BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett ironiskt inlägg utifrån Fairlanes inlägg som paralun svarade på.

Båda delarna sker väldigt sällan, de flesta drabbas inte av någondera under sin livstid.
Brand har förstås mycket allvarligare konsekvenser än inbrott.

Tycker du att det är fel att man ska tänka på vad som händer vid en brand när man planerar hur man ska skydda sig mot inbrott?
Det är lite det jag har gjort när jag förslår tvärstycken i stället för extra lås. Tvärstycken är enkla att lyfta bort. Och i många länder betyder inbrott ofta mord på hela familjen eller kidnapnning, medans brand går att bekämpa med släckutrustning, t ex sprinkler. Det är inte trevligt eller riskfritt att vara hemma när du får ett inbrott.
 
Eller så gör man som man ska och använder lökprincipen.
Detektera och larma.
Fördröj intrånget.
Typ klen larmad ytterdörr med gallergrind innanför.

I det här fallet vill man detektera om någon försöker komma åt låset och larma om ingen har låst upp inom en viss tid.
Ett fördröjt larmat lock över låset triggar för multipla mo.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu hävdar ju paralun att kameraövervakning på gator och torg ska leda till att uppklarningsandelen för inbrott ska öka väldigt mycket. Jag förstår inte på vilket sätt du menar att ditt inlägg har med det att göra. Eller menar du att du håller med mig om att den sortens kameraövervakning inte är till för att få fast inbrottstjuvar?
Ja, du och jag har samma åsikt om just detta. Sen kanske jag inte tolkar Paralun precis som du gör är en annan femma…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
att jag inte ska kunna skicka bilder och andra filer till andra människor utan att staten ska kunna avlyssna det.
Det är väl bara att kryptera det man skickar om man inte vill att utomstående ska kunna tyda det som skickas?
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Det är troligen så att bor du i en mindre lägenhet utan värdesaker behöver du inte oroa dig särskilt mycket. Någonting säger mig att det är vissa adresser som drabbas, och i synnerhet de som är kända för att vara förmögna.
Åtminstone en lägenhet var en hyreslägenhet på bortre änden av Kungsholmen, i det området är hus från 40- och 50-talet vanligast, Det är knappast ett hus för de förmögna.

Jag har även sett en bild på en utsatt ytterdörr och det såg ut som en gammal ytterdörr med bara ett standardlås.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu har det satsats massor med pengar på kameraövervakning i väst, Sverige låg då rejält efter med sin naiva flummiga syn, men som postades i går så fick då statsrådet Damberg (S) inleda den stora svenska satsningen på kameror.
Ja, för bekämpning av terrorism, sprängningar och skjutningar, inte för inbrott. Det står ju i rapporten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Brand har förstås mycket allvarligare konsekvenser än inbrott.
Så är det inte alltid. En brand kan upptäckas och släckas i ett tidigt skede med små skador och ett inbrott kan kosta mycket stora värden. Både bränder och inbrott kan se ut på väldigt många olika sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, för bekämpning av terrorism, sprängningar och skjutningar, inte för inbrott. Det står ju i rapporten.
Jo men nu kan kameror användas för att bekämpa alla grövre brott inkl organiserad användning av salpetersyra som tyvärr gränsar till terrorism pga dess egenskaper.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl bara att kryptera det man skickar om man inte vill att utomstående ska kunna tyda det som skickas?
Nej, det är ju det lagförslaget går ut på, att det ska installeras mjukvara på alla laglydiga medborgares telefoner (och annan elektronik) som skickat informationen till myndigheterna innan den krypteras
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När så liten andel av befolkningen får inbrott varje år är det få som är intresserade av att betala för flera vakter jämnt och ständigt. 200 villor är ett rätt stort område att bevaka och kräver då t.ex. 2 vakter åt gången och 5 skift, dvs. 10 anställda vakter plus vikarier. Det innebär att 20 villor ska betala en heltidsanställd vakt 30 000 kr i lön plus arbetsgivaravgifter, semesterlön, sjukersättning, VAB osv. Orkar inte räkna men det blir flera tusen kronor i månaden per villa. De flesta hushåll har inte ett enda inbrott under hela livet så det låter som en synnerligen dyr försäkring.
Men vi betalar redan för den tjänsten via skatt, så med ditt resonmang så kan vi avveckla polisen då oddsen att vi nyttjar dom är så små.
Finns gott om skattefinansierade organisationer som kan avvecklas då och det låter oss finansiera vård och väktarväsende som verkligen värnar oss.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
När man talar om trollen postade just Expressen 18:18 ett till inbrott i Stockholm, fast nu verkar det inte som att syra använts. Kan det vara gäng från sydöstra Europa som kommit på att Sverige nu är stängt för semester? Antar att man tar lägenheterna nu och så tar man båtmotorerna när folk börjat arbeta igen.
Brukar det inte ske inbrott varje dag i Stockholm?
2023 anmäldes över 10 000 inbrott enligt Brå, och när 20 % av befolkningen bor i Stockholms län så blir då uppskattningsvis 2 000 inbrott per år i Stockholmsområdet och det blir ju 5 om dagen.
https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/bostadsinbrott.html
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
som skickat informationen till myndigheterna innan den krypteras
Så alla filer på allas datorer ska skickas till "myndigheterna"? Det låter orimligt av mer än en anledning...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så alla filer på allas datorer ska skickas till "myndigheterna"? Det låter orimligt av mer än en anledning...
Det är fullständigt orimligt på alla sätt
https://chatcontrol.se/
 
  • Gilla
jahallåja och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo vi ser det på helt olika sätt, jag kan inte i min vildaste fantasi se dina samband men däremot vid ett inbrott eller brand så är en kamera ypperligt hjälpmedel. Sen är det kanske lite orättvist att bara vissa har råd med Verisures kameratjänster samt larm?
Så du kan inte se ett samband mellan polisers kameraövervakning inne i bostäder och möjligheten att upptäcka och gripa folk för misshandel och våldtäkt inne i bostäder?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.