T
F foppa_mannen skrev:
Hej!

Föräldrarna har en 5330 central som jag satte igång för en 7-8 år sen med hjälp härifrån, av bla RilleRock, stort tack! Den har bara suttit där och gjort sitt jobb.

Åsknedslag igår troligen via telelina som kommer in via skorsten, hänt förrut en gång för många år sen) men som ej används, inkommande telekabel som smällde av i en gammal skarv ligger dock parallellt förlagda med kablar som går till inomhussiren. En teori ja funderar på om det kan blivit någon form av inducerad spänning eller liknande som orsakat fel här:

Fick psu larm, fel på säkring till aux-utgång, säkring till 230V matning gick.

Åkte dit och felsökte, lyckas åteställa alla larm och allting ser sjysst ut i webgränssnitt. Inga larm.

Har bara haft en siren inkopplad. Men båda inomhus och utomhussiren utgångarna ger ut 13.30V. även fast avlarmat men orkar inte driva siren (SP203) ordenligt. Bara blippar högt om den. Tjuter som den ska om jag kopplar mot batteri. Provade inaktivera siren utgångarna i webgränssnitt men ger fortfarande spänning ut.

Har siren utgångarna pajat tro, kan det ha blivit någon inducerad spänning från telekabeln till sirenkabeln som knäckt utgångarna ? Detta på larmet verkar vara enda i hela huset som pajat.

Någon som har nåt tips att testa, återställa något ?
Detta kanske är något vanligt förekommande fel ?

Kan jag nyttja någon annan port att lägga siren på tillsvidare, ev via relä, har ett expansionkort i centralen som kanske kan nyttjas ? Vad är lämpligast ?

Jag har typ glömt bort det mesta sen jag installera då det bara tuffat på :)

Tacksam för tips från någon larmtekniker som har koll på vad som kan ha hänt.

Mvh/ Mathias
Har du testat att göra systemet helt strömlöst?

Du kan använda utgång 3 som är en reläutgång. Då kopplar du sirenens minus till samma minus som ir-detektorerna har. Sen tar du plusen (samma som ir-detektorerna har) och lägger på utgång 3s "COM". Sen lägger du sirenernas plus på utgång 3s "NO".
Sen programmerar du upp utgång 3 som utgång 2 (alltså som "intern siren")

Det där kommer funka så bra att du kan ha det som en permanent lösning.
 
En helt annan fråga - kan man tjyva 12 volt från X-bus att använda till PIR typ 50 mA eller så? Detta skulle underlätta för mig att återanvända befintlig kabekdragning till ett annat larm för jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörr och vill mata en PIR.

Är det ok att använda partvinnad 2x2 nonamekabel till X-bus eller krävs det specialkabel?

Kan man köra flera Common till sensorerna på en tråd? Plintarna på kortet verkar ju ha en common per två ingångar men jag antar att de är elektriskt sammankopplade?
 
RilleRock
F foppa_mannen skrev:
Hej!

Föräldrarna har en 5330 central som jag satte igång för en 7-8 år sen med hjälp härifrån, av bla RilleRock, stort tack! Den har bara suttit där och gjort sitt jobb.

Åsknedslag igår troligen via telelina som kommer in via skorsten, hänt förrut en gång för många år sen) men som ej används, inkommande telekabel som smällde av i en gammal skarv ligger dock parallellt förlagda med kablar som går till inomhussiren. En teori ja funderar på om det kan blivit någon form av inducerad spänning eller liknande som orsakat fel här:

Fick psu larm, fel på säkring till aux-utgång, säkring till 230V matning gick.

Åkte dit och felsökte, lyckas åteställa alla larm och allting ser sjysst ut i webgränssnitt. Inga larm.

Har bara haft en siren inkopplad. Men båda inomhus och utomhussiren utgångarna ger ut 13.30V. även fast avlarmat men orkar inte driva siren (SP203) ordenligt. Bara blippar högt om den. Tjuter som den ska om jag kopplar mot batteri. Provade inaktivera siren utgångarna i webgränssnitt men ger fortfarande spänning ut.

