AndersPS AndersPS skrev:
Fy fasen vad tråkigt att behöva göra på det viset.
Ja.. det gäller att ha ett rikt inre liv och ett visst mått av envishet....
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Har följt tråden från början, och idag läste jag igenom allting en gång till. Väldigt smakfull och schysst renovering och bevarande av ett fint gammalt hus!
Tack! Vi försöker hålla tidsåldern men finns det ”moderna” inslag som vi gillar så lägger vi in det..
 
L ljhnilsson skrev:
Lång tid utan att skriva något men å andra sidan ingen som direkt tjatat på mig att göra det..:)
.
Tack för tipset, detta är en av mina absoluta favorittrådar, och nu vet jag hur jag ska få lite fler uppdateringar ...;)

Det blev ju riktigt trevligt i källaren! Det ser ut att vara rejäla bågar/karmar till källarfönstren, så det borde inte vara några problem för en glasmästare eller snickare att sätta in ett extra glas i en tunn båge eller list som sätts fast i den befintliga bågen. Men du verkar ju ha löst det på OK sätt, så ingen stress med det just nu.

Hur många kvm har du i källaren? Framtida tonårsboende?
 
K kalle55 skrev:
Tack för tipset, detta är en av mina absoluta favorittrådar, och nu vet jag hur jag ska få lite fler uppdateringar ...;)

.....

Hur många kvm har du i källaren? Framtida tonårsboende?
haha. ja det är kanske det som krävs..
Karmarna är helt OK men tyvärr är bågarna ganska smala och tunna så det blir svårt att komplettera dessa med glas. har kikat på det men inte luskat ut hur. Sen är tyvärr underhållet på fönstrena grymt eftersatt och därför är jag rädd att de inte kommer få sitta kvar. jag är dessutom mer sugen på att ha fasta fönster, dels pga ljud men även inbrottsskydd och energiåtgång.
jag sitter och drömmer om att ha tid att snickra egna fönster men vi får se när det blir.. just nu tar småbarn och heltidsjobb allt mitt fokus.

Källare har jag under hela huset så ca 120m2 men det är bara hälften som är utgrävd med full ståhöjd på ca 225 ca. resten håller sig kring 195-200 cm.
 
  • Gilla
Jorentz
  • Laddar…
Har även under hösten fortsatt mitt projekt att sanera bort gammal eldragning ur källaren och äntligen är allt ersatt med nya trådar. Så nu är det jordat och lite mer personsäkrat överallt. Plus att jag kunnat komplettera med uttag där det behövs.

Källaren är som sagt delvis golvsänkt. I den ej sänkta delen är det precis att jag har ståhöjd.
Belysningen var några gamla halvtrasiga lysrörsarmaturer som jag var livrädd för att slå skallen i, jag har nämligen talang för det.

Jag letade länge efter bra ljuskällor. Har satt Biltemas plafonder på andra ställen i källaren men ville ha mer ljus för arbete i min verkstad.

Hittade led paneler för kontor på eBay, beställde 4 på prov och är väldigt nöjd.
50W st och Ska ge 5500lm, dock osäker på om det är så i verkligheten. Ganska vitt ljus, men det funkar fint som arbetsbelysning.
 
  • Renoverad källarverkstad med nya LED-paneler i taket, verktyg och trämaterial på arbetsbänkar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Så jäkla coolt hus, gillar alla detaljer och så fint ni gör det
 
L ljhnilsson skrev:
Har även under hösten fortsatt mitt projekt att sanera bort gammal eldragning ur källaren och äntligen är allt ersatt med nya trådar. Så nu är det jordat och lite mer personsäkrat överallt. Plus att jag kunnat komplettera med uttag där det behövs.

Källaren är som sagt delvis golvsänkt. I den ej sänkta delen är det precis att jag har ståhöjd.
Belysningen var några gamla halvtrasiga lysrörsarmaturer som jag var livrädd för att slå skallen i, jag har nämligen talang för det.

