C Cff skrev:
Liksom (antar jag) just nu många i Stockholm är jag orolig för den nya vågen av inbrott där de genom att dropp/spruta syra i låset förstör detta. Jag läste på Flashback om ett tyskt företag som säljer lås som skall vara specifikt skyddade mot detta och det fick mig att fundera på om inte alla elektroniska lås borde vara ett bättre skydd än de vanliga mekaniska.
Idag har jag ett vanligt Assa (sånt där med en nyckel där huvudet ser ut som en likbent parallelltrapets ([länk]) plus ett ”sjutillhållarlås”.
Finns det något elektroniskt lås (gärna ett som uttalat skyddar mot syra) som kanske t.o.m. går att köpa direkt och montera själv (så att jag kan känna mig trygg tills låsbutikerna öppnar på måndag 😆)?
Även elektronisks lås är väl mekaniska! Hur skulle dom annars kunna låsa? Grattis "Låsbranchen". Nu får ni nog massor med jobb nu!

P
C cpalm skrev:
Hunddagis? 😂
Snarare hundnattis, i så fall.

C Canutos skrev:
Även elektronisks lås är väl mekaniska! Hur skulle dom annars kunna låsa? Grattis "Låsbranchen". Nu får ni nog massor med jobb nu!
Inte om de bara öppnas inifrån med elektronik.

K karlmb skrev:
Hur menar du? Det måste väl ändå till mekanik för att fysiskt hindra att en dörr kan öppnas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Såklart, men grejen är att inga kritiska mekaniska delar är exponerade på utsidan. Så du kan typ dränka hela dörrens utsida i syra och man kommer inte in. Allt kritiskt sitter på insidan eller i låskistan, så kommer du åt något av det, ja då är du redan inne.

Vill du, kan du skippa även handtag och ha en helt slät utsida av dörren, en automatisk el-dörröppnare (besam eller liknande), och sedan ha en krypterad kortläsare eller liknande monterad på väggen. Så har du 100% eliminerat alla angreppspunkter på dörren.
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Det måste väl ändå till mekanik för att fysiskt hindra att en dörr kan öppnas?
Han menar ju såklart att alla känsliga delar sitter på insidan. På ett Yale Doorman sitter handtaget på utsidan, men det är ju spärrat, och spärrmekanismen sitter inte i utsidans knappsats, utan i låskistan. Så även om du knäcker bort hela knappsatsen och slipar bort allt du hittar med vinkelslip kommer du ändå inte in.

De flesta elektroniska lås fungerar på det sättet, att mekaniken som låser upp dörren sitter i låskistan eller på insidan (säkra sidan) så att den inte kan kommas åt genom angrepp på dörrens utsida.

En annan fördel elektroniska lås har, även om man har en mekanisk nyckel-backup på utsidan, är att de, med val av rätt låskista, (T.ex. Assa Connect 310) kan detektera elektroniskt om man öppnar med nyckel (eller dyrk eller syra) på utsidan, och sedan dra ett larm eller liknande. Man kan således kräva att en elektronisk credential ska visas upp, och om elektroniken pajar, så kan man ändå öppna dörren.

Pajar då elektroniken i låskistan så att mekaniken inte kan låsa upp, men låset kan känna igen en giltig inloggning och i alla fall försöka låsa upp, så kan du ju visa en credential för kortläsaren och sedan låsa upp med backupnyckel, så slipper man att larmet går. Om kortläsaren pajar så får man leva med att larmet går när man öppnar med nyckel och sedan om man har vaktbolagskoppling, ringa o återkalla utryckningen.

Så elektroniska lås har många fördelar i inbrotts-hänseende eftersom de i princip inte kan angripas mekaniskt utan att någonting reagerar på det.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det vete fan hur det går till. Jag tror att det är elektroniskt.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Den utländska ligan har dragit vidare enligt svt, och polisen är tjuvarna på spåren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/darfor-kom-syrainbrotten-av-sig-polisens-teori

– Jag skulle säga att vi har en ganska god uppfattning kring vilka som ligger bakom den här serien. Det rör sig om en utländsk stöldliga, säger Monica Krüger.

– Vi har en förhoppning om att vi i alla fall kommer att kunna lagföra några. Vi har haft daglig kontakt med Europol och de tar också det här på stort allvar eftersom de ser att det här är något som drabbar fler länder i Europa. Nu väntar vi främst på analyser från de tekniska spår som är säkrade, säger Krüger.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Inte nödvändigtvis på utsidan.

C Canutos skrev:
Även elektronisks lås är väl mekaniska!
K karlmb skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
S sebastiannielsen skrev:
Han menar ju såklart att alla känsliga delar sitter på insidan.
Jag hittar inget ”så klart” här men du har säkert rätt i vad som avses.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hittar inget ”så klart” här men du har säkert rätt i vad som avses.
Ja, var ska syran hällas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.