Jag gjorde fullständig fabriksåterställning samt la in senaste firmeware’n på den begagnade larmenhet jag köpte.

Jag tog och kopplade in ett 4k7 motstånd på varje ingång, byglade sabotagebrytarna, för att få bort alla larm mm medan jag ”lek-lär”/programmerar centralen.
En öppen larmenhet med synliga kretskort, kablar och motstånd under installation eller programmering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på att montera upp anläggningen, behöver fixa lite kabel och två/tre spridningsplintar. Många av larmpunkterna (MK, PIR, RD/VD) kommer att ha sin egna larmingång.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag gjorde fullständig fabriksåterställning samt la in senaste firmeware’n på den begagnade larmenhet jag köpte.

Jag tog och kopplade in ett 4k7 motstånd på varje ingång, byglade sabotagebrytarna, för att få bort alla larm mm medan jag ”lek-lär”/programmerar centralen.
[bild]
Jag håller på att montera upp anläggningen, behöver fixa lite kabel och två/tre spridningsplintar. Många av larmpunkterna (MK, PIR, RD/VD) kommer att ha sin egna larmingång.
Tack för snabbt svar, hade du också svårt att ansluta till webbgränssnittet pga äldre FW eller är det möjligtvis en följd av att det finns aktiva larm, dvs spärras webbgränssnittet vid aktiva larm?

Jag har installerat ett enkelt system i garaget med guidning jag läst i tråden. Riktigt bra info! Men nu behöver experthjälp.

Satte i ett 4G modem spcn340 då jag inte har internet i garaget. Jag kan ansluta till larmet över Spc connect. Men jag får inte till det med notifiering både i app och SMS (eller uppringning) vid larm eller andra valda händelser. Är det så att modemet inte kan skicka sms och agera uppkoppling mot internet samtidigt?

Jag hoppas det har med någon inställning TT göra.

Har du tankat både surf o sms? Bland är det olika konton.

Har du i rätt profil i ”användarprofiler” aktiverat ”sms”?
Har du i ”Användares SMS” lagt till mobilnummer till använder samt aktiverat olika händelser/kontroll?

Vad händer när du försöker skicka ett test-sms via ”kommunikationer-modem-konfigurera-”testa sms” ”?

A andersda skrev:
Har du tankat både surf o sms? Bland är det olika konton.
Ja det är tankat. Får sms att funka men det tar 10-20 min för dem att komma fram. Lyckas inte skicka test Sms däremot.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du i rätt profil i ”användarprofiler” aktiverat ”sms”?
Har du i ”Användares SMS” lagt till mobilnummer till använder samt aktiverat olika händelser/kontroll?

Vad händer när du försöker skicka ett test-sms via ”kommunikationer-modem-konfigurera-”testa sms” ”?
Jag har lagt till det och fått iväg några sms som blir väldigt sena. Ca 10-20 min efter larmet. Test sms funkar inte. Står att modemet är upptaget eller nåt liknande. Jag har fått larmet att ringa mig också. Men jag får inte något mer än spc connect att larma snabbt och konsekvent. Vill gärna ha alla tre vägar med sms, uppringd samt spc connect samtidigt igång.

Uppdatering:
När jag går in under status för modemet så står det "mobildata". Jag lyckas aldrig med att skicka test SMS, det står att modemet är upptaget. Däremot kommer försenade SMS ibland från tidigare händelser. Så inlagda nummer och händelser verkar helt klart vara korrekt konfigurerat. Jag upplever det som att dessa SMS går iväg när mobildata går ner. Men det behöver inte stämma. Är det någon som kan bekräfta att det inte går att använda SPCN340 som både modem och för att skicka SMS alternativt ringa larmcentral? Modemet sitter monterat på platsen för primärt modem.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja jag hade bekymmer att ansluta mig när det var gammal firmeware.
Satte mig vid en gammal Windows 7-dator och installerade SPCPRO
[länk]
Kommer inte ihåg om jag anslöt mig via ethernet eller USB.

[länk]
[länk]
Det är inte så att du har kvar en tidig version av SPCPRO, den som ligger på Vanderbilts hemsida är 3.7.3 och jag har FW version 3.2.5 i min centralenhet.

Ja det har jag, se PM.

Marcl
Demmpa Demmpa skrev:
- Bryt 230V till centralen & koppla bort batteriet (ena polen räcker).
- Sätta i sim-kortet.
- Starta upp centralen (230V & batteri).
- Logga in som installatör (går att gå direkt på centralens ip-nummer).
- Aktivera installatörsläge
- Gå till ”kommunikationer” -> ”Modem” -> ”Konfigurera”

Edit: jag har GSM-modulen på backup-platsen.
”Mobildata”/APN måste fyllas i annars funkar det inte.

Det M2M-simkort jag har, har följande guider
[länk]
[länk]

Edit2:
Om du går in på Vanderbuilt’s shop och klickar dig vidare till de olika sakerna du har så finns det produktblad, manualer etc att tillgå,
[länk]
Tackar för infon. Verkar inte för krångligt så bör gå fint.

Jag har några FI/CQR338-4L-12V rökdetektorer samt har lånat hem en FI/CQR338-4HL-12V multidetektor.
Nackdelen med dessa är att dom ”tickar” ungefär varannan sekund, samtidigt som ticket låter så blinkar dioderna till.

Tickandet är irriterande när det är helt tyst, tex när man ska sova.

Så min fråga är finns det några rökdetektorer och multidetektorer som inte tickar?

C Christian_l skrev:
Uppdatering:
När jag går in under status för modemet så står det "mobildata". Jag lyckas aldrig med att skicka test SMS, det står att modemet är upptaget. Däremot kommer försenade SMS ibland från tidigare händelser. Så inlagda nummer och händelser verkar helt klart vara korrekt konfigurerat. Jag upplever det som att dessa SMS går iväg när mobildata går ner. Men det behöver inte stämma. Är det någon som kan bekräfta att det inte går att använda SPCN340 som både modem och för att skicka SMS alternativt ringa larmcentral? Modemet sitter monterat på platsen för primärt modem.
Efter kontakt med Vanderbilt så kan jag svara på min egen fråga. Det går INTE att använda SPCN340 som både modem för SPC Connect och SMS samtidigt. Så i mitt fall väljer jag SMS enbart, eftersom denna väg är stabil och inte är beroende av att jag har mobildata påslaget på mobilen.

C Christian_l skrev:
Efter kontakt med Vanderbilt så kan jag svara på min egen fråga. Det går INTE att använda SPCN340 som både modem för SPC Connect och SMS samtidigt. Så i mitt fall väljer jag SMS enbart, eftersom denna väg är stabil och inte är beroende av att jag har mobildata påslaget på mobilen.
Synd, så var det väl inte med 3g-versionen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.