Jockas021 Jockas021 skrev:
Om det är 1x2x1kv så är denför grov och svår att böja in plintar i magnetkontakterna. Inte omöjligt men du gör det svårt för dig. 1x4x0,5 eller 2x2x0,5 är rätt kabel att använda. 200m kan du dra xbus utan att det behövs partvinnat så den gränsen klarar man oftast i en villa.
Ja den kabeln jag kommit över är 2x1,0mm2 (även 4x1,0). Det är standard brandlarmskabel. Jag har tunnare kabel men eftersom jag inte är en svagströmmare så tycker jag allt under 1mm2 känns klent :p. Jag har en gammal rulle med 2x2x0,6 som kanske passar bättre :).

Ingen kabel blir längre än 50m

Magnetkontakterna blir MK-2400 så de får antingen dosas eller rak-skarvas
 
R Ryan446 skrev:
Jag använder [länk] (FLAQQBR 2X1+2X2X0,22)
för att koppla ihop X-bus enheterna och [länk] (ELQXB PURE 2X2X0,5)
för inkoppling av t.ex. PIR, glaskross, magnetkontakter, o.s.v. Funkar fin-fint.
0,22 känns klent :p. Såg en sån kabel på jobbet idag men har aldrig använt den :p
 
RilleRock
Ramnemark Ramnemark skrev:
0,22 känns klent :p. Såg en sån kabel på jobbet idag men har aldrig använt den :p
Den räcker utmärkt med partvinnad 0,22 för bus upp mot 3-400m sen bör man ha lite grövre area.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Den räcker utmärkt med partvinnad 0,22 för bus upp mot 3-400m sen bör man ha lite grövre area.
Införskaffat 2x1+2x2x0,22 till manövern
2x2x0,6 till PIR
4x1 till rökdeckare

Det borde täcka behovet va?:)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RilleRock
Ramnemark Ramnemark skrev:
Införskaffat 2x1+2x2x0,22 till manövern
2x2x0,6 till PIR
4x1 till rökdeckare

Det borde täcka behovet va?:)
Du klarar dig med 2x2x0,6 till rökdetektorerna och det underlättar vid inkoppling.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har en fundering kring W110/W120

Söker en trådlös IR som fungerar till mitt SPC 4320+W110.

I beskrivningen av de detektorer jag hittar nu står det ”kräver W120”. Jag vill helst slippa uppgradera min W110. Krävs verkligen en nyare trådlös mojäng eller är det bara så de beskriver det pga W120 är den som säljs idag?

Om de IR detektorer som säljs nu verkligen kräver W120, då måste det väl finnas någon äldre modell av detektor som fungerar med min W110? Vilken är det i så fall?
 
A alkonaut skrev:
Har en fundering kring W110/W120

Söker en trådlös IR som fungerar till mitt SPC 4320+W110.

I beskrivningen av de detektorer jag hittar nu står det ”kräver W120”. Jag vill helst slippa uppgradera min W110. Krävs verkligen en nyare trådlös mojäng eller är det bara så de beskriver det pga W120 är den som säljs idag?

Om de IR detektorer som säljs nu verkligen kräver W120, då måste det väl finnas någon äldre modell av detektor som fungerar med min W110? Vilken är det i så fall?
W110 använder det gamla radioprotokollet SiWay som nu ersatts av ett betydligt bättre protokoll. Du hittar SiWay-prylarna här: https://shop.vanderbiltindustries.com/international/intrusion/products/wireless-si-way/?p=1
Som du ser är de på utgående, men det är möjligt du kan hitta något begagnat.

Edit: låsshop.se verkar ha PIR:en i lager: https://lasshop.se/produkt/ir-detektor-adm-i12wi-tradlos-2/
 
gol gol skrev:
W110 använder det gamla radioprotokollet SiWay som nu ersatts av ett betydligt bättre protokoll. Du hittar SiWay-prylarna här: [länk]
Som du ser är de på utgående, men det är möjligt du kan hitta något begagnat.

Edit: låsshop.se verkar ha PIR:en i lager: [länk]
tack! De är alltså inte kompatibla alls så att W120 kan tala med SiWay *och* de nyare prylarna? Jag har i dagsläget bara en enda trådlös SiWay pryl (en magnetkontakt) till den gamla W110 men tänker köpa 2st trådlösa IR detektorer nu.

Då de ändå kostar en slant kanske det är lika bra att uppgradera till också W120 trots allt, så man är mer framtidssäker m.a.p fler detektorer senare.
 
A alkonaut skrev:
tack! De är alltså inte kompatibla alls så att W120 kan tala med SiWay *och* de nyare prylarna? Jag har i dagsläget bara en enda trådlös SiWay pryl (en magnetkontakt) till den gamla W110 men tänker köpa 2st trådlösa IR detektorer nu.

Då de ändå kostar en slant kanske det är lika bra att uppgradera till också W120 trots allt, så man är mer framtidssäker m.a.p fler detektorer senare.
Det stämmer att du måste byta radiomottagare för att använda de nya trådlösa enheterna.
 
Jag funderar på att gå över till SPC's trådlösa brandvarnare WSMK, är det någon här som har erfarenhet av dem?
Är det lösa batterier som går lätt att byta (även om de sägs hålla 10år), eller är det till att löda av och på nya batterier när det är dags.
Hur fungerar de om en detekterar rök, börjar alla andra trådlösa brandvarnare då också att larma? Hittar inte något utförlig instruktionsbok.
 
H
J Joelbit skrev:
Jag funderar på att gå över till SPC's trådlösa brandvarnare WSMK, är det någon här som har erfarenhet av dem?
Är det lösa batterier som går lätt att byta (även om de sägs hålla 10år), eller är det till att löda av och på nya batterier när det är dags.
Hur fungerar de om en detekterar rök, börjar alla andra trådlösa brandvarnare då också att larma? Hittar inte något utförlig instruktionsbok.
I manualen står det att batterierna inte går att byta ut enligt säkerhetskrav EN14604.
Om det sedan är möjligt att göra det ändå med rätt verktyg har jag ingen aning om då jag inte själv har en.
 
  • Gilla
Joelbit
  • Laddar…
Det är inte lösa batterier och efter 10 år bör man ändå se över en rökdetektor och byta ut den. Rökdetektorerna "pratar" inte med varandra men det kommer att generera ett brandlarm på alla anslutna larmdon.
 
V Vanderman skrev:
Det är inte lösa batterier och efter 10 år bör man ändå se över en rökdetektor och byta ut den. Rökdetektorerna "pratar" inte med varandra men det kommer att generera ett brandlarm på alla anslutna larmdon.
Tack för svar.
Min erfarenhet (dock med utrustning tillverkad före eu's nya regler om max sändningstid) är att om man har många saker som pratar på de banden så väcks utrustning till liv oftare än vad tillverkarna räknar på. Då tar också batterierna slut långt tidigare.
Synd att det inte går att använda de andra brandvarnarna som sirener, det är tillåtet enligt eu-reglerna.
Kanske köper en och testar.
 
Hej, jag har precis kopplat en ny trådlös PIR till min SPC och allt ser bra ut förutom för att det står "Inte övervakad (Not supervised)" under trådlös status. Vet någon vad det betyder och hur gör jag för att ändra statusen till OK?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.