906 695 läst · 5 112 svar
907k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Jag är tacksam för att du hjälper mig!T TechChad skrev:
Undrar om det finns något sätt att diagnosera bara moderkortet i CA?
Dioderna som lyser till (se videofilmen från tidigare inlägg) borde kunna ge någon info.
Känns så bittert att kanske ha pajat moderkortet...
Nu har jag testat ut till MAP från 2A/B och det är samma fel.RilleRock skrev:
Det är något skumt med spänningen på 0V 12V (se bilderna och filmen)
Kan det vara kondensatorn för spänning som har blivit gammal när den Inte använts sedan 2016?
Kollade med Lasshop.se om han kunde sälja bara moderkortet, tyvärr inte...
Det kanske är en förbannelse över larmet?
Någon som kan tyda lysdioderna?
Hittar ingenting i dokumentationen som säger att de ska flasha på det här viset...
Eller någon som vet var man kan köpa bara moderkortet 5320?
Ännu mer tacksam för hjälp nu!
Hittar ingenting i dokumentationen som säger att de ska flasha på det här viset...
Eller någon som vet var man kan köpa bara moderkortet 5320?
Ännu mer tacksam för hjälp nu!
Det är det han gör i de flesta bilder samt i bägge klippen, dels det senaste dels i https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-spc-larmskola.213504/page-298#post-4728944gol skrev:
Diod ”D9” (2:a dioden) lysen när inget batteri är anslutet eller när spänningen är under 10,9V.
Diod ”D10” (3:e dioden) lyser när 230V saknas.
Ja det verkar som CA startar om hela tiden. Även med bara batteridrift.
Kan det vara så att en kondensator inte förmår att hålla upp spänningen?
Men om moderkortet bara matas från batteri så borde det inte vara det felet...
Den ser inte trasig ut (uppsvälld eller missformad)
Kan det vara så att en kondensator inte förmår att hålla upp spänningen?
Men om moderkortet bara matas från batteri så borde det inte vara det felet...
Den ser inte trasig ut (uppsvälld eller missformad)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det har ju varit mycket tester fram och tillbaks. Om man kopplar bort allt externt samt batteri och ändå inte lyckas boota så borde slutsatsen vara att moderkortet inte fungerar och då är det ju lönlöst med andra tester. Så finns det inget på undersidan som ställer till det så är det nog byte som gäller.Demmpa skrev:
Tack gol!gol skrev:Jo det har ju varit mycket tester fram och tillbaks. Om man kopplar bort allt externt samt batteri och ändå inte lyckas boota så borde slutsatsen vara att moderkortet inte fungerar och då är det ju lönlöst med andra tester. Så finns det inget på undersidan som ställer till det så är det nog byte som gäller.
Misstänker det. Men det är surt när den inte är använd. Och det är ju kört med garanti
(Har inte kunnat installera tidigare pga sjukdom)
Provar nog att byta kondensatorer på moderkortet först, kostar max någon hundring.
Har jag tur som en tokig så kanske det går.
Vet du om det går att köpa löst moderkort någonstans, eller någon som kan hjälpa mig med det?
Tack återigen för din hjälp!