C cpalm skrev:
En orelaterad fråga - kan man skicka sms via web gateway och larmets modem?
Att använda larmets SMS-sändare för godtyckliga texter är inte möjligt. Du måste trigga en händelse i SPC:n som i sin tur skickar ett SMS. Från och med fw 2.11 så finns stöd för "virtuella sektioner" som skulle kunna användas just för detta.
Ett exempel:
  • Skapa en virtuell sektion av typen "Överfall", med godtyckligt namn och koppla den till en mapping gate
  • För att sända SMS, ändra status för den virtuella sektionen via SPC Web Gateway
Den fiffige kan säkert komma på andra sätt som kanske är mer eleganta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N nisseabbe skrev:
Hej!

Jag installerar just nu brandvarnare (Siemens OP512), den kopplas till en SPCE652.100 på en av ingångarna där. Brandvarnaren är konfigurerad som automatiskt återställande och verkar fungera som den ska men när jag läser av status på den aktuella ingången i webbgränsnittet är den ständigt öppen. Den borde vara normalt stängd för att öppnas vid larm. Är det någon som kan bistå med kopplingsschema samt hur den bör konfigureras i SPC vore jag mycket tacksam!
 
jag hittatde den här manualen som verkar stämma in på op512. rev en anläggning här i veckan så jag tog reda på ett gäng detektorer
 
C
gol gol skrev:
Att använda larmets SMS-sändare för godtyckliga texter är inte möjligt.
OK kanon, tack för svar!
Misstänkte att det var så det låg till. Har funderat på om man kan integrera via webbgränssnittet där man ju kan skicka godtyckliga texter, men det är ju inte så snyggt...
 
C cpalm skrev:
OK kanon, tack för svar!
Misstänkte att det var så det låg till. Har funderat på om man kan integrera via webbgränssnittet där man ju kan skicka godtyckliga texter, men det är ju inte så snyggt...
Personligen gillar jag inte den typ av "fullösningar" som alltid har tendens att krångla. Jag skulle istället valt en separat SMS-sändare (eller använda någon mejl till SMS-tjänst på nätet).
 
C
gol gol skrev:
Personligen gillar jag inte den typ av "fullösningar" som alltid har tendens att krångla.
Inte jag heller, men vad gör man? :rofl:
Är ute efter ett "feltolerant" sätt att skicka meddelanden och man är ju inte jättesugen på en separat lösning när den redan finns i larmet.
 
F Fumble skrev:
Finns det något enkelt sätt att läsa av om huset är larmat resp avlarmat från t ex Home assistant? Integrationsprodukten från Lundix är overkill för mig.
Du borde kunna koppla t.ex. en fibaro bianary sensor till en av reläutgångarna på larmet. Utgång 4 är som standard konfigurerad för att visa om det är larmat eller ej. Har inte använt utgångarna själv dock.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Super! Det här ska undersökas!
Tack!
 
Fick Push på APPEN SPC Connect nyligen och då trodde jag i min enfald att "loggar" och Sektionsslogg" är direktkopplade men jag har fortfarande ca 14dagars fördröjning, samma hos er?
 
H
G gott skrev:
Fick Push på APPEN SPC Connect nyligen och då trodde jag i min enfald att "loggar" och Sektionsslogg" är direktkopplade men jag har fortfarande ca 14dagars fördröjning, samma hos er?
Mina loggar uppdateras omedelbart i appen.
 
gol gol skrev:
Kryssa i Deltillkoppling, ej in timer i Områden > Alternativ för deltillkoppling.
Lysande, tack!
 
H Hellplant skrev:
Mina loggar uppdateras omedelbart i appen.
Hej
Tack, hittade felet, var fel datum i centralen, nu är allt korrekt
 
  • Gilla
Hellplant
  • Laddar…
G Glitz1 skrev:
Du borde kunna koppla t.ex. en fibaro bianary sensor till en av reläutgångarna på larmet. Utgång 4 är som standard konfigurerad för att visa om det är larmat eller ej. Har inte använt utgångarna själv dock.
En Fibaro smart implant för 400kr i engångskostnad blev det och nu har jag fått det att fungera enligt ditt förslag. Superbra - tack!
 
F Fumble skrev:
En Fibaro smart implant för 400kr i engångskostnad blev det och nu har jag fått det att fungera enligt ditt förslag. Superbra - tack!
Kul att du fick ordning på det!
 
Hej

Försöker söka mig till infon men har svårt att hitta. Tittar på larmlösning till villa, bla SPC. Skulle vilja ha möjlighet att larma av / på hus eller garage, utvändigt, med företrädesvis fingeravtryck. Vad finns det för lösningar till detta? Verkar inte finnas någon större efterfrågan på sådana produkter. Telefon är inte aktuellt för den har man inte alltid på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.