920 939 läst · 5 130 svar
921k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Om du lyckas komma in till nätverksinställningarna så kan du testa att slå av ssl och ändra till port 80.T tysslinge skrev:
Har ett problem som inte är akut men ändå frustrerande! Kan logga in via spcconnect via webben och även spcconnect Pro. Men kan inte logga in via webbgränssnittet.
Letar efter en funktion som jag har för mig finns där.
Jag får alarm i min telefon när larmet går men min fru får inte det i sin telefon och det vill ja lägga till.
Har någon ett förslag hur ja kommer in i webbgränssnittet?
Jag får alarm i min telefon när larmet går men min fru får inte det i sin telefon och det vill ja lägga till.
Logga in vis SPC Connect och stäng av SSL/TLS-kryptering under kommunikation. Sen ansluter du med http://IP-ADRESSHåkanMagnusson skrev:Har ett problem som inte är akut men ändå frustrerande! Kan logga in via spcconnect via webben och även spcconnect Pro. Men kan inte logga in via webbgränssnittet.
Bra att också känna till...
Fr.o.m fw version 3.11 så är ssl-inställningen borttagen. Hade man satt ssl och port 443 innan uppgraderingen måste man manuellt ändra till port 80. Du måste då ansluta med: http://spc_ip:443
Fr.o.m fw version 3.11 så är ssl-inställningen borttagen. Hade man satt ssl och port 443 innan uppgraderingen måste man manuellt ändra till port 80. Du måste då ansluta med: http://spc_ip:443
Tack för hjälpen @gol, nu har jag åter access till mitt system!
Allt grundade sig i att det var länge sedan jag var inne och pillade i systemet och UI:t har uppdaterats sedan dess. Har i några dagar letat efter knappen för att fjärransluta men inte lyckats hitta den. Men den var ju där på statussidan hela tiden, bara jag som är blind:
Nu ska man bara ge sig på att uppdatera till senaste versionen också.
Allt grundade sig i att det var länge sedan jag var inne och pillade i systemet och UI:t har uppdaterats sedan dess. Har i några dagar letat efter knappen för att fjärransluta men inte lyckats hitta den. Men den var ju där på statussidan hela tiden, bara jag som är blind:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska man bara ge sig på att uppdatera till senaste versionen också.
Efter att ha vaknat till tjutande larm (låter onödigt mycket när man nyvaket ska försöka slå in koden) tittade jag i loggen och ser då hur resistansvärdena för det hela tiden stängda fönstret gått upp och ned sedan några timmar tillbaka. Efter larmet gick det till normala 4,7 kOhm igen. Det är en trådad magnetkontakt som sitter på en expansionsenhet. Värt att nämna är också att det är kopplat via en skruvplint med motstånden under huset i torpargrunden, kallt och spindlar kan krypa där. Hade en spindel satt fuktiga ben över motstånden borde dock resistansen gått ned och inte upp tycker jag.
En dåligt åtdragen skruvplint var felet så jag får ta tillbaka nattens känsla av att SPC inte stod högt i kurs.G gunric skrev:Efter att ha vaknat till tjutande larm (låter onödigt mycket när man nyvaket ska försöka slå in koden) tittade jag i loggen och ser då hur resistansvärdena för det hela tiden stängda fönstret gått upp och ned sedan några timmar tillbaka. Efter larmet gick det till normala 4,7 kOhm igen. Det är en trådad magnetkontakt som sitter på en expansionsenhet. Värt att nämna är också att det är kopplat via en skruvplint med motstånden under huset i torpargrunden, kallt och spindlar kan krypa där. Hade en spindel satt fuktiga ben över motstånden borde dock resistansen gått ned och inte upp tycker jag.
[bild]
Dock är jag lite irriterad på MAPen, en SPC520 där en av knapparna i koden inte "ville ta" när jag skulle stoppa larmet. Det fick bli appen i telefonen för att få tyst på det. En panel har jag fått utbytt på garanti av samma orsak så antingen har jag otur eller också har de problem med touchavkänningen på den modellen.
Problem med touch är ett genomgående problem för alla system jag vart inne i.G gunric skrev:En dåligt åtdragen skruvplint var felet så jag får ta tillbaka nattens känsla av att SPC inte stod högt i kurs.
Dock är jag lite irriterad på MAPen, en SPC520 där en av knapparna i koden inte "ville ta" när jag skulle stoppa larmet. Det fick bli appen i telefonen för att få tyst på det. En panel har jag fått utbytt på garanti av samma orsak så antingen har jag otur eller också har de problem med touchavkänningen på den modellen.
Har en själv en K521 i entrén men föredrar att knappa på K420 i garaget.
Det är synd för det är en väldigt trevlig och anonym panel annars. Det känns som om det är få larmtillverkare som jobbar med det estetiska på MAPar.RilleRock skrev:
Det är viktigt att tänka på att "tända" manöverpanelen innan man trycker den första kodsiffran.
Ha för vana att sätta dit tre-fyra fingrar på hela panelen innan du börjar trycka koden - detta för att "tända" den. Då funkar den mycket bättre jag lovar.
Ha för vana att sätta dit tre-fyra fingrar på hela panelen innan du börjar trycka koden - detta för att "tända" den. Då funkar den mycket bättre jag lovar.