gol gol skrev:
Skicka mig ett mejl så får du senaste versionen. Du får då även en version för native Ubuntu 22.04 som jag tycker du ska använda istället för att köra i Proxmox. Tillfälliga kommunikationsfel kan alltid inträffa och de flesta försöker gatewayen själv lösa, men lyckas den inte med det så dödar den sig själv. Så det är viktigt att du lägger en automatisk autostart av programmet om den dör. Enklast är att du googlar fram hur du gör det, så du får en lösning som passar ditt system. Jag har använt allt från ett enkelt shell-script till pm2.
Jag installerat en "native Ubuntu 22.04" och virtualiserar den i Proxmox (inte en container). Jag kan inte köra den barebone. Får inte har fler datorer än såhär för min fru (och hon har nog rätt =)

• Serverrack med nätverksutrustning, kablar, patchpaneler och UPS i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W woggy skrev:
Någon som uppdaterat till nyaste firmware:
SPC Firmware 3.14.1_20230531
Var hittar man senaste firmware numera? Vanderbilt verkar uppköpta och det finns flera sajter. Googlar jag hittar jag diverse pressreleaser för olika firmwareversioner men jag saknar en sida som går att hitta till och där den senaste firmvaran finns för nedladdning. (Eller med andra ord: hur hittar man länken ovan?)

RilleRock
svartöra svartöra skrev:
Var hittar man senaste firmware numera? Vanderbilt verkar uppköpta och det finns flera sajter. Googlar jag hittar jag diverse pressreleaser för olika firmwareversioner men jag saknar en sida som går att hitta till och där den senaste firmvaran finns för nedladdning. (Eller med andra ord: hur hittar man länken ovan?)
Sök efter din centralmodell och klicka i fw.
https://vanderbiltindustries.com/download-center

• Gilla
svartöra
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Sök efter din centralmodell och klicka i fw.
[länk]
Vill bara meddela att jag har uppdaterat och allt fungerar som vanligt. Håller på att uppdatera Home Assistant SPC Integration så att fler typer av larmtyper fungerar. Är någon intresserad så hör av er, verkar jättejobbigt att publisera kod på Git/HACS.

Nån som vet hur man ställer klockan i SPC? Den går fel efter förra gången jag gjorde larmet spänningslöst...

/Fumble

Logga in som tekniker/installatör, aktivera högre nivå, gå till konfiguration - system - klocka.

C
Skall beställa några fönsterkontakter med inbyggt parallellmotstånd för dubbelbalansering.
Kan välja mellan 1k och 2,2k. Noterar att SPC stödjer alla möjliga kombinationer, men finns det någon annan anledning att föredra det ena framför det andra? Vad är mest "standard"?

C cpalm skrev:
Skall beställa några fönsterkontakter med inbyggt parallellmotstånd för dubbelbalansering.
Kan välja mellan 1k och 2,2k. Noterar att SPC stödjer alla möjliga kombinationer, men finns det någon annan anledning att föredra det ena framför det andra? Vad är mest "standard"?
Skulle välja 1k om flera kontakter ska sättas i serie med varandra, så slipper du sablarm om flera fönster öppnas samtligt.

Vilka motstånd som är ”vanligast” är väldigt tillverkarspecifikt men SPC standardprogrammering är 4,7k dubbel och 4,7k, 4,7k, 2,2k trippel.

Jag tycker att best practice är att inte blanda motstånd i anläggningen. Blir bara snurrigt när det ska felsökas.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jockas021 Jockas021 skrev:
Skulle välja 1k om flera kontakter ska sättas i serie med varandra, så slipper du sablarm om flera fönster öppnas samtligt.

Vilka motstånd som är ”vanligast” är väldigt tillverkarspecifikt men SPC standardprogrammering är 4,7k dubbel och 4,7k, 4,7k, 2,2k trippel.

Jag tycker att best practice är att inte blanda motstånd i anläggningen. Blir bara snurrigt när det ska felsökas.
Står bakom jockas svar med samma motstånd i anläggningen. Dock , lågt värde innebär även låga felnivåer . Har du låga värden som 1k så vid dubbelbalansering har du 2k vid aktiv magnet. Dock kan motstånd med tiden börja svaja i värdet och med otur svajar det så mycket att centralen hanterar motståndet som ex "hög / låg resistans" o då blir dina magneter odugliga. Motstånd har en tolerans på oftast 5% +- eller 10% +- men med otur så kan det vara mer .

