125 828 läst · 323 svar
126k läst
323 svar
Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne
Nu vet jag också var det är Visst lockar den vägen till att köra lite fortareljhnilsson skrev:
Idag kom framtiden till byn!
eller iaf fiber.. Är sjukt nöjd med att kunna kasta ut gammalt ADSL som funkade sisådär. blev ju å andra sidan inte bättre av att jag grävt av telekabeln två gånger..
Det fick mig osökt att tänka på att jag nog glömt bort ett projekt.
När vi flyttade in så stod det en lång radda med garderober i hallen.
En annons på populär köposälj sajt senare så var vi en radda garderober fattigare.
Rev ner gammal tapet och målade om.
Sen verkar det vara si och så med dokumenterandet men slutresultatet blev iaf en ny liten garderob.
Sedan kommer vi ju till hela anledningen med inlägget att fiberinstallationen är klar.
Jag har ju gjort ett litet teknikutrymme överst i garderoben. ( eftersom det är för högt för att använda till ngt vettigt..)
här har fibern terminerats och här ska router och NAS få stå och brumma i fred.
.
eller iaf fiber.. Är sjukt nöjd med att kunna kasta ut gammalt ADSL som funkade sisådär. blev ju å andra sidan inte bättre av att jag grävt av telekabeln två gånger..
Det fick mig osökt att tänka på att jag nog glömt bort ett projekt.
När vi flyttade in så stod det en lång radda med garderober i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En annons på populär köposälj sajt senare så var vi en radda garderober fattigare.
Rev ner gammal tapet och målade om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen verkar det vara si och så med dokumenterandet men slutresultatet blev iaf en ny liten garderob.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan kommer vi ju till hela anledningen med inlägget att fiberinstallationen är klar.
Jag har ju gjort ett litet teknikutrymme överst i garderoben. ( eftersom det är för högt för att använda till ngt vettigt..)
här har fibern terminerats och här ska router och NAS få stå och brumma i fred.
Logga in
Skapa konto
Nej jag var förvånad över att det inte var dragit tidigare..KristinaRT skrev:
Det blir en lucka framför, luckan är gjord men måste byta gångjärnen jag monterar med ett par med bättre öppningsvinkel sen är det klart!
Projekt kök har varit en lång och seg uppförsbacke på slutet.
Men nu är faktiskt sista listerna satta och takanslutningar monterade.
Men nu är faktiskt sista listerna satta och takanslutningar monterade.
Fick ju äntligen tummen loss att fixa klart lådan i taket där alla elrör är gömda. Gick ner och hittade en burk takfärg och målade. Insåg när det torkat att det var inte samma nyans som övriga taket... tänkte att om det är samma fabrikat på färgen är det väl samma nyans.. blev till att gräva fram rätt och måla igen.. tog längre tid att rengöra rollern än att måla sista vändan...
Jag var faktiskt lite rädd för detta, men i ärlighetens namn är det bara en vanesak. Nu tänker man inte på att man kommer lite lite längre från bänken. Nu är ju listen bara 12mm så det är ju inga oceaner av avstånd.Staffan2000 skrev:
Summanär väl att vi offrade lite lite komfort mot utseende.
Lång tid utan att skriva något men å andra sidan ingen som direkt tjatat på mig att göra det..
Har varit ganska stiltje på husfronten, har bara gjort småsaker.
Något som saknats lite i huset är ett bra gästrum, tog mig därför i kragen och började fixa lite med källaren. Någon har målat väggarna med fel färg och den släpper..
Gjorde ett litet försök med hemmagjord saneringsfräs:
Funkade helt ok.
Pepparkaksburken var dock inte så långlivad så jag letade efter en bättre lösning. Köpte en huv till Bosch GWS och modifierade så den passade på min lilla vinkelslip.
Huv eller inte men dammigt blir det trots dammsugare.
Men med lite ny färg på väggarna ser det ganska trevligt ut. Målade dessutom om fönstren med vit färg istället för brun. blev lite ljusare...
Väggen är inte direkt jämn men det får vara så länge.
Var på Bauhaus och köpte heltäckningsmatta och rullade ut på golvet. Blev betydligt varmare om fötterna..
Nästa steg är att få igång radiatorerna ordentligt i källaren. som det är nu får ett elelement stå för uppvärmningen. Gjorde en extra ruta i plexiglas som jag skruvade upp i fönstren, Dämpar trafikljudet utifrån helt ok och tar bort det värsta kallraset från enkelglasfönstrena.
Har varit ganska stiltje på husfronten, har bara gjort småsaker.
Något som saknats lite i huset är ett bra gästrum, tog mig därför i kragen och började fixa lite med källaren. Någon har målat väggarna med fel färg och den släpper..
Gjorde ett litet försök med hemmagjord saneringsfräs:
Logga in
Skapa konto
Funkade helt ok.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pepparkaksburken var dock inte så långlivad så jag letade efter en bättre lösning. Köpte en huv till Bosch GWS och modifierade så den passade på min lilla vinkelslip.
Logga in
Skapa konto
Huv eller inte men dammigt blir det trots dammsugare.
Logga in
Skapa konto
Men med lite ny färg på väggarna ser det ganska trevligt ut. Målade dessutom om fönstren med vit färg istället för brun. blev lite ljusare...
Logga in
Skapa konto
Väggen är inte direkt jämn men det får vara så länge.
Logga in
Skapa konto
Var på Bauhaus och köpte heltäckningsmatta och rullade ut på golvet. Blev betydligt varmare om fötterna..
Nästa steg är att få igång radiatorerna ordentligt i källaren. som det är nu får ett elelement stå för uppvärmningen. Gjorde en extra ruta i plexiglas som jag skruvade upp i fönstren, Dämpar trafikljudet utifrån helt ok och tar bort det värsta kallraset från enkelglasfönstrena.
Medlem
· Kalmar
· 139 inlägg
Har följt tråden från början, och idag läste jag igenom allting en gång till. Väldigt smakfull och schysst renovering och bevarande av ett fint gammalt hus!