H
F Fumble skrev:
Någon som vet hur man kopplar ihop SPC och HomeAssistant nuförtiden? Jag är nybörjare. SPC är igång och funkar, men HA är helt nytt sedan igår.
SPC Web Gateway
https://www.lundix.se/smarta-losningar/

Funkar utmärkt.
 
Aha, så behövs den fortfarande? Jag hade fått för mig att man kunde integrera direkt via SPC Connect nuförtiden.
 
H
F Fumble skrev:
Aha, så behövs den fortfarande? Jag hade fått för mig att man kunde integrera direkt via SPC Connect nuförtiden.
Ja den behövs fortfarande, de länkar även till den från informationssidan om integrationen.
https://www.home-assistant.io/integrations/spc/
 
C
H Hellplant skrev:
Ja den behövs fortfarande
Lite trist att integrations-API:et inte är öppet. Lundix tillför ju i sammanhanget egentligen ingenting rent tekniskt.
 
Det är ju ganska vanligt att tillverkare inte vill att andra ska kunna styra deras produkter och då blir de svåra att använda tillsammans i system. Diskvalificerande, tycker jag. Jag trodde att SPC var enkelt att integrera, men tackar Lundix för att han löst problemet åt oss. Bara att köpa en hallonpaj och sätta igång med att snickra integrationsserver! =P
 
C
F Fumble skrev:
Diskvalificerande, tycker jag. Jag trodde att SPC var enkelt att integrera, men tackar Lundix för att han löst problemet åt oss.
Ja, jag har överhuvudtaget svårt att se logiken i hur man resonerar när man beslutar att endast öppna API:et för särskilt utvalda integrationspartners för att sedan släppa in det man kallar "gateway technology partners" som Lundix vars enda roll är att tillhandahålla ett öppet API ovanpå det stängda API:et. Känns helt idiotiskt...

Det fanns ju en direktintegration mot det gamla EDP-protokollet, men den har försvunnit helt från github. Vilket också antyder att Vanderbilt hör till den kategorin företag som aktivt bekämpar eventuella oberoende parter som tillhandahåller icke-sanktionerade integrationer. Någon som vet mer?

Hur som helst skulle jag gärna hänga på och samarbeta kring ett "reverse engineering"-försök om någon är intresserad. Även om jag själv i nuläget endast är spekulant på SPC...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
I Italiese skrev:
Hej,

jag har en SPC4320 och har 2 frågor gällande SPC Connect.
  • Det händer ganska ofta att jag blir utloggad när jag är inloggat i Panelen, speciellt när i enginner mode. Då får jag följande meddelande i browser:
[bild]
När det händer måste jag logga in igen i SPC Connect och i panelen. Någon som vet varför detta händer. Upplever någon annan samma problem?
  • Varför står det 0 alarms i denna log vy?[bild]
Jag har fått flera larm genom åren med denna sida har aldrig visat någon log. Behövs någon speciell konfiguration för det?
Verkar som att inga har något bra svar här, men nu har hittat anledning till varför jag blir utloggad. Boven verkar vara SPC connect appen, så fort man öppnar appen då blir man utloggat från panelen och engineer.
 
I Italiese skrev:
Verkar som att inga har något bra svar här, men nu har hittat anledning till varför jag blir utloggad. Boven verkar vara SPC connect appen, så fort man öppnar appen då blir man utloggat från panelen och engineer.
Om jag förstår dig rätt så går du in via SPC Connect när du konfigurerar systemet. Eftersom även Appen loggar in via SPC Connect så finns det en viss konfliktrisk.
Om du vill undvika det så är det bättre att du vid underhåll och konfiguration loggar in lokalt i SPC:n via webbgränssnittet.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Såhär kopplar du 1 detektor på 1 sektion samt flera detektor på samma sektion.
@rickey Utgången tex OP6 programmeras utgångstyp brand som då automatiskt bryter 0V till detektorn under återställningen.
Utgången skall vara inverterad.
Jag föredrar DP721 serien med sockel DB702 då dessa kan testas med magnet.
Du kan blanda så länge de är detektorer med relä i och inte anpassade för strömslinga.
[bild]
När jag har OP6 ställd som Utgångstyp ”System - Brand” samt utgången inverterad så blir utgången låg (spänningslös) när det går brandlarm.

