917 487 läst · 5 119 svar
917k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Tack för svaret.RilleRock skrev:750mA är max kontinuerligt uttag för hela CA.
Det andra är vad respektive utgång klarar dock får det sammanlagda kontinuerliga inte överstiga ovanstående.
Därför brukar man om man ligger på gränsen montera larmdon/blixt för utomhus med batteri då CA endast underhållsladdar batteriet.
TL-30L är isåfall ett bra val alt AS610.
ROLP-LX-W är inte lika kraftfull men den drar väldigt lite ström.
Bor du mitt i ett villakvarter så kan den vara ett alternativ om du vill behålla grannsämjan.
Oavsett så bör utgångstypen för larmdon vara "Bekräftat Larm".
Jag tänkte mig att det ska låta en hel del ute men det kanske inte är lämpligt. Jag bor i villaområde med ett par grannhus ca 50 m bort. Det kanske är vettigare att sätta upp ROLPen.
Det sitter en Teletec siren inne och jag har en ny SP203. Först tänkte jag byta ut den gamla men nu tänker jag att det kanske är bättre att sätta upp den nya också och köra en per våningsplan.
Är det någon som har tips på uppmärkning av larmkablarna in i CA?
Gå in på vardera enheten så finns det manualer mm,
https://shop.vanderbiltindustries.com/sv-se/inbrottslarm/system/spc/
https://shop.vanderbiltindustries.com/sv-se/inbrottslarm/system/spc/
Det är så jäkla många som köper ready2go paketet, hade underlättat väldigt mycket med bilder på allt som är kopplat, så skippas nog de mesta dumma frågor från noviser som mig.
hur kopplas mc440? Ska man sätta motstånd? Var? Hur stort motstånd?
i mina pdm fanns 8st dipswitchar. Ska man ändra dem? Ändrade den första då jag läst att många gör det, kan man ändra sånt innan jag fått spänning på de? Eller måste det startas upp fabrikinställt?
Rekommenderar ni något annat? Har stjärnnät, balanserad slinga vad är det osv osv?
med bilder på inkopplingar så hade allt detta varit utrett.
hur kopplas mc440? Ska man sätta motstånd? Var? Hur stort motstånd?
i mina pdm fanns 8st dipswitchar. Ska man ändra dem? Ändrade den första då jag läst att många gör det, kan man ändra sånt innan jag fått spänning på de? Eller måste det startas upp fabrikinställt?
Rekommenderar ni något annat? Har stjärnnät, balanserad slinga vad är det osv osv?
med bilder på inkopplingar så hade allt detta varit utrett.
Gällande MC440 så beror det på exakt vilken modell det är, MC440 / MC440-R / MC440-PRpSRs, https://alarmtechglobal.com/en/img/cms/manuals/mcse/4-VMC440-01 1510se.pdf
Hur stora motstånd det ska vara beror på lite vad man själv vill, oftast är det 4k7 (4,7 kOhm).
Överlag så ställer man in dip-switchar, byglar mm innan spänningssättning. Vissa byglar kan man ändra med enheterna igång, det är bla byglarna som byglar bort sabotaget.
Gällande PDMen så är den automatiskt bortkopplad från systemet när dip-switchar kan ändras. Hur dip-switcharna ska stå beror bl.a. på vilken känslighet detektorn ska ha.
Har du åtta dipswitchar? Har bara sett med tre, vad säger manualen som följer med i förpackningen?
”Sälj”video:
Lite andra videor:
https://youtu.be/XUuzSBtUYvo
https://youtu.be/lkUAwvRYfnQ
Finns massor med filmer.
Hur stora motstånd det ska vara beror på lite vad man själv vill, oftast är det 4k7 (4,7 kOhm).
Överlag så ställer man in dip-switchar, byglar mm innan spänningssättning. Vissa byglar kan man ändra med enheterna igång, det är bla byglarna som byglar bort sabotaget.
Gällande PDMen så är den automatiskt bortkopplad från systemet när dip-switchar kan ändras. Hur dip-switcharna ska stå beror bl.a. på vilken känslighet detektorn ska ha.
”Sälj”video:
Lite andra videor:
https://youtu.be/lkUAwvRYfnQ
Finns massor med filmer.
Kan det vara så enkelt att det är batteriet i centralapparaten som börjar "Sjunga på sista versen"?Demmpa skrev:
Har fått lite andra larm de senaste dygnen exempelvis:
Har en centralapparat och ett expansionskort. Ingen PSU utan allt driftas av batteriet i centralapparaten. 5 år sedan senaste bytet av batteriet
Byt batteri så kommer det med största sannolikhet börja funka igen.F Fiat 500 skrev:Kan det vara så enkelt att det är batteriet i centralapparaten som börjar "Sjunga på sista versen"?
Har fått lite andra larm de senaste dygnen exempelvis:[bild]
Har en centralapparat och ett expansionskort. Ingen PSU utan allt driftas av batteriet i centralapparaten. 5 år sedan senaste bytet av batteriet
Om du köpet nytt och det legat på hyllan ett tag så finns risken att du får någon mer larm efter att du bytt. Var inte orolig för det utan efter, säg 24h, så bör det vara uppe och rulla som det ska (det nya batteriet behöver laddas upp).
Håller på att utvidga mitt larm till att även inkludera verkstaden/garaget och funderar då vad jag behöver köpa in.
Blir ett expansionskort, några rökdetektorer, MKs, IR, Siren, MAP.
Bör man ha en PSU-enhet( SPC P332) och batteri i denna byggnaden? Är väl ca 40-50 meter kabel mellan centralenhet och expansionskort. Eller räcker det att hänga på allt mot centralenheten?
Bör man ha en PSU-enhet( SPC P332) och batteri i denna byggnaden? Är väl ca 40-50 meter kabel mellan centralenhet och expansionskort. Eller räcker det att hänga på allt mot centralenheten?
Tack då provar jag med ett nytt och ser hur systemet litar...T TechChad skrev:Byt batteri så kommer det med största sannolikhet börja funka igen.
Om du köpet nytt och det legat på hyllan ett tag så finns risken att du får någon mer larm efter att du bytt. Var inte orolig för det utan efter, säg 24h, så bör det vara uppe och rulla som det ska (det nya batteriet behöver laddas upp).
Hur mycket ligger på centralen idag, hur hög är belastningen idag?W wackero skrev:Håller på att utvidga mitt larm till att även inkludera verkstaden/garaget och funderar då vad jag behöver köpa in.
50m kabel blir lite spänningsfall om man inte går upp lite i kabelarea.
Aux ligger på ca 350mAh i vila. Systemet har två innesirener. De utomhus har batteri.Demmpa skrev:
Men det låter väl som det är enklast att köpa en PSU till, får ju iaf med expansionskortet.
Det beror lite på vad du köper för grejer och hur mkt av allt. Tex sir-1992 ligger på 12mA (enligt extronic). Pdm-12 ir peakar på 4.7mA. Mk drar ju inget. Rökdetektor drar lite olika beroende på modell, men säg 70mA i larm (i normaldrift drar dom nästan inge). K420 mappen ligger på 45mA i vila.W wackero skrev:
Räkna på det och se till så du har ordentligt kabel. Men visst bryr man sig inte om det ekonomiska så skulle jag köra med en PSU.