Har siren utgångarna pajat tro, kan det ha blivit någon inducerad spänning från telekabeln till sirenkabeln som knäckt utgångarna ? Detta på larmet verkar vara enda i hela huset som pajat.

Någon som har nåt tips att testa, återställa något ?
Detta kanske är något vanligt förekommande fel ?

Kan jag nyttja någon annan port att lägga siren på tillsvidare, ev via relä, har ett expansionkort i centralen som kanske kan nyttjas ? Vad är lämpligast ?

Jag har typ glömt bort det mesta sen jag installera då det bara tuffat på :)

Tacksam för tips från någon larmtekniker som har koll på vad som kan ha hänt.

Mvh/ Mathias
Tjena Foppa,
Skulle snarare tro att nedslaget skett i yttre siren, har hänt mig hos kund och det var bara att programmera upp en ny utgång för att få funktion under förutsättning att du gjort en "norsk reset" med samma fenomen.
 
RilleRock
A Anders_Nilsson skrev:
En helt annan fråga - kan man tjyva 12 volt från X-bus att använda till PIR typ 50 mA eller så? Detta skulle underlätta för mig att återanvända befintlig kabekdragning till ett annat larm för jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörr och vill mata en PIR.

Är det ok att använda partvinnad 2x2 nonamekabel till X-bus eller krävs det specialkabel?

Kan man köra flera Common till sensorerna på en tråd? Plintarna på kortet verkar ju ha en common per två ingångar men jag antar att de är elektriskt sammankopplade?
1. Inte från XBUS, men från hjälpkraft.
2. Ja.
3. Ja och ja.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
En helt annan fråga - kan man tjyva 12 volt från X-bus att använda till PIR typ 50 mA eller så? Detta skulle underlätta för mig att återanvända befintlig kabekdragning till ett annat larm för jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörr och vill mata en PIR.

Är det ok att använda partvinnad 2x2 nonamekabel till X-bus eller krävs det specialkabel?

Kan man köra flera Common till sensorerna på en tråd? Plintarna på kortet verkar ju ha en common per två ingångar men jag antar att de är elektriskt sammankopplade?
När du säger att ta spänning från X-bus så antar jag att du menar den matningsplint som sitter vid X-busplinten (se bild) ? Den kan du ta spänning ifrån till en PIR om du vill. Sen är det väl inte optimalt i säkerhetssynpunkt att blanda detektor och "system komponenter" då en detektor då kan sänka hela systemet. Dock ser jag det inte som sannolikt att det i en "vanlig" villa är någon som kommer sabotera detektorn dagtid.

Kretskort med blå skruvplintar och etiketterade anslutningar för 0V och 12V, elektronikkomponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TechChad skrev:
När du säger att ta spänning från X-bus så antar jag att du menar den matningsplint som sitter vid X-busplinten (se bild) ? Den kan du ta spänning ifrån till en PIR om du vill. Sen är det väl inte optimalt i säkerhetssynpunkt att blanda detektor och "system komponenter" då en detektor då kan sänka hela systemet. Dock ser jag det inte som sannolikt att det i en "vanlig" villa är någon som kommer sabotera detektorn dagtid.

[bild]
Jo det är som du säger. Jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörren och så en magnetkontakt och en pir vid dörren så du kan detektera dörr öppen men även om någon går in.

I dagsläget finns det draget en 4-trådig kabel för tangentbord och en annan 4-trådig för bussansluten magnet och pir. Sitter även en pir i gillestugan 5 meter bort som är bussanslutna även den.

Det går alltså 2 st 4-tråd i parallel som matar allting. Går man nu över till SPC utan bussanslutna detektorer behöver jag en 4-tråd för tangentbordet och så 3 trådar plus detektor common för magnet och två pir och då behöver jag 12 volt för att mata pir. Därav tanken att mata från X-bus.

SPC har ju backupbatteri för X-bus vilket är trevligt, annars är det fysiskt lätt åtkomligt med en nätadapter för varje pir men då bör man ha reservkraft.

Annars har jag 7-trådig kabel som är som EKLK i tjocklek som jag kan dra där en av de 4-trådiga gick som löser man problemet. Det är inget stort jobb att byta.