Så för att kunna se om röken(/värmen) sprider sig så har jag gjort en ”Mapping gates” som aktiveras manuellt som släpper utgången i 5 sekunder.
 
gol gol skrev:
Om jag förstår dig rätt så går du in via SPC Connect när du konfigurerar systemet. Eftersom även Appen loggar in via SPC Connect så finns det en viss konfliktrisk.
Om du vill undvika det så är det bättre att du vid underhåll och konfiguration loggar in lokalt i SPC:n via webbgränssnittet.
Jepp, jag går in via https://www.spcconnect.com/. Antar att du menar denna: https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=37
 
I Italiese skrev:
Jepp, jag går in via [länk]. Antar att du menar denna: [länk]
SPC-centralen har en inbyggd webbserver, som du når på https://SPC_IP:443 eller http://SPC_IP:80 beroende på dina inställningar i SPC:n. Känt problem är att om du i SPC:n har slagit på SSL/TLS så kan det vara lite knepigt att få webbläsaren att acceptera det "självsignerade certifikatet" och TLSv3. Enklast är då att (i alla fall tillfälligt) stänga av SSL/TLS och byta till port 80 i SPC:n. Du får då gå in via SPC Connect och ändra det i nätverksinställningarna.
 
  • Gilla
Viktorcloetta
  • Laddar…
gol gol skrev:
SPC-centralen har en inbyggd webbserver, som du når på [länk] eller [länk] beroende på dina inställningar i SPC:n. Känt problem är att om du i SPC:n har slagit på SSL/TLS så kan det vara lite knepigt att få webbläsaren att acceptera det "självsignerade certifikatet" och TLSv3. Enklast är då att (i alla fall tillfälligt) stänga av SSL/TLS och byta till port 80 i SPC:n. Du får då gå in via SPC Connect och ändra det i nätverksinställningarna.
Bra tips, visste inte att man kunde når den direkt, tack!
 
Jag vill kunna starta brandlarm och trigga sirenen när någon av mina brandvarnare som är anslutna till Domoticz löser ut. För att utnyttja de brandvarnare jag redan har i stället för att köpa SPC brandvarnare.
Går det?

Kan man trigga brandlarm via något API? Eller behöver man gå via mapping gates på något sätt?

Jag använder node-spc-domoticz-binding för att läsa ut status på sektioner, men vad jag förstår går det inte att skriva till SPC via det interfacet, bara läsa?
 
F foogy skrev:
Jag vill kunna starta brandlarm och trigga sirenen när någon av mina brandvarnare som är anslutna till Domoticz löser ut. För att utnyttja de brandvarnare jag redan har i stället för att köpa SPC brandvarnare.
Går det?

Kan man trigga brandlarm via något API? Eller behöver man gå via mapping gates på något sätt?

Jag använder node-spc-domoticz-binding för att läsa ut status på sektioner, men vad jag förstår går det inte att skriva till SPC via det interfacet, bara läsa?
SPC Web Gateway som jag antar du använder via node-spc-domoticz-bindningen har dubbelriktad kommunikation, så att du även kan skicka kommandon till SPC (API-beskrivningen finns på www.lundix.se/smarta-losningar) via http. Detta används mest för att larma på/av men det finns även kommandon för att ändra mapping gates (outputs) i SPC:n. Från och med fw 3.11.1 så kan man definiera sk virtuella zoner som kan ha precis samma egenskaper som vanliga fysiska ingångar (tex dra sirener och skicka larmmeddelanden). Max antal virtuella zoner beror på vilken paneltyp du har. SPC 4320 kan tex ha max 4 virtuella zoner. Mapping gates och virtuella zoner konkurrerar dessutom med varandra så om du har tex 2 virtuella zoner på en 4320, så kan du bara ha 2 mapping gates. Hursomhelst, från SPC Web Gateway's perspektiv styr du de virtuella zonerna på samma sätt som mapping gates (/spc/output).
Kanske lite svårt att hänga med, men du får läsa på i dokumentationen så tror jag det klarnar.
 
gol gol skrev:
SPC Web Gateway som jag antar du använder via node-spc-domoticz-bindningen har dubbelriktad kommunikation, så att du även kan skicka kommandon till SPC (API-beskrivningen finns på www.lundix.se/smarta-losningar) via http. Detta används mest för att larma på/av men det finns även kommandon för att ändra mapping gates (outputs) i SPC:n. Från och med fw 3.11.1 så kan man definiera sk virtuella zoner som kan ha precis samma egenskaper som vanliga fysiska ingångar (tex dra sirener och skicka larmmeddelanden). Max antal virtuella zoner beror på vilken paneltyp du har. SPC 4320 kan tex ha max 4 virtuella zoner. Mapping gates och virtuella zoner konkurrerar dessutom med varandra så om du har tex 2 virtuella zoner på en 4320, så kan du bara ha 2 mapping gates. Hursomhelst, från SPC Web Gateway's perspektiv styr du de virtuella zonerna på samma sätt som mapping gates (/spc/output).
Kanske lite svårt att hänga med, men du får läsa på i dokumentationen så tror jag det klarnar.
Ja, jag använder SPC Web Gateway.

Det funkade fint.

Skapade en virtuell zon av typen Brand som kopplades mot en mapping gate. En triggning av mapping gate från API startade brandlarmet.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.