Jag har haft lite strul med att jag inte kommer åt larmet om nätverket hemma går ner. Har felsökt och testat sim kortet i en gammal mobil som har stöd för 4g, där funkar data klockrent. Men i larmet fungerar det ej, trots att det rapporterar att det har anslutning mot Telenor. Kollade nu på täckningskartan för Telenor och den säger att det finns både 2g och 3g täckning hemma, så antagligen behöver jag inte byta gsm modulen än. Men frågan är ju då varför fungerar det inte när jag rycker nätverkskabeln?? SMS går bra till larmet men inte data.
 
G Gilgo skrev:
Jag har haft lite strul med att jag inte kommer åt larmet om nätverket hemma går ner. Har felsökt och testat sim kortet i en gammal mobil som har stöd för 4g, där funkar data klockrent. Men i larmet fungerar det ej, trots att det rapporterar att det har anslutning mot Telenor. Kollade nu på täckningskartan för Telenor och den säger att det finns både 2g och 3g täckning hemma, så antagligen behöver jag inte byta gsm modulen än. Men frågan är ju då varför fungerar det inte när jag rycker nätverkskabeln?? SMS går bra till larmet men inte data.
Har du följt denna guide? https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=8784
Fungera larmöverföringen utan nätverk?
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Det har fungerat i 4 år. Men nu sedan en kort tid tillbaka fungerar det inte längre. Alla inställningar ser rätt ut vad jag kan se, stämmer bra mot guiden.
Drar jag nätverkskabeln så är det enda sättet att komma åt larmet SMS. Tidigare fungerade appen utmärkt vid samma scenario.
 
Nu blir jag fan tokig på larmet. Jag har ju haft strul med datauppkoppling via GSM kortet. Tänkte jag byter ut SIM kortet och testar om det funkar. Det gjorde det ju inte såklart... Så nästa blev att testa att sätta upp en ny sådan ATS. Nu börjar det riktigt roliga, varenda gång jag försöker lägga till en ny ATS, så kastar den ut mig och tappar nätverket. Sedan får jag vänta i 5-10min innan jag kan logga in igen, och börja om... fast då kastar den ut mig. Så nu är jag fast i en loop där jag inte kan göra något för jag blir bara utkastad och larmet tappar kontakten. Vad f*n ska jag göra?
 
G Gilgo skrev:
Nu blir jag fan tokig på larmet. Jag har ju haft strul med datauppkoppling via GSM kortet. Tänkte jag byter ut SIM kortet och testar om det funkar. Det gjorde det ju inte såklart... Så nästa blev att testa att sätta upp en ny sådan ATS. Nu börjar det riktigt roliga, varenda gång jag försöker lägga till en ny ATS, så kastar den ut mig och tappar nätverket. Sedan får jag vänta i 5-10min innan jag kan logga in igen, och börja om... fast då kastar den ut mig. Så nu är jag fast i en loop där jag inte kan göra något för jag blir bara utkastad och larmet tappar kontakten. Vad f*n ska jag göra?
Antar att du gör konfigurationen via SPC Connect? I så fall får du den effekten eftersom FlexC startas om varje gång du gör ändringar i konfigurationen, du sågar liksom av den gren du sitter på. Gå istället in lokalt via webbgränssnittet så ska du slippa det problemet.
 
Där får jag inget svar alls. Larmet har 192.168.1.182 men knappar jag in det med https:// först så får jag inget svar på det. Men jag får ping reply om jag pingar ip numret...
 
G Gilgo skrev:
Där får jag inget svar alls. Larmet har 192.168.1.182 men knappar jag in det med https:// först så får jag inget svar på det. Men jag får ping reply om jag pingar ip numret...
Har du SSL aktiverat så är det tyvärr ett "klassiskt" bekymmer. Finns många inlägg i denna tråd om det.
Om du kommer in via Connect så tycker jag att du stänger av SSL/TLS och sätter port 80. Efter det ska du kunna ansluta med http://SPC_IP
 
Tackar, nu kom jag in och kunde lägga till en ATS för gsm backupen igen. Tyvärr funkar inget annat än SMS ändå via backupen, så tillbaka på ruta 1.

Nedan indikerar ju något knas.

14/09/23 19:41:08: DNS IP adress Fel
14/09/23 19:41:06: Mobildata anslutning OK [Modem ID=1]
14/09/23 19:41:01: Modemuppringning OK [Modem ID=1]
14/09/23 19:40:58: FlexC ATP Status: NERE [Pollningsintervall=10s, Pollningtimeout=90s]
14/09/23 19:40:58: Pollsändningstimeout. Poll missyckades!
14/09/23 19:40:52: FlexC ATS Status: NERE
14/09/23 19:40:37: Modem Hangup OK [Modem ID=1]
14/09/23 19:40:37: Pollsändningsförsök missyckat
14/09/23 19:40:37: DNS IP adress Fel
 
Ingen som har några bra tips på vad jag kan testa eller vad som kan vara fel? Behöver jag omregistrera larmet med Connect? Det kräver väl också att det tas bort från Connect av någon som kan det, d.v.s. Vanderbilt? Känns dock långsökt eftersom Connect fungerar med fibern.
 
Kanske lite OT, men ställer frågan ändå.
Prisvärt M2M abonnemang eller kontantkort med lång livslängd?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi kör kontantkort från smartalarm (Netmore kontantkort/M2M Telematic), har skrivit om m2m tidigare
[länk]

[länk]
Jag kunde ju sökt själv, lever inte riktigt som jag lär…
Tack för länkarna. Ett sånt får det bli :)
 
Hur har ni andra det med pushnotiser?
På morgonen tar det ofta väldigt lång tid från jag larmar på via appen tills notisen kommer (Apple). Idag 14min. Upplever att när jag larmar av/på andra tider på dygnet så är det ofta betydligt snabbare men generellt långsammare än för några år sedan.

Såklart har jag även sms vid larm som går via andra kanaler och är snabbare.
 
T tgr_se skrev:
Hur har ni andra det med pushnotiser?
Jag ställde min ATS händelsetimeout till 60 sec och poll till 120 sec.
Så får notisen inom någon minut eller två.

Dock måste du också i Apples inställningar ställa in så SPC Connect appen får dra mer batteri o sådana inställningar så att SPC Connect appen kan ligga live mot vanderbilts server.
 
  • Gilla
tgr_se
  • Laddar…
Hej
Skulle behöva firmware 3,6,6 till en 4320.
Nån som har länk man kan ladda ner på ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.