H
Det som händer vid negatift kultryck är att släpet kommer i en svängning. Denna är lätt att häva. Om man fortsätter så kommer svängningen att fortsätta och går då över i en självsvängning där amplituden bara ökar. Har man kommit dit så är dett ren tur om man lyckas att häva den. Man kan få ett negativt kultryck vid färd även om man har ett prositivt kultryck då man står still. Har man t.ex. brädor som sticker upp över grinden där bak så pressar fartvinden dessa lite nedåt och skapar en hävarm vilket sänker kultrycket. Brädorna i sig kan ge konstiga effekter om man inte är vaksam. Storlek på bil har ingen betydelse. Har sett stora amrikanare ligga i diket på grund av detta. När det väl hånder så går det snabbt, mycket snabbt. Många råkar ut för detta när de går ner för branta backar som t.ex. hallandsåsen. Tror det är ett tiotal olyckor varje år. Skulle vara enkelt för släptillverkarna att sätta en indikator på t.ex. stödhjulet.

hokanp skrev:
Skulle vara enkelt för släptillverkarna att sätta en indikator på t.ex. stödhjulet.
En anordning där man med kopplad bil kunde skruva ner stödhjulet och få en siffra på kultrycket skulle jag vilja se. Det borde vara möjligt om man innan man lastar gör en referensmätning.

Annars funkar det ju bra att koppla loss släpet och lasta med släpet okopplat. Tippar det bakåt eller om man inte orkar lyfta det på kulan har man gjort fel.

Fast indikatorn borde sitta i kul-handsken på släpet va ? så man kunde ha den kopplad och få en varning medans man lastade

C
Wester skrev:
Fick hyffsat negativt kultryck men det såg inte för illa ut. Kör med en Audi Q5 så det e ju ingen stor bil men endå ok.
Fullständigt vansinne.

tallmilan skrev:
Fast indikatorn borde sitta i kul-handsken på släpet va ? så man kunde ha den kopplad och få en varning medans man lastade
Ja det låter bra.

W
cheetah1 skrev:
Fullständigt vansinne.
Precis som din kommentar då.

Klart det inte e bra men jag ville visa på vad som kan hända med dessa nya esp funktioner. Det var faktiskt ett test på dessa funktioner i ett gäng bilar i gjort i tyska Automotorsport. tror det finns länk på den svenska sidan. Ingent system fick väll kanon betyg. Falsk trygghet är ofta farligare.

pbengtsson skrev:
Vad händer vid negativt kultryck?
Är handsken och kulan slitna så kan släpet till och med släppa från draget...

cheetah1 skrev:
Fullständigt vansinne.
Vilket? Negativt kultryck eller Audi Q5?:D

Oavsett hur man lastar sitt släp så är det viktigaste att man kör efter omständigheterna som gäller. Det går utmärkt att köra med ett visst negativt kultryck om man kör tillräckligt sakta. Det är inte heller svårt att känna av hur fort som är lämpligt att köra.

injonil skrev:
Det är inte heller svårt att känna av hur fort som är lämpligt att köra.
Om det var sant så skulle vi inte ha en avåkning på hela vintern ...

Av alla de som kör med negativt kultryck årligen är det oerhört få som kör av vägen. Det kanske kan ge dig en tankeställare.

Det är inte negativt kultryck som gör att man kör av vägen utan snarare att man kört för fort under rådande omständigheter.

• Gilla
baal och 1 till
  • Laddar…
injonil skrev:
Det är inte negativt kultryck som gör att man kör av vägen utan snarare att man kört för fort under rådande omständigheter.
"Han körde inte i diket pga att han druckit ett helrör vodka, han körde bara för fort under rådande omständigheter" ;)

Tja, det skulle man väl kunna säga, men eftersom ingen fart är säker under de förhållandena så lär det inte ske för man kör inte i díket i 0km/h.

Det jag vänder mig mot är den utbredda missuppfattningen när t ex en buss kört av vägen på halt väglag att olyckan sker pga halka. Det är alltid halt på vägen, prova att tvärnita på motorvägen en sommardag så får ni se. Man måste alltid anpassa farten efter vägförhållandena. Det är inte ok att köra ihjäl folk bara för att man inte överskridit hastighetsbegränsningarna...

• Gilla
vemod och 2 till
  • Laddar…
Det blir lite "svart och vitt" här inne. Jag har 5km grusväg mellan fritidshuset och sågen, en 2,50m kärra och här har det åkt många långa lass virke och ibland tunga.
Jajamen , ibland med negativt kultryck, men då får man ta lugnt och fint med hastigheter runt 30-40km/h.
Däremot skulle jag aldrig ge mig på landsvägsfart. Är jag tvungen och har "lite" känsligt lastat blir det mindre vägar i lågfart som tar lite längre tid, man behöver inte ta snabbaste och kortaste vägen.
Så visst kan man med lite tänkande "när, var och hur".

AndersS skrev:
Så visst kan man med lite tänkande "när, var och hur".
Ja så måste det ju vara. Men åk till Hornbach i Stockholm och titta på hur folk lastar en lördag så garanterar jag att du ser att många inte klarar av att göra det tänkandet lika bra som du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.