? Funderar på att kontakta VW och fråga hur fan dom har tänkt att man ska kunna dra 2000kg med negativt kultryck men innan jag gör det vill jag gärna veta om jag kanske har missat något?
Du har inte negativt kultryck utan last om nu inte släpet är felbyggt.
Snarare att din dragkrok sitter högre upp än på din gamla bil.
För mig tog nästan släpet i marken baktil direkt jag kopplade det på min bil
Snarare att din dragkrok sitter högre upp än på din gamla bil.
För mig tog nästan släpet i marken baktil direkt jag kopplade det på min bil
Okej möjligen en tankevurpa från min sida då men det ser ju lite sjukt ut och det blir ju svårare att se om man faktiskt skulle få negativt kultryck. Men jag brukar vara noggrann när jag lastar så jag kanske inte ska oroa mig?
Men om jag skulle vilja få släpet rakt kan jag då flytta kulhandskens fästen som är bultade genom dragstängerna från undersidan där den sitter nu till ovansidan av dragstängerna eller kan det påverka släpet på något sätt?
Har ett Brenderup L750U om jag inte minns beteckningen helt tokigt. Samma gallersläp som mackarna har fast utan broms.
Men om jag skulle vilja få släpet rakt kan jag då flytta kulhandskens fästen som är bultade genom dragstängerna från undersidan där den sitter nu till ovansidan av dragstängerna eller kan det påverka släpet på något sätt?
Har ett Brenderup L750U om jag inte minns beteckningen helt tokigt. Samma gallersläp som mackarna har fast utan broms.
Hoppsan! Dagens trådlyft? (Fast för ett par veckor sedan... )
Att testa kultrycket genom att lyfta i handtaget funkar ju så länge man INTE har negativt kultryck. Har man det kan det lätt bli väldigt tokigt.
Lasta släpvagn ja.... Man kan ju fråga sig varför släp nödvändigtvis ska ingå i B-kort över huvud taget. Vad jag minns så lades det inte speciellt mycket krut på släpkörning när jag tog B-kort. Inte konstigt det ser ut som det gör runt brädgårdarna ibland.
Besöker Byggmax i Borås en hel del och det är inte så ofta man INTE ser en fellastad kärra. Ett exempel från i somras:
När man ser sånt här funderar i alla fall jag på om inte byggmax (i det här fallet) borde ha någon form av ansvar för att inte släppa igenom sådana här fellastningar. Det minsta man borde kunna begära är väl att de har plakat som informerar om hur man lastar rätt och hur man INTE ska lasta. Kan jag tycka alltså.... Byggmax i Partille har om jag minns rätt en stor skylt vid mätplatsen som säger "LASTA RÄTT" men inget om HUR man gör det....
Att testa kultrycket genom att lyfta i handtaget funkar ju så länge man INTE har negativt kultryck. Har man det kan det lätt bli väldigt tokigt.
Lasta släpvagn ja.... Man kan ju fråga sig varför släp nödvändigtvis ska ingå i B-kort över huvud taget. Vad jag minns så lades det inte speciellt mycket krut på släpkörning när jag tog B-kort. Inte konstigt det ser ut som det gör runt brädgårdarna ibland.
Besöker Byggmax i Borås en hel del och det är inte så ofta man INTE ser en fellastad kärra. Ett exempel från i somras:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man ser sånt här funderar i alla fall jag på om inte byggmax (i det här fallet) borde ha någon form av ansvar för att inte släppa igenom sådana här fellastningar. Det minsta man borde kunna begära är väl att de har plakat som informerar om hur man lastar rätt och hur man INTE ska lasta. Kan jag tycka alltså.... Byggmax i Partille har om jag minns rätt en stor skylt vid mätplatsen som säger "LASTA RÄTT" men inget om HUR man gör det....
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Vad gör man om släpet (boggi) inte går att lyfta i handtaget även när det är tomt? Lastar mycket längst bak?bra-byggare skrev:Varför inte bara prova att lyfta i handtaget, lyckas man precis är det ganska lagom, lyckas man inte lyfta är det framtungt, är det för lättlyft är det bakvikt. Så gör jag, för inte håller jag på med några badrumsvågar eller måttband i alla fall.:x
Men det är klart, efter ha dragit släp regelbundet i drygt 20 år så man väl kanske skaffat sig en viss känsla (får man hoppas).
Man går på gymmet eller flyttar axlarna så du får en bättre viktfördelning....? Ett vettigt 3500kg släp ska inte behöva väga mer än 5-700kg och då är det ju märkligt om det inte går att lyfta tomt faktiskt.