T Thomas_Blekinge skrev:
Jag rekommendera läsning av "1984" av Orwell, där har dom en kamera i varje hem. Funkar utmärkt som brottsförebyggande.
Jag såg filmen i går, newspeak dictionary, fy f*n😡
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo FUD har funkat i alla tider.... det här kan äntligen bli något bra så att det blir ordning på landet igen.
Ska det tolkas som att du är för kameraövervakning I hemmen också, samt avlyssning av samtliga samtal? Integriteten var väl rätt oviktig för dig och du vill väl minska misshandel och våldtäkt, som ofta sker just i hemmiljö?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska det tolkas som att du är för kameraövervakning I hemmen också, samt avlyssning av samtliga samtal? Integriteten var väl rätt oviktig för dig och du vill väl minska misshandel och våldtäkt, som ofta sker just i hemmiljö?
En gång hörde jag en diskussion om detta med övervakning där en av parterna sa "har man inget att dölja har man inget att vara rädd för" och den andre svarade "men du stänger ändå dörren när du bajsar?"
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska det tolkas som att du är för kameraövervakning I hemmen också, samt avlyssning av samtliga samtal? Integriteten var väl rätt oviktig för dig och du vill väl minska misshandel och våldtäkt, som ofta sker just i hemmiljö?
I hemmen står ju ägaren för kameran, sen vägde jag själv fördelar/nackdelar med Verisures kameralösning men fördelarna övervägde och köpte inte allt FUD om deras lösning. Sen har jag då två till egna kameror.

Sen i en BRF så är det ju vid entren det övervakas och jag har inga problem med det heller när jag besöker min mor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Listan i denna länk talar ett annat språk:
[länk]
Jo men jag gav dig ju länken igår till vårt eget förslag i Sverige som stämmer väl överens med övriga länder i väst. Sen gör man inget så kommer Sverige att polariseras alltmer om vi låter kriminella härja tämligen fritt.
 
Det verkar som att lägenheter med extra lås inte drabbas, det kanske är för jobbigt att fräta sönder två olika lås. Mitt förslag ovan med gallergrind borde avskräcka en hel del. När man är hemma borde en gamma hederlig medeltid barrikad med två-tre tvärslår göra det ointressant att försöka forcera.

Det borde också gå att bygga in sensorer i dörrar som känner av ifall någon står en lång stund framför den vilket kan ge en indikation om att något är i görningen.

Tyvärr är det väl så att de som drabbas är de som har något värt att stjäla, dvs boende i Stockholm, åtminstone de dyrare kvarteren. Och som sagt, straffen för organiserade stölder är tyvärr för låga.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo satsar man miljardbelopp på kameraövervakning i likhet med alla länder så är man väl mycket övertygad om att kameraövervakning är något bra. Sen är det nog svårt att sätta en exakt siffra mer än att polisen själv bett om bättre "verktyg" för att lösa brott. Jag är övertygad om att satsningen blir mycket lyckad men behöver sannolikt även införas i BRF samt fler villor.
Länka då den forskning som just visar att kameraövervakning i andra länder leder till färre brott så kommer jag att ändra mig.

Polisen kommer inte att använda kameraövervakning utomhus för att utreda vanliga inbrott. Det står ju tydligt i det du har länkat till att det är avsett för terrorbekämpning, sprängningar och skjutningar och andra grova brott, och dit räknas inte inbrott utan de är klassificerade som mängdbrott eftersom de är så vanliga och normalt inte kommer med i tidningarna.

Som framgår av annat inlägg så är det verkligen inte alla länder som satsar på kameraövervakning. Många länder har betydligt färre övervakningskameror än vad Sverige har redan idag.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Njau jag nöjer mig med att varenda land i väst just satsat på kameraövervakning.
Hur vet du det?
P paralun skrev:
Nu tror jag sedan inte det finns någon återvändo eftersom vi har en brottslighet som utmanat den svenska demokratin.
De som har utmanat den svenska demokratin, t.ex. trollfarbriker och hat/hotattacker i sociala medier, fångar man inte med kameraövervakning. Eller hur?