Jag siktar normalt på 4,7 eller 5,6 privat. I tjänst varierar det av bekvämlighetskäl. I min värld idag är 1k ovanligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jockas021 Jockas021 skrev:
Hm, ja det vill man ju inte. Har primärt 3-luftfönster så det blir minst 3 kontakter i serie per fönster om man inte vill lyxa till det med separata zoner. Tvärtom är det snarare troligt att jag vill bunta ihop upp till 3 fönster = 9 kontakter per zon för att få en fönsterzon per rum.

Får erkänna att jag har dålig koll på detaljerna kring hur larmet reagerar på olika resistanser. Vart går övre gränsen för sabotagelarm?

Det är Alarmtechs MC 250 jag kikar på. Så det är 1k eller 2,2k som är alternativen. Denna kontakt har ju ingen sabotagedetektering, så det är ju i så fall själva kabeln man övervakar.

C cpalm skrev:
Hm, ja det vill man ju inte. Har primärt 3-luftfönster så det blir minst 3 kontakter i serie per fönster om man inte vill lyxa till det med separata zoner. Tvärtom är det snarare troligt att jag vill bunta ihop upp till 3 fönster = 9 kontakter per zon för att få en fönsterzon per rum.

Får erkänna att jag har dålig koll på detaljerna kring hur larmet reagerar på olika resistanser. Vart går övre gränsen för sabotagelarm?

Det är Alarmtechs MC 250 jag kikar på. Så det är 1k eller 2,2k som är alternativen. Denna kontakt har ju ingen sabotagedetektering, så det är ju i så fall själva kabeln man övervakar.
Tabell med tekniska specifikationer för balanseringsresistorer, inklusive minimi-, nominella och maximala värden.
Skapa konto

Utöver detta får gärna annan säga sitt men enligt de tabellerna så gillar inte SPCn o ha flera kontakter i serie om du har integrerade motstånd i magneterna. MC250 finns modeller med integrerade motstånd och även de modeller där du får sätta egna motstånd dvs välja själv.. Så undviker du att ha integrerade motstånd i magneterna så är det bara o köra på sedan. Då är det bara o koppla ihop ett gäng magneter vars larmrelä går i serie o sedan ett larmmotstånd över alla och avsluta med ett slutmotstånd. Huruvida du använder sab-kretsen i magneter är ju en smaksak i hemmiljö.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N NomNom skrev:
Utöver detta får gärna annan säga sitt men enligt de tabellerna så gillar inte SPCn o ha flera kontakter i serie om du har integrerade motstånd i magneterna.
Härligt, det var precis den tabellen jag letat efter och uppenbarligen missat.
Nä, det är ju uppenbart att det inte funkar med seriekopplade kontakter.
Jag kör på versionen utan motstånd och sätter motståndet i kopplingsdosan. Över hela den seriekopplade strängen med larmkontakter.

C cpalm skrev:
Härligt, det var precis den tabellen jag letat efter och uppenbarligen missat.
Nä, det är ju uppenbart att det inte funkar med seriekopplade kontakter.
Jag kör på versionen utan motstånd och sätter motståndet i kopplingsdosan. Över hela den seriekopplade strängen med larmkontakter.
Finns ju även möjlighet att koppla på bred EOL som gör att man kan sätta ett antal seriekopplade magnetkontakter med parallell-kopplade motstånd på samma sektion. Tre/fyra stycken kan man få att funka men förstås inte nio som du vill göra. Rent säkerhetsmässigt kan det nog kvitta vilken lösning du än väljer. Hittar inte originalet till tabellen för bred EOL, men @RilleRock la upp den 2017: https://www.byggahus.se/forum/threads/vanderbilt-spc-och-mk-4400-i-serie.301717/#post-2785823

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Perfekt. Skissade på detta - verkar det vettigt?
Elektriskt kopplingsschema med brytare, etiketterade block (SAB, EOL), och flödesriktning indikerad med pilar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.