917 521 läst · 5 119 svar
918k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Hej.
Jag har försökt hitta svaret min frågan i denna tråd utan framgång. Så med risk för att ställa en fråga som redan har besvarats innan;
"Har precis lyft min 4300 från FW 3.6.6 till 3.8.5, och behöver därav börja använda SPC Connect Pro. Allting fungerar fint, jag kan logga in i SPC Connect osv. MEN jag kan inte komma online via SPC Connect Pro. Centralen är fast i "fabriksläge" efter FW-uppgraderingen. Någon som har en idé?"
Jag har försökt hitta svaret min frågan i denna tråd utan framgång. Så med risk för att ställa en fråga som redan har besvarats innan;
"Har precis lyft min 4300 från FW 3.6.6 till 3.8.5, och behöver därav börja använda SPC Connect Pro. Allting fungerar fint, jag kan logga in i SPC Connect osv. MEN jag kan inte komma online via SPC Connect Pro. Centralen är fast i "fabriksläge" efter FW-uppgraderingen. Någon som har en idé?"
Min första fråga är varför du måste använda connect pro? Menar du att din central inte kopplar upp sig mot spc connect? Kan du se att den inte kan det via webinterfacet?J joloka skrev:Hej.
Hej.J Joelbit skrev:
Anledningen att jag vill använda Connect Pro är att jag vill;
1. få ur den ur fabriks och installatörsläge.
2. komplettera med en ny trådlös detektor. Den inbyggda websidan slutade av någon anledning att fungera, därav att jag uppgraderade till ny fw. (Läste här på forumet att fler hade haft bekymmer med den interna websidan).
Jodå, centralen kopplar upp sig fint mot spc connect osv. Men därifrån kan jag väl inte släppa installatörsläge?
1. Du kan absolut få larmet ur installatörsläge via webgränssnittet. Uppe till höger inloggad som Engineer finns en orange switch som slår av/på installatörsläget.J joloka skrev:Hej.
Anledningen att jag vill använda Connect Pro är att jag vill;
1. få ur den ur fabriks och installatörsläge.
2. komplettera med en ny trådlös detektor. Den inbyggda websidan slutade av någon anledning att fungera, därav att jag uppgraderade till ny fw. (Läste här på forumet att fler hade haft bekymmer med den interna websidan).
Jodå, centralen kopplar upp sig fint mot spc connect osv. Men därifrån kan jag väl inte släppa installatörsläge?
2. Du kan lägga till trådlösa detektorer via webben
Angående websidan: Att den slutade fungera beror förmodligen på att TLS är aktiverat och att din webbläsare tycker att SPC:s TLS-kommunikation är föråldrad. Se om du via SPC Connect Pro kan stänga av TLS och sedan ansluta med http://ip-adress.
Hej.P Pewh skrev:1. Du kan absolut få larmet ur installatörsläge via webgränssnittet. Uppe till höger inloggad som Engineer finns en orange switch som slår av/på installatörsläget.
2. Du kan lägga till trådlösa detektorer via webben
Angående websidan: Att den slutade fungera beror förmodligen på att TLS är aktiverat och att din webbläsare tycker att SPC:s TLS-kommunikation är föråldrad. Se om du via SPC Connect Pro kan stänga av TLS och sedan ansluta med [länk].
Tack för bra svar. Problemet är ju dock att jag inte kan logga in via webben då den är "nere". Jag kan inte heller ansluta med SPC Connect Pro, så jag har fastnat lite i vinkelvolten
Är du säker på centralens IP-adress?J joloka skrev:
Vad får du för svar i webbläsaren när du kör https://ip-adress?
Lyckas man slå av TLS men glömmer byta port kan det vara http://ip-adress:443
Yepp, har kört fast IP hela tiden. Kör jag med Advanced IP Scanner så hittar jag centralen, men ingen "http" tillhörande denna IP adress. Därav min firmware-uppgradering och problem med att komma tillbaka till auto-läge.
Svaret jag får är bara att sidan inte kan nås. Den finns helt enkelt inte.
Svaret jag får är bara att sidan inte kan nås. Den finns helt enkelt inte.
Kan du pinga IP-adressen?J joloka skrev:
Yes, den svarar på ping. Efter trixande har jag lyckats komma in i connect pro, men hittar inte centralen när jag scannar lokalt. Det är precis som att webbsidan är död, på alla portar. Och därav så kan jag inte hittade den/gå online. Frågan är om man skulle göra en fabriksåterställning och börja om från början?P Pewh skrev:
Redigerat:
Du har väl inget direkt att förlora.J joloka skrev:Yes, den svarar på ping. Efter trixande har jag lyckats komma in i connect pro, men hittar inte centralen när jag scannar lokalt. Det är precis som att webbsidan är död, på alla portar. Och därav så kan jag inte hittade den/gå online. Frågan är om man skulle göra en fabriksåterställning och börja om från början?
Du får lägga till den manuellt under "lokala centraler" i connect pro.J joloka skrev:Yes, den svarar på ping. Efter trixande har jag lyckats komma in i connect pro, men hittar inte centralen när jag scannar lokalt. Det är precis som att webbsidan är död, på alla portar. Och därav så kan jag inte hittade den/gå online. Frågan är om man skulle göra en fabriksåterställning och börja om från början?
Connect Pro är outstanding stabilt vid programmering och man tappar inte krypteringen som man gör med inloggning direkt via http.J Joelbit skrev:
DP721RDemmpa skrev:Jag har några FI/CQR338-4L-12V rökdetektorer samt har lånat hem en FI/CQR338-4HL-12V multidetektor.
Nackdelen med dessa är att dom ”tickar” ungefär varannan sekund, samtidigt som ticket låter så blinkar dioderna till.
[video]
Tickandet är irriterande när det är helt tyst, tex när man ska sova.
Så min fråga är finns det några rökdetektorer och multidetektorer som inte tickar?
DP721RT
Sockel DB702
RilleRock skrev:
Efter att uppgraderat centralen till 3.13 så verkar allt fungera klart mycket bättre. Ingen stor anläggning, så var tar ju inte många minuter att lägga till de befintliga in/utgångarna igen.RilleRock skrev:
Ett problem kvarstår dock, och det är att jag ej når den "nya" centralen via connect pro. Det är som du skrev i inlägget att det precis som den tappat någon typ av kryptering, webben fungerar nu och allt är uppe och snurrar. Men om jag vill gå online igen så står det bara "det blev ett autentiseringsfel".
Det löste sig, var förmodligen en miss av mig att jag hade avaktiverat installatörsläge. Hittade tidigare svar från dig i denna tråd om hur man avaktiverar denna funktion. Tack ändåJ joloka skrev:Efter att uppgraderat centralen till 3.13 så verkar allt fungera klart mycket bättre. Ingen stor anläggning, så var tar ju inte många minuter att lägga till de befintliga in/utgångarna igen.
Ett problem kvarstår dock, och det är att jag ej når den "nya" centralen via connect pro. Det är som du skrev i inlägget att det precis som den tappat någon typ av kryptering, webben fungerar nu och allt är uppe och snurrar. Men om jag vill gå online igen så står det bara "det blev ett autentiseringsfel".