Inbrott utmanar inte den svenska demokratin och har dessutom funnits i århundraden.
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
I hemmen står ju ägaren för kameran, sen vägde jag själv fördelar/nackdelar med Verisures kameralösning men fördelarna övervägde och köpte inte allt FUD om deras lösning. Sen har jag då två till egna kameror.
Kamerorna i hemmen ska förstås täcka alla rum och vara anslutna till vaktcentraler med ständig övervakning. Hur ska rättsväsendet annars upptäcka misshandel och våldtäkter inom familjen och bekantskapskretsen hade du tänkt dig?
 
Det finns "larm" som ser genom dörren med radar, och låter som en skällande hund.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
När man är hemma borde en gamma hederlig medeltid barrikad med två-tre tvärslår göra det ointressant att försöka forcera.
I sina försök att skydda sig mot inbrott får man inte glömma att det ibland är extremt viktigt att snabbt kunna ta sig ut, t.ex. vid en brand. Det är ju därför man aldrig ska ha kåpan över vredet nerfällt när man är hemma.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"har man inget att dölja har man inget att vara rädd för"
Det har jag också hört, med växande avsky. Undrar hur motståndsrörelserna i Frankrike och Norge (mot nazisterna) skulle uppfatta det, eller "statsfienderna" i DDR.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du det?

De som har utmanat den svenska demokratin, t.ex. trollfarbriker och hat/hotattacker i sociala medier, fångar man inte med kameraövervakning. Eller hur?

Inbrott utmanar inte den svenska demokratin och har dessutom funnits i århundraden.
Trollfabriker lämnar digitala spår, och dessutom går det med rimliga medel att motbevisa det mesta av det som säger. Åtminstone i fallen med rena konspirationsteorier.

Organiserade inbrottsligor som i praktiken får operera ostört har vi inte sett så mycket av innan EU-inträdet. Men med den fria rörligheten går det snabbt att göra en stor serie med inbrott och sedan försvinna så långt bort att det blir opraktiskt för polisen att klara upp. Därtill var forna tiders tjuvar ofta missbrukare och rörde sig inte särskilt mycket så det var inte särskilt svårt för polisen att klara upp brotten.

Idag är de som utför själva brotten ofta fattiga och desperata men inte nödvändigtvis missbrukare. Ta bara PostNord-ligorna där de hade kontakter inom PostNord som talade om vilka lastbilar som fraktade telefoner och så körde man ikapp lastbilen och tog sig mitt under färden in i lastutrymmet.

Denna internationella och välorganiserade brottslighet kräver tekniska hjälpmedel för att göra polisens arbete enklare. Därmed inte sagt att massövervakning i bostadsområden förhindrar brott, men de gör brotten enklare att klara upp när polisen kan identifiera gärningsmännen. Som t ex den 20-åriga kvinnan på elsparkcykel som häktats för ett beställningsmord.

Sedan är det ett problem att brottslingarna inte förpassas bakom lås och bom. Vad gäller demokratin är organiserad brottslighet, som dess ligor är del av, definitivt något som hotar demokratin. Vi ser mer och mer exempel på hur demokratin hotas av kriminella som har stora pengar att använda för att få inflytande. Sossarna i Botkyrka är ett exempel. Trakasserier och hot mot politiker är ett annat. Gemensamt för dessa hot är att någon måste ha pengar att betala fotsoldater och här kommer stölderna in. Givetvis finns det andra allvarliga brott.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kamerorna i hemmen ska förstås täcka alla rum och vara anslutna till vaktcentraler med ständig övervakning. Hur ska rättsväsendet annars upptäcka misshandel och våldtäkter inom familjen och bekantskapskretsen hade du tänkt dig?
Nej det får man stå för själv men säkert hälften av alla hus (40-tal) i området jag bor i har valt Verisures lösning med kameror. Sen kan då en väktare se bilden om det går ett larm, inget som stör utan mer en säkerhet när man inte är hemma.
https://www.verisure.se/support/kamera-integritet

Sen att jag tror på kameralösningar rör inte privatlivet utan för att ta kål på organiserad brottslighet som inte kan skilja på ditt och mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.