Mät hur långt där är mellan draget och marken innan du lastar mät sedan du har lastat är avståndet större har du negativt kultryck är det mindre är det positivt. Busenkelt och något att mäta med har man ju med sig på brädgården.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
rundvikarn skrev:
Ställ stödhjulet på en badrumsvåg medan du lastar släpen .
Antar att du menar att man ska koppla släpet på bilen först och sedan fälla ned stödhjulet på vågen (och komma ihåg att ta upp hjulet igen)
 
tallmilan skrev:
Antar att du menar att man ska koppla släpet på bilen först och sedan fälla ned stödhjulet på vågen (och komma ihåg att ta upp hjulet igen)
Nej då blir det verkligen fel.
 
A
Varför inte bara prova att lyfta i handtaget, lyckas man precis är det ganska lagom, lyckas man inte lyfta är det framtungt, är det för lättlyft är det bakvikt. Så gör jag, för inte håller jag på med några badrumsvågar eller måttband i alla fall.:x

Men det är klart, efter ha dragit släp regelbundet i drygt 20 år så man väl kanske skaffat sig en viss känsla (får man hoppas).
 
Redigerat av moderator:
Husvagnsägare är väl rätt duktiga på det där med våg, men annars är det väl som sagt ingen som gör så. Men om man ska väga kan man ju göra "rätt".
 
Milkshaken
Ojoj... Vilka åsikter..... Kul att läsa att det finns så mycket olika tankegångar ang detta...

Jag ska dela av mig av mitt sätt... Ska se om jag hittar en rolig bild sen också.....
Nåväl...sanningen är att jag tycker det är lättare att lasta husvagnen än släpkärran... :O :)
Långa bräder, reglar odyl, lastar jag över lämmarnadrar fram reglarna fram till stödhjulet... Då har jag ett framhäng på nästan 80 cm.... Mer kan man inte göra vad gäller virket om du inte kan eller vill kapa det.... Självklart så lastar jag på skivor, säckar och annat sånt under virket...... Om man ställer sig en bit vid sidan om ekipaget och kollar linjestrukturen så ser man rätt väl hur vagnen är lastad.... men med suvar kan det vara lite svårare att se då dom som regel är betydligt högre än vanliga personbilar....

Men man känner rätt snart hur vagnen beter sig....
Husvagnen märks det ännu tydligare hur den är lastad då den väger betydligt mer, och liksom förstärker varje krängning och sväng vid fellast...

För 2 år sen, var vi på väg hem från Tyskland med husvagnen... Vi hade vagnen full och bilen nästan full med alkoholvaror.... (ja vi skulle ha det till brölloppet) :) .. Mellan Älmhult och Växjö hände det, pang... Däckexplosion.... hade en motorcyklist precis bakom mig, men han var med på noterna..... jag lyckades få ned farten direkt och liksom smeka in vagnen på en vägbank..... Hade även ett reservhjul med oss.... Jag törs inte tänka på hur det hade gått om jag hade lastat husvagnen fel....
 
Milkshaken
Min gamla blåa vagn pajade i torsionen... Hela hjulpaketet släppte och gick ut... fick hämta en annan kärra för att ta hem våran egen.... "Och vi som bara skulle hämta soffan" ...:):)
 
Ser baktungt ut :)
 
Milkshaken
Faktiskt inte, blåa vagnens hjul stod vi stora vagnens hjul, plus att soffan stod i framkant av blåa....:) Lägg därtill dragstången... samtidigt så gick det knappt att röra vagnen, för den hade ju skurit ihop med skärmen när allt gav siug utåt..:)
 
MathiasS skrev:
Nej då blir det verkligen fel.
Verkar ju livsfarligt att lasta med okopplad vagn, har gjort det en gång, fick blåmärken när jag ställde mig längst ut på släpet och sänkte hela aktern, möblerna kom efter ...
Men jag förstår att man inte kan mäta med bilen kopplad.
 
Milkshaken skrev:
Faktiskt inte, blåa vagnens hjul stod vi stora vagnens hjul, plus att soffan stod i framkant av blåa....:) Lägg därtill dragstången... samtidigt så gick det knappt att röra vagnen, för den hade ju skurit ihop med skärmen när allt gav siug utåt..:)
Vilken tur att den konstellationen höll för annars hade vi fått hämta ett ännu större släp och ...
 
Mikael_L
Milkshaken
hehe, ja den var ju nästan dömd att misslyckas.... Försöka lyfta 7 ton på 8 meters .... idits....
 
tallmilan skrev:
Verkar ju livsfarligt att lasta med okopplad vagn, har gjort det en gång, fick blåmärken när jag ställde mig längst ut på släpet och sänkte hela aktern, möblerna kom efter ...
Men jag förstår att man inte kan mäta med bilen kopplad.
...och jag menar bara att det inte går att mäta med bilen kopplad. Lasta får man givetvis göra med bilen var man vill....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.