Jag letade länge efter bra ljuskällor. Har satt Biltemas plafonder på andra ställen i källaren men ville ha mer ljus för arbete i min verkstad.

Hittade led paneler för kontor på eBay, beställde 4 på prov och är väldigt nöjd.
50W st och Ska ge 5500lm, dock osäker på om det är så i verkligheten. Ganska vitt ljus, men det funkar fint som arbetsbelysning.
Då jag också håller på att inreda en snickarverkstad undrar jag vilka LED-paneler det är?
Min verkstad är på 34 m2, hur många paneler behöver jag då? Hur mycket sticker de ner, eller ska de fällas in? Vad behöver jag mer tänka på? Vad kostar de?

Kan du vara snäll och sätta in länken till dem?
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Då jag också håller på att inreda en snickarverkstad undrar jag vilka LED-paneler det är?
Min verkstad är på 34 m2, hur många paneler behöver jag då? Hur mycket sticker de ner, eller ska de fällas in? Vad behöver jag mer tänka på? Vad kostar de?

Kan du vara snäll och sätta in länken till dem?
Jag letade som en tok efter länken till dom, men det verkar inte som att säljaren har dem kvar. Specen var 600x600mm, 48W. Sen är temperaturen 6500k, vilket finkar i en källare men skulle inte rekommendera det. Ta ngt varmvitt istället, max 4000k.

Jag betalade ganska exakt 200kr/st inkl frakt.

Dom kan monteras i en plåtlåda, den bygger bara 8mm och är ju egentligen till för att stoppas in i hängande undertak, dom plåtprofiler jag hittade var dock snordyra så jag valde en semipermanent lösning hos mig, Biltemas stora kabelclips i plast, jag knep av ena sidan så skruvade jag fast med det. Men jag ska göra om detta när jag renoverar källaren så jag gjorde ingen snygg lösning nu.

Jag har monterat 4 st på ca 16m2. C-c 2m på alla håll. Det täcker rummet fint och jag får inga skuggor.
Drivdonet är ju standard låda som är 10x5x3 cm ca. Jag skruvade fast dessa i taket nu bara. Gör man nytt hade jag gömt dom i en dosa.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
haha. ja det är kanske det som krävs..
Karmarna är helt OK men tyvärr är bågarna ganska smala och tunna så det blir svårt att komplettera dessa med glas. har kikat på det men inte luskat ut hur. Sen är tyvärr underhållet på fönstrena grymt eftersatt och därför är jag rädd att de inte kommer få sitta kvar. jag är dessutom mer sugen på att ha fasta fönster, dels pga ljud men även inbrottsskydd och energiåtgång.
jag sitter och drömmer om att ha tid att snickra egna fönster men vi får se när det blir.. just nu tar småbarn och heltidsjobb allt mitt fokus.

Källare har jag under hela huset så ca 120m2 men det är bara hälften som är utgrävd med full ståhöjd på ca 225 ca. resten håller sig kring 195-200 cm.
Det finns en lösning där man fäster en tunn plåtlist med en extra ruta på insidan av innebågen. Listen går att öppna så att man kan putsa vid behov. Det ger en rätt rejäl ljudisolering. En god vän har satt in det i sitt hus som ligger nära en motorväg, med mycket gott resultat (dock tvåglas sedan tidigare, nu då treglas). Men allt ska naturligtvis gå att lösa rimligt effektivt, och att byta till nya fasta fönster i källaren är inget som en fönstertaliban som jag egentligen kan säga så mycket om, det estetiska där är kanske inte på topp från start, och sen kommer frågan om energi och ljud på det.

Men här finns lite mer info:

Uppdatera befintliga fönster med tjockare och mer ljudisolerande glas samt extra glas (kanske egentligen mest för dina befintliga tvåglasfönster i huset):
http://www.kalltorpsglas.se/vad-vi-gor/ljudisolering-battre-energivarde/

Roligt att se att tråden tagit fart igen, ett toppenbygge detta!
 
