917 308 läst · 5 119 svar
917k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Generell Systempolicy (knappen Ändra)R rnenjoy skrev:
Slå på "Tillåt master användare att ändra PIN" (Texten på knappen är riktigt dåligt formulerad, man tror att det handlar om att tillåta masteranvändaren att ändra sin egen PIN, men handlar egentligen om att tillåta masteranvändaren att ändra andras PIN-koder)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Iofs föreslår jag att sätta användarnas PIN till 00000000 (PIN disabled) och köra med paneler som inte slutar på 0 (ex 421, 521, 621 etc) (som stödjer EM41xx tags).
Då blir det miltals mycket säkrare när det inte finns någon kod att spionera på.
Tråkigt dock att man inte kan lägga till en EM-tag på installatören.
Jag får inte upp den menyn.S sebastiannielsen skrev:Generell Systempolicy (knappen Ändra)
Slå på "Tillåt master användare att ändra PIN" (Texten på knappen är riktigt dåligt formulerad, man tror att det handlar om att tillåta masteranvändaren att ändra sin egen PIN, men handlar egentligen om att tillåta masteranvändaren att ändra andras PIN-koder)
[bild]
Iofs föreslår jag att sätta användarnas PIN till 00000000 (PIN disabled) och köra med paneler som inte slutar på 0 (ex 421, 521, 621 etc) (som stödjer EM41xx tags).
Då blir det miltals mycket säkrare när det inte finns någon kod att spionera på.
Tråkigt dock att man inte kan lägga till en EM-tag på installatören.
(Installatör - Konfiguration - System - Systemegenskaper - ...)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Visserligen så har jag valt "tag+pin".
Det är väll säkrare med "tag+pin" än bara "tag"?
Elektroniktokig
· 755 inlägg
Demmpa skrev:
Aha, du har valt en standard som begränsar detta. Välj så som jag har gjort så låses allt upp förutom några udda inställningar för banker och sådant. Detta gör du på System --> Standarder.R rnenjoy skrev:
Logga in
Skapa konto
har du gjort det korrekt ska du få upp en helsikes massa inställningar på system:
Elektroniktokig
· 755 inlägg
Den biten löser du genom att bocka i detta alternativ:T TechChad skrev:
Då blir tillkoppling och frånkoppling som "vanligt". Man kan också ta bort partset A och partset B från användarnas rättigheter så slipper dessa alternativ komma upp om man inte använder dessa alternativ.
Så mycket går att ställa in "manuellt" i företagsläge så att det beter sig som bostadssystem ändå.
Skillnaden mellan förenklad meny och "normalt läge" är just att vid frånkoppling, om du kör förenklat läge så sker frånkoppling direkt när du scannar brickan eller slår koden, medans i "normalt läge" så måste man bekräfta frånkopplingen i menyn.
Det räcker att man väljer "Välj för konfiguration av installatören" under kategorin "Klass".S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· 755 inlägg
aah jag vet just när det gäller standarder. Jag tänkte mer att många alternativ är också låsta för bostadsmarknaden (det står nämnt i manualen vilka alternativ som är låsta) inkl en del zontyper m.m.Demmpa skrev:
Så vill man ha ett fulländat system så kör man företagsmarknaden så låser man upp systemets fulla potential.
Finansmarknaden är ännu vassare, men då kommer en hel del helt överflödiga alternativ fram som kan vara lite väl överdrivna även för ett större företag.
Det har blivit dags att kasta ut SPCN320 modulen och in med en 4G modul. Men för att jag ska bli förvirrad finns det 3st olika!? SPCN340, 341 och 342. Vad ska man välja och varför? Kul att dom är så billiga också....
Elektroniktokig
· 755 inlägg
SPCN340 = gsm/gprs över 4gG Gilgo skrev:
SPCN341 = ethernet/internet över 4g (FlexC/EDP)
SPCN342 = 2g/3g/4g endast ethernet/internet (FlexC/EDP)
Vill du köra analogt+digitalt kör 340, annars endast digitalt 341.
Det viktigaste är ju att ha kvar kommunikationen via appen om fiber/elnät går ner. Det löser väl egentligen alla 3 då. Analogt avser SMS antar jag. Då är valet ganska fritt och kanske mest styrs av vad som går att få tag på.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· 755 inlägg
SMS går på alla 3. Det är analoga protokoll såsom SIA och CallerID som drabbas om du väljer 341:an, så det beror ju på om du har vaktbolagsabonnemang och hur kopplingen dit ser ut.G Gilgo skrev: