917 487 läst · 5 119 svar
917k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Hej!
Jag håller på att ersätta ett Teletec PC1500 med ett nytt SPC-larm.
Det är på god väg och nya larmet är igång med det mesta inkopplat.
Några frågetecken kvarstår dock och det vore toppen om någon har möjlighet att ge lite tips.
Jag är osäker på hur min externa siren ska kopplas in. Se bilden.
Det finns ju också OP 4,5,6 och T1,T2.
Jag har en intern siren på INT-, INT+ och tänker att jag ska lägga bägge sirenerna på samma sab-slinga.
De vanliga sektionerna (I1-8) är dubbelbalanserade.
Larmet är som sagt igång och jag har fått in det på spcconnect.com där jag kommer in i på centralen.
I iPhone-appen kommer jag dock inte in i centralen. Där får jag "Hämta central sumering misslyckade (ERROR: Generic)". Jag har sett att andra haft det problemet men jag har inte hittat lösningen. Jag har använt ett administratör-konto på centralen för inloggning, borde jag använda installatör istället?
Edit: nu har jag testat med installatör-konto. Då blir felet istället "Hämta central sumering misslyckades (STR_RET_ERROR_-1)".
Sen undrar jag också om det är rätt att koppla glaskross som vanlig sektion? Jag har tre st i serie och de låg på en vanlig sektion på gamla larmet.
Några frågetecken kvarstår dock och det vore toppen om någon har möjlighet att ge lite tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en intern siren på INT-, INT+ och tänker att jag ska lägga bägge sirenerna på samma sab-slinga.
Larmet är som sagt igång och jag har fått in det på spcconnect.com där jag kommer in i på centralen.
I iPhone-appen kommer jag dock inte in i centralen. Där får jag "Hämta central sumering misslyckade (ERROR: Generic)". Jag har sett att andra haft det problemet men jag har inte hittat lösningen. Jag har använt ett administratör-konto på centralen för inloggning, borde jag använda installatör istället?
Edit: nu har jag testat med installatör-konto. Då blir felet istället "Hämta central sumering misslyckades (STR_RET_ERROR_-1)".
Sen undrar jag också om det är rätt att koppla glaskross som vanlig sektion? Jag har tre st i serie och de låg på en vanlig sektion på gamla larmet.
Redigerat:
Edit2: med ett betydligt enklare weblösenord för inloggning på panelen kommer jag in med appen.E ensakitaget skrev:Larmet är som sagt igång och jag har fått in det på spcconnect.com där jag kommer in i på centralen.
Det verkar alltså finnas begränsningar för lösenord som inte flaggas när man lägger in lösenordet.
Maxlängden har jag för mig är 16 tecken (gäller även användarnamnet). Du bör även undvika åäö, blanktecken och väldigt "ovanliga" specialtecken.E ensakitaget skrev:
Vad heter sirenen?E ensakitaget skrev:Hej!
[bild]
T1,T2 är fasta ingångar för sabotage tex för plintar om man vill spara på sektioner.
Skulle lägga GK som GK-sektion.
Har de egen analysator eller strömmatas de separat och skall brytas för återställning?
Sirenen ser möjligen ut att heta CQR CeQuRa. Den har blixt men diodbenen har ärgat och gått av. Jag kanske borde skaffa ny siren. Jag tänker mig att jag vill ha något med batteri och blå blixt. Hursomhelst vill jag koppla in den nuvarande så länge.RilleRock skrev:
Logga in
Skapa konto
Glaskrossen heter C&K Systems IntelliSense FG-1025. I gamla centralen matades de från AUX-, AUX+. Jag har lagt dem på 12V, 0V. Bilden är innan omkoppling, nu är slingan dubbelbalanserad.
Kolla min kladd. Så kopplar så sirenenE ensakitaget skrev:Sirenen ser möjligen ut att heta CQR CeQuRa. Den har blixt men diodbenen har ärgat och gått av. Jag kanske borde skaffa ny siren. Jag tänker mig att jag vill ha något med batteri och blå blixt. Hursomhelst vill jag koppla in den nuvarande så länge.
[bild]
Glaskrossen heter C&K Systems IntelliSense FG-1025. I gamla centralen matades de från AUX-, AUX+. Jag har lagt dem på 12V, 0V. Bilden är innan omkoppling, nu är slingan dubbelbalanserad.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Funderade lite på att koppla in kamera till SPC. Någon som testat Nedis eller annan billig kamera som funkar?
Har aldrig kört kamera till SPC och tänkte prova men vill inte betala 1000kr helst för ett litet rum. Skulle gärna önska något som ligger i 500kr klassen.
Vad är kraven för att det ska funka med SPC?
Har aldrig kört kamera till SPC och tänkte prova men vill inte betala 1000kr helst för ett litet rum. Skulle gärna önska något som ligger i 500kr klassen.
Vad är kraven för att det ska funka med SPC?
Tack! Nu tror jag att jag är med. Jag lyckades även ladda ner en manual för sirenen och läste en gång till i installationshandboken.T TechChad skrev:
Om jag vill separera siren och blixt borde det bli så här va?
Logga in
Skapa konto
Då startar sirenen med utgång 1 extern siren och blixt med utgång 3 extern blixt?
E ensakitaget skrev:
Detta behövs medE ensakitaget skrev:
Om jag hitta rätt så drar den bara 0,35A totalt med siren och blixt så det bör inte vara problem om du inte har för mycket inkopplat på AUX.E ensakitaget skrev:
Det kan du se i webgränsnittet.
Tack! Förbrukningen ligger nu på 120 mA utan aktiv siren/blixt. Med max 750 mA finns det ju som du skriver kapacitet för 350 till.RilleRock skrev:
Intern siren är ansluten till INT-/+ och har en egen strömbudget 400 mA om jag fattat rätt.
För att få ordning på befintlig siren skulle jag behöva ersätta blixtdioden och byta batteri. Är det kanske bättre att satsa på en ny istället? Är det i så fall en TL-30L man ska ha? Jag har en ny ROLP-LX-W hemma, hur står den sig i jämförelse?
750mA är max kontinuerligt uttag för hela CA.E ensakitaget skrev:Tack! Förbrukningen ligger nu på 120 mA utan aktiv siren/blixt. Med max 750 mA finns det ju som du skriver kapacitet för 350 till.
Intern siren är ansluten till INT-/+ och har en egen strömbudget 400 mA om jag fattat rätt.
För att få ordning på befintlig siren skulle jag behöva ersätta blixtdioden och byta batteri. Är det kanske bättre att satsa på en ny istället? Är det i så fall en TL-30L man ska ha? Jag har en ny ROLP-LX-W hemma, hur står den sig i jämförelse?
Det andra är vad respektive utgång klarar dock får det sammanlagda kontinuerliga inte överstiga ovanstående.
Därför brukar man om man ligger på gränsen montera larmdon/blixt för utomhus med batteri då CA endast underhållsladdar batteriet.
TL-30L är isåfall ett bra val alt AS610.
ROLP-LX-W är inte lika kraftfull men den drar väldigt lite ström.
Bor du mitt i ett villakvarter så kan den vara ett alternativ om du vill behålla grannsämjan.
Oavsett så bör utgångstypen för larmdon vara "Bekräftat Larm".