Delvis målat träfönsterram som ligger på ett arbetsbord i en verkstad med diverse byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom kalle55 är så ivrigtpåhejande vad gäller fönster kan jag ju bjuda på en bild på att sidoprojekt.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
[bild] Eftersom kalle55 är så ivrigtpåhejande vad gäller fönster kan jag ju bjuda på en bild på att sidoprojekt.
Redan Julafton alltså!

Spännande, det ser ut som en renovering av ett fönster som har lösa innerbågar? Kan det stämma? Har för mig att huset är byggt sent 1800-tal, och det stämmer definitivt med fönstret i så fall.

Beskriv gärna mer om sidoprojektet! (tjat tjat tjat)
 
harry73
K kalle55 skrev:
Redan Julafton alltså!
Eller fortfarande :) Senaste gången jag körde förbi huset (i laglig hastighet) hade ni julstjärnor kvar i fönstret. Har ni redan dansat ut julen?
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
QUOTE="kalle55, post: 2923428, member: 105021"]Redan Julafton alltså!

Spännande, det ser ut som en renovering av ett fönster som har lösa innerbågar? Kan det stämma? Har för mig att huset är byggt sent 1800-tal, och det stämmer definitivt med fönstret i så fall.

Beskriv gärna mer om sidoprojektet! (tjat tjat tjat)[/QUOTE]
Ja det är renovering av ett av de fönster som jag plockade ur från framsidan som nu har fått plats på baksidan.
Det är kopplade bågar, tyvärr inga lösa innerbågar, det hade nog annars hjälpt nu när det var lite kallt.

Tyvärr har jag dåligt med bilder, bågarna hjälpte faktiskt min far mig med, hans julklapp till mig! Väldigt snällt tyckte jag.

Men nu blev dom målade med vit linoljefärg istället.
Utgångsläget var ju detta:
Renoverat fönster från 1800-talet målat med vit linoljefärg står framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela accelererades lite av att vi hade påhälsning av någon som tog sig in fönstervägen. Så jag fick lite fort fixa till ett fönster och byta hela inkl karm. Tyvärr är måtten individuella på typ alla urplockade fönster så det går inte att bara byta bågar.
Annars hade jag tänkt vänta med det här jobbet tills sommaren, är ju inte så kul att byta fönster när det är minusgrader.

Fönster urplockat!
Renoveringsprojekt av ett fönster på en tegelbyggnad från sent 1800-tal, med synlig ställning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det fixade fönstret passar..
Renoverat fönster i en tegelbyggnad med ställning och målarutrustning, nymålat med vit linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Phu.. det gick in...
Fick montera ofixade bågar att börja med då vi inte hann fixa klart
Renoverade dubbelbågsfönster med vita ramar i en röd tegelvägg på ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får ta en bild på det färdigs resultatet i morn..
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller fortfarande :) Senaste gången jag körde förbi huset (i laglig hastighet) hade ni julstjärnor kvar i fönstret. Har ni redan dansat ut julen?
Mja.. julen är utdansad men jag får inte plocka ner stjärnorna.. frun tycker det blir för tomt i fönstret.. ska hitta på ngt annat...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Otroligt snyggt, originalfönstren från byggåret är väldigt vackert och förhöjer verkligen fasaden på huset, även om bågarna ännu är kvar att fixa drar det inte ner utseendet nämnvärt.

Mycket trevligt att se att du väljer linoljefärg, det kommer betala sig i längden då underhållet blir så mycket enklare. Gå över med olja vart 5 år, skrapa lös färg och måla i var 15 år (eller efter behov, oljar man kan det hålla betydligt längre).

Kopplade bågar kan bli riktigt energieffektiva, det finns ett 3mm glas som brukar gå att ersätta originalinnerglasen med (brukar vara 2mm) som ger bättre ljuddämpning och som reflekterar energin som gör fönstret lika bra som isolerkassetter (sen har äldre bågar ofta betydligt mindre köldbrygga än många moderna = mer besparing i realiteten).

Riktigt kul att se att någon satsar på detta, både ur estetiskt, kulturhistoriskt och även ekonomiskt perspektiv.
 
  • Gilla
emmjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.