Funderar på att styra en poolpump på schema med larmet, finns det något enkelt och stabilt sätt att lägga schema på en utgång? Eller är det smartare och bara köra extern tidkanal..
 
Funderar på att dra om kablarna i min central och göra det snyggare och renare.
Hur har ni andra gjort med 12v/Noll matning som i princip behövs till allt. Och då både på höger rad och raden längst ner.
Vilka typ av "klämmor" använder ni? Vanliga Wako?
Någon som vågar lägga in en bild på en snygg installation?
 
K KristianO skrev:
Funderar på att dra om kablarna i min central och göra det snyggare och renare.
Hur har ni andra gjort med 12v/Noll matning som i princip behövs till allt. Och då både på höger rad och raden längst ner.
Vilka typ av "klämmor" använder ni? Vanliga Wako?
Någon som vågar lägga in en bild på en snygg installation?
Så här gjorde jag. Ett IKEA-skåp men en tjockare träskiva i botten.
 
  • Öppen elektrisk styrpanel med kretsar, kablar och reläterminaler inom industri eller byggnadsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
woggy och 6 till
  • Laddar…
Undrar om det är någon som har en magnetkontakt Imkw6-10 som dammar på en hylla och vill bli av med det?
 
Stötte på ett problem igår.
Strömmen till huset for under en tid och larmet tuffade vidare på batteri, en stund. Tills batteriet tog slut. Skulle tro att det är åldern som gjorde det. Nu verkar det som att larmet blivit nollställt. Står bara serienummer och version i mappen.

Finns det något sätt att få tillbaka programmeringen eller är det bara att programmera upp allt från grunden?

Tips och ideér? Trevlig dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att göra larmet spänningslöst ett litet tag och starta upp larmet igen. Det kan tänkas att den hamnat i något lustigt läge om spänningen dippade när spänningen kom tillbaka.

Har du gjort en backup på systemkonfigurationen så är det bara att läsa in den igen.

Edit:
[media]
[länk]
Tack, ska prova. Har dock ingen backup vad jag vet. Skulle även behöva ladda in lite nya FW. Står 2.09 på map.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att göra larmet spänningslöst ett litet tag och starta upp larmet igen. Det kan tänkas att den hamnat i något lustigt läge om spänningen dippade när spänningen kom tillbaka.

Har du gjort en backup på systemkonfigurationen så är det bara att läsa in den igen.

Edit:
[media]
[länk]
Funkade fint med att göra det strömlöst. 👍🏼
 
Någon som uppdaterat till nyaste firmware:
SPC Firmware 3.14.1_20230531

Jag har en 5300 med firmware 3.13.5.

Har problem med att SPC Web Gateway slutar svara på ping flera ggr per dygn och hoppas att detta hjälper (även det inte borde ha med saken att göra)

 
Någon som har koll på WMAG räckvidd i verkligheten? Har behovet att sätta 2st i garaget som ligger i en separat byggnad ca 25 från centralen. Rimligt att det kommer funka?
 
W woggy skrev:
Någon som uppdaterat till nyaste firmware:
SPC Firmware 3.14.1_20230531

Jag har en 5300 med firmware 3.13.5.

Har problem med att SPC Web Gateway slutar svara på ping flera ggr per dygn och hoppas att detta hjälper (även det inte borde ha med saken att göra)
Hej, har inte fått några som helst rapporter om några problem med SPC Web Gateway för vissa firmware-versioner. Om du beskriver lite mer hur det artar sig och hur du kör programmet så kan jag försöka hjälpa dig.
//Göran
 
gol gol skrev:
Hej, har inte fått några som helst rapporter om några problem med SPC Web Gateway för vissa firmware-versioner. Om du beskriver lite mer hur det artar sig och hur du kör programmet så kan jag försöka hjälpa dig.
//Göran
Hej, Först vill jag tacka för att du tog dig tid att göra SPC Web Gateway, att kunna integrera ett "riktigt" larm med Home Assistant var anledningen att jag valde ett SPC larm.

Mitt problem är att gatewey:en slutar att svara på lite helt random på http-anrop. Jag använder ett program som heter Uptime Kuma för att hålla koll på alla mina tjänster och så här ser det ut för SPC Web Gateway:
Server upptid och driftstörningar logg, upp- och ned-status, datum och felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga av mina andra 27 tjänster jag övervakar slutar att fungera i samtidigt så det borde inte ha med den övriga infrastrukturen att göra. Uptime Kuma anropar http://192.168.10.10:8088/spc/zone/1 var 60s och automationer i Node Red/Home Assistant slutar att fungera samtidigt. (vilket jag säkert inte hade märkt om inte Uptime Kuma Hade berättat det för mig)

Jag virtualiserar gateway:en i Proxmox på en Ubuntu 22.04.1 LTS. En omstart av operativsystemet löser problemet direkt. Jag har haft andra versioner av Ubuntu Server innan med samma problem, minns dock inte vilka.