Varför kunde inte Siemens ha satt några ingångar på varje tangentbord när de ändå ansluter via X-bus och man normalt sett har några sensorer i närheten?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jo det är som du säger. Jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörren och så en magnetkontakt och en pir vid dörren så du kan detektera dörr öppen men även om någon går in.

I dagsläget finns det draget en 4-trådig kabel för tangentbord och en annan 4-trådig för bussansluten magnet och pir. Sitter även en pir i gillestugan 5 meter bort som är bussanslutna även den.

Det går alltså 2 st 4-tråd i parallel som matar allting. Går man nu över till SPC utan bussanslutna detektorer behöver jag en 4-tråd för tangentbordet och så 3 trådar plus detektor common för magnet och två pir och då behöver jag 12 volt för att mata pir. Därav tanken att mata från X-bus.

SPC har ju backupbatteri för X-bus vilket är trevligt, annars är det fysiskt lätt åtkomligt med en nätadapter för varje pir men då bör man ha reservkraft.

Annars har jag 7-trådig kabel som är som EKLK i tjocklek som jag kan dra där en av de 4-trådiga gick som löser man problemet. Det är inget stort jobb att byta.

Varför kunde inte Siemens ha satt några ingångar på varje tangentbord när de ändå ansluter via X-bus och man normalt sett har några sensorer i närheten?
Vill du ha fler ingångar där x-bus finns men inte kablaget räcker tillbaka till centralen så kan man sätta ett expansionskort E652.

SPC har tyvärr ingen ingång på manöverpanelen som exempelvis DSC Neo har.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Jo det är som du säger. Jag tänkte sätta tangentbord vid entrédörren och så en magnetkontakt och en pir vid dörren så du kan detektera dörr öppen men även om någon går in.

I dagsläget finns det draget en 4-trådig kabel för tangentbord och en annan 4-trådig för bussansluten magnet och pir. Sitter även en pir i gillestugan 5 meter bort som är bussanslutna även den.

Det går alltså 2 st 4-tråd i parallel som matar allting. Går man nu över till SPC utan bussanslutna detektorer behöver jag en 4-tråd för tangentbordet och så 3 trådar plus detektor common för magnet och två pir och då behöver jag 12 volt för att mata pir. Därav tanken att mata från X-bus.

SPC har ju backupbatteri för X-bus vilket är trevligt, annars är det fysiskt lätt åtkomligt med en nätadapter för varje pir men då bör man ha reservkraft.

Annars har jag 7-trådig kabel som är som EKLK i tjocklek som jag kan dra där en av de 4-trådiga gick som löser man problemet. Det är inget stort jobb att byta.

Varför kunde inte Siemens ha satt några ingångar på varje tangentbord när de ändå ansluter via X-bus och man normalt sett har några sensorer i närheten?
Har du en 4tråd kan du ansluta både magnet och pir till den och behöver alltså inte använda kabeln som går till manöverpanelen. Om vi säget att den är en kabel med Vit, blå, turkos, lila. Då kör du vit som +12V, blå är både 0V/COMMON, då kör du turkos&blå till magnet. Pir kör du vit som +12V, blå som - 12V och blå&lila till ingången.

Går det att förstå vad jag skriver?
 
T TechChad skrev:
Har du en 4tråd kan du ansluta både magnet och pir till den och behöver alltså inte använda kabeln som går till manöverpanelen. Om vi säget att den är en kabel med Vit, blå, turkos, lila. Då kör du vit som +12V, blå är både 0V/COMMON, då kör du turkos&blå till magnet. Pir kör du vit som +12V, blå som - 12V och blå&lila till ingången.

Går det att förstå vad jag skriver?
Kan du köra 0V som COMMON? Jo det öppnar ju upp vissa möjligheter. Nu sitter det en till pir 5 meter bort i gillestugan men den ligger fysiskt placerad längs halva kablaget så det är ju bara att koppla den i serie med pir vid dörren.

