142 553 läst · 199 svar
143k läst
199 svar
Lasta släpvagn med långa brädor
Ganska så mycket off-topic men en "rolig" lastning jag såg för nåt år sedan var en som köpt en masonitskiva, 1.20x2.5 eller vad de nu är på, och surrade fast denna på takräcket. Han tänkte nog inte så mycket vad som skulle hända så fort lite fartvind fick tag i skivan...jodå, *knäck* och så flög halva skivan framför mina framhjul.MathiasS skrev:
Fast som sagt...har ju inte ett dugg med kultrycket att göra, och inte speciellt kul för personen ifråga
Här står allt man behöver veta om just lastsäkring för att ta BE-behörighet. Bra för den som kör lite tyngre eller mer komplicerat gods:
http://www.lastsäkring.se/repository/content/downloads/lastsakring_lathund.pdf
http://www.lastsäkring.se/repository/content/downloads/lastsakring_lathund.pdf
När jag står och betraktar en del som surrar sin last eller lastar på släp på tex. byggmax brukar jag fundera på hur bra de byggen blir vars byggare inte ens kan räkna ut hur man bör lasta och surra. Det jag menar är att om man ska bygga så behövs ett visst mått av sunt förnuft, förmåga att rimlighetsbedöma, kunskap om grundläggade fysikaliska lagar etc. Behärskar man dem så tror jag att man lastar korrekt. Någon annan som tänkt på samma sätt?
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Måste tack för denna tråden, och råden!
Jag har hört till dem som har packat helt fel i min nätkärra. Har lagt ner saker på sneden, så de sticker upp i bakkanten. Mot "golvet" av kärran i framkant. Har inte tänkt vidare på det. Och det har fungerat bra.
Men nu har jag fått upp ögonen för faran och också informerat frugan.
Är glad att jag läste detta innan olyckan var framme.
Mvh
Stefan
Jag har hört till dem som har packat helt fel i min nätkärra. Har lagt ner saker på sneden, så de sticker upp i bakkanten. Mot "golvet" av kärran i framkant. Har inte tänkt vidare på det. Och det har fungerat bra.
Men nu har jag fått upp ögonen för faran och också informerat frugan.
Är glad att jag läste detta innan olyckan var framme.
Mvh
Stefan
Har inte så mycket med ämnet att göra men jag bjuder på lite fredagsskratt/skräck:
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/article530273.ece
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/article530273.ece
Nää:blushing:mexitegel skrev:När jag står och betraktar en del som surrar sin last eller lastar på släp på tex. byggmax brukar jag fundera på hur bra de byggen blir vars byggare inte ens kan räkna ut hur man bör lasta och surra. Det jag menar är att om man ska bygga så behövs ett visst mått av sunt förnuft, förmåga att rimlighetsbedöma, kunskap om grundläggade fysikaliska lagar etc. Behärskar man dem så tror jag att man lastar korrekt. Någon annan som tänkt på samma sätt?
Det är bättre att ha en liten träpinne tillgänglig som du kan ställa på vågen och sedan i kulhandsken. Annars blir det rätt fel. Mitt stödhjul sitter nästan en meter från kulhandsken och dessutom har släpet dubbla axlar. Å andra sidan lär man sig ju rätt snart vad som är lagom kultryck....rundvikarn skrev:
Blev osäker nu när jag läser tråden men...
Om släpet släpper från kroken och wiren dras åt, måste handtaget för handbromsen då ha fri väg upp, eller är det handtaget fritt i den riktningen?
Om inte, tänk på att lämna plats för det handtaget när ni drar fram virket...
(Kanske finns båda varianterna?)
Om släpet släpper från kroken och wiren dras åt, måste handtaget för handbromsen då ha fri väg upp, eller är det handtaget fritt i den riktningen?
Om inte, tänk på att lämna plats för det handtaget när ni drar fram virket...
(Kanske finns båda varianterna?)