Larmet har alltid fungerat när gateway:en slutat fungera helt random, men stänger jag av larmet får jag så klart samma fel i Uptime Kuma.
 
W woggy skrev:
Hej, Först vill jag tacka för att du tog dig tid att göra SPC Web Gateway, att kunna integrera ett "riktigt" larm med Home Assistant var anledningen att jag valde ett SPC larm.

Mitt problem är att gatewey:en slutar att svara på lite helt random på http-anrop. Jag använder ett program som heter Uptime Kuma för att hålla koll på alla mina tjänster och så här ser det ut för SPC Web Gateway:
[bild]

Inga av mina andra 27 tjänster jag övervakar slutar att fungera i samtidigt så det borde inte ha med den övriga infrastrukturen att göra. Uptime Kuma anropar [länk] var 60s och automationer i Node Red/Home Assistant slutar att fungera samtidigt. (vilket jag säkert inte hade märkt om inte Uptime Kuma Hade berättat det för mig)

Jag virtualiserar gateway:en i Proxmox på en Ubuntu 22.04.1 LTS. En omstart av operativsystemet löser problemet direkt. Jag har haft andra versioner av Ubuntu Server innan med samma problem, minns dock inte vilka.

Larmet har alltid fungerat när gateway:en slutat fungera helt random, men stänger jag av larmet får jag så klart samma fel i Uptime Kuma.
Svårt att dra några slutsatser eftersom felet inträffar så slumpvis, allt från timmar till veckor. Går inte heller att avgöra om felet uppstår mellan gatewayen och larmet eller mellan klientsidan och gatewayen.
Några frågor och tips:
- Du kör senaste versionen av SPC Web Gateway (1.5 från 2022-09-04) ?
- Dör SPC Web Gateway-processen när felet inträffar?
- Vad behöver du göra för att återstarta kommunikationen, räcker det att starta om SPC Web Gateway?
- Testa att starta spc-web-gateway med debug-utskrifter (-d). Du kan rikta utskriften till fil, men tänk på att loggen växer snabbt så du bör inte köra med det permanent.
 
Redigerat:
gol gol skrev:
Svårt att dra några slutsatser eftersom felet inträffar så slumpvis, allt från timmar till veckor. Går inte heller att avgöra om felet uppstår mellan gatewayen och larmet eller mellan klientsidan och gatewayen.
Några frågor och tips:
- Du kör senaste versionen av SPC Web Gateway (1.5 från 2022-09-04) ?
- Dör SPC Web Gateway-processen när felet inträffar?
- Vad behöver du göra för att återstarta kommunikationen, räcker det att starta om SPC Web Gateway?
- Testa att startaspc-web-gateway med debug-utskrifter (-d). Du kan rikta utskriften till fil, men tänk på att loggen växer snabbt så du bör inte köra med det permanent.
Jag har filen spc-web-gateway-rp_buster.1.5.tar.gz i min backup, men filerna i den är från 2019. Hur ser jag vilken version jag har?

Jag har bara startat om Ubuntu när felet inträffat, nuförtiden har jag inte gjort något alls eftersom jag vet att det kommer fungera av sig själv igen snart!

Jag är helt ärligt dålig på Linux, jag är en typisk "copy paste, följa guide från internet" användare. =)
Kört en standard:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
och en reboot.

Sen brukar det fungera flera dagar, ibland veckor. Sjukt svårt att felsöka fel som inte är regelbundna.
 
W woggy skrev:
Jag har filen spc-web-gateway-rp_buster.1.5.tar.gz i min backup, men filerna i den är från 2019. Hur ser jag vilken version jag har?

Jag har bara startat om Ubuntu när felet inträffat, nuförtiden har jag inte gjort något alls eftersom jag vet att det kommer fungera av sig själv igen snart!

Jag är helt ärligt dålig på Linux, jag är en typisk "copy paste, följa guide från internet" användare. =)
Kört en standard:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
och en reboot.

Sen brukar det fungera flera dagar, ibland veckor. Sjukt svårt att felsöka fel som inte är regelbundna.
Skicka mig ett mejl så får du senaste versionen. Du får då även en version för native Ubuntu 22.04 som jag tycker du ska använda istället för att köra i Proxmox. Tillfälliga kommunikationsfel kan alltid inträffa och de flesta försöker gatewayen själv lösa, men lyckas den inte med det så dödar den sig själv. Så det är viktigt att du lägger en automatisk autostart av programmet om den dör. Enklast är att du googlar fram hur du gör det, så du får en lösning som passar ditt system. Jag har använt allt från ett enkelt shell-script till pm2.
 
  • Gilla
woggy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.