Det blir alltså 12 volt på vit som matar bägge pir, blå som jord för spänningsmatning och även kopplad till common för ingångarna på moderkortet. Säg att vi använder Z1 och Z2, då drar man alltså 0 volt kraftmätning även till COMMON mellan Z1 och Z2. Så drar man lila först till pir i gillestugan och sedan vidare till pir vid entrédörr och så kopplar man andra plinten på pir vid dörr till blå så att lila ligger jordad. Lila dras till Z1. Sedan kopplar man turkos till Z2 och till magnet, och så jordar man magnetens andra plint.

Då kommer lila att indikera pir i nederlaget och turkos att indikera nedre entrédörr. Har jag uppfattat saken rätt?
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Kan du köra 0V som COMMON? Jo det öppnar ju upp vissa möjligheter. Nu sitter det en till pir 5 meter bort i gillestugan men den ligger fysiskt placerad längs halva kablaget så det är ju bara att koppla den i serie med pir vid dörren.

Det blir alltså 12 volt på vit som matar bägge pir, blå som jord för spänningsmatning och även kopplad till common för ingångarna på moderkortet. Säg att vi använder Z1 och Z2, då drar man alltså 0 volt kraftmätning även till COMMON mellan Z1 och Z2. Så drar man lila först till pir i gillestugan och sedan vidare till pir vid entrédörr och så kopplar man andra plinten på pir vid dörr till blå så att lila ligger jordad. Lila dras till Z1. Sedan kopplar man turkos till Z2 och till magnet, och så jordar man magnetens andra plint.

Då kommer lila att indikera pir i nederlaget och turkos att indikera nedre entrédörr. Har jag uppfattat saken rätt?
Här kommer en brutalt snygg bild för att illustrera det hela.
En sak att testa för att se att 0V och Commom är samma är atr mäta med multimeter, då pm du har 0ohm mellan dom så är det samma punkt. Dom flesta system är uppbyggda så.
Diagram över säkerhetssystempanel med anslutningspunkter och handskrivna anteckningar om kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Här kommer en brutalt snygg bild för att illustrera det hela.
En sak att testa för att se att 0V och Commom är samma är atr mäta med multimeter, då pm du har 0ohm mellan dom så är det samma punkt. Dom flesta system är uppbyggda så.
[bild]
Hmm, de flesta? Vet någon specifikt om Siemens SPC är uppbyggt så? Bara undrar så man inte kör sönder något om det nu blir SPC. Men jag letar efter ett beg i lämplig prisklass.

Tack för konstverket, det förklarar bra.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Hmm, de flesta? Vet någon specifikt om Siemens SPC är uppbyggt så? Bara undrar så man inte kör sönder något om det nu blir SPC. Men jag letar efter ett beg i lämplig prisklass.

Tack för konstverket, det förklarar bra.
Är tämligen säker på att så är fallet med SPC. Men har inte möjlighet att just nu kontrollera det.
Är det så att du inte redan köpt SPC så skulle jag rekommendera att även ta en titt på Ksenia Lares. Har allt SPC har men med mer möjligheter att integrera smarta funktioner på enkelt sätt. Men det bara ifall du har sådana planer, annars skulle jag nog kört SPC då det är enklare att programmera.
 
T TechChad skrev:
Är tämligen säker på att så är fallet med SPC. Men har inte möjlighet att just nu kontrollera det.
Är det så att du inte redan köpt SPC så skulle jag rekommendera att även ta en titt på Ksenia Lares. Har allt SPC har men med mer möjligheter att integrera smarta funktioner på enkelt sätt. Men det bara ifall du har sådana planer, annars skulle jag nog kört SPC då det är enklare att programmera.
Integration med de mest populära hemautomationsystemen så som Home Assistant och Homey är bara möjliga med SPC, inte Ksenia Lares.
 
T TechChad skrev:
En sak att testa för att se att 0V och Commom är samma är atr mäta med multimeter, då pm du har 0ohm mellan dom så är det samma punkt. Dom flesta system är uppbyggda så.
Ohm-mätning på okänd elektronik bör man undvika, finns alltid risk för att något pajar.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
gol gol skrev:
Ohm-mätning på okänd elektronik bör man undvika, finns alltid risk för att något pajar.
Absolut måste man göra det under kontrollerade former. Var otydlig i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.