Lime113 skrev:
Odlingsperioden kommer tidigt till Skåne :)
Japp! Får dock vänta lite med utplanteringen... Det har varit lite kyligt om nätterna..
 
KristinaRT
ljhnilsson skrev:
Huset ser kanske ganska nätt ut från utsidan.
Dock inser man ju iaf när man ska rensa stuprören att det är riktigt högt till taket...

Det blev mycket bättre inomhus sen vi bytte fönster. Nu kan man ju höra tvn..😀
Bussarna är inte så roliga men värst tycker jag är dom som testar 0-160 på vår 40 väg.. inte många som fattar att det finns fartgränser..
Men det är ju en så bra väg för farttestning, rak och inga möten ;)

Antar att den personen som placerade huset nära vägen tänkte till, det är ju det som gör att ni har så fin (tyst) baksida/trädgård...

Måste erkänna att jag funderade på att köra ner om och titta lite på väg till jobb idag :surprised:
 
Går det att ligga på kommunen för att få ett mindre fartgupp på gatan? Det löste helt problemet med buskörande trimmade mopeder och rivstartande bilar som körde utanför en väns hus.
 
Här i Uppsala ansöker den/de boende hos kommunen om att få ställa ut ett farthinder. Oftast blomlådor i chikan-formation. Fungerar väldigt bra...
 
KristinaRT
kalle55 skrev:
Går det att ligga på kommunen för att få ett mindre fartgupp på gatan? Det löste helt problemet med buskörande trimmade mopeder och rivstartande bilar som körde utanför en väns hus.
Inte en chans på den vägen... 2-filig, en av huvudlederna i staden och en av huvudvägarna för ambulanser till akuten.

Men poliskontroller skulle vara en bra idé 👍
 
Vi har funderat på många olika lösningar. Men som sagt så funkar inte fartgupp på en så här stor gata. Något som dock fått effekt är en variabel skylt som visar hur fort du kör. Den sattes upp i veckan och folk saktar faktiskt ner när det blinkar röda lampor när de kör förbi..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KristinaRT
ljhnilsson skrev:
Vi har funderat på många olika lösningar. Men som sagt så funkar inte fartgupp på en så här stor gata. Något som dock fått effekt är en variabel skylt som visar hur fort du kör. Den sattes upp i veckan och folk saktar faktiskt ner när det blinkar röda lampor när de kör förbi..
Hade man dessutom fått polisen att ha kontroll lite då och då tror jag att hastigheten hade gått ner ännu mer!
Fast det är nog svårt att komma åt buskörarna på MC... Antar att de mest är igång under kvällstid och på natten :(
 
Ett sätt, som inte är helt i enlighet med lagen, ett par fotbollar att sparka ut på gatan vid tillfälle.....
 
Ursäkta men vad är det för åsikter ni har?! Först ska vi bygga vägar för att sedan bygga farthinder för att minska ljudet? Det är väl jättebra om folk kan komma fram eller vill ni att reumatiker ska hoppa på farthinder eller att ambulansen ska ta några minuter längre?

Som Stenbeck sa, tekniken krossar politiken. Vi får bättre ljudisolerande material, bilar som blir både tystare och självkörande. Förhoppningsvis kan vi då lämna perioden av ojämna vägar och allmänt ogillande till bilismen.
 
KristinaRT
Senior skrev:
Ett sätt, som inte är helt i enlighet med lagen, ett par fotbollar att sparka ut på gatan vid tillfälle.....
Gatan påminner sannolikt en hel del om Dag Hammarskölds väg i Uppsala, i fråga om storlek, trafik o betydelse....
Tycker du fotbollar är en bra idé där?
 
KristinaRT
Senior skrev:
Ett sätt, som inte är helt i enlighet med lagen, ett par fotbollar att sparka ut på gatan vid tillfälle.....
Gatan påminner sannolikt en hel del om Dag Hammarskölds väg i Uppsala, i fråga om storlek, trafik o betydelse....
Tycker du fotbollar är en bra idé där?

Men nu drog hela tråden åt fel håll...
Jag vill höra mer och se mer bilder från hus och renovering!!!
 
  • Gilla
björnen123 och 2 till
  • Laddar…
Har precis lusläst tråden från start. Imponerande jobb ni gjort och ni har fin känsla!
 
Bernieberg skrev:
Har precis lusläst tråden från start. Imponerande jobb ni gjort och ni har fin känsla!
Tack!
Hoppas vi kan inspirera någon annan.
jag har fått mycket tips av andra trådar här på forumet.
 
Tog en paus i egna renoverandet och skruvade ihop växthus till svärmor i helgen.
Beskrivningen har nog skrivits av någon som läst Ikea manualer och dömt ut dessa som allt för tydliga och fylliga..
Nåja, allt kom på plats och jag har numera ganska rödbränd flint.. Dock är det ju synd att klaga på vädret då jag hellre har soligt än regn när man jobbar utomhus..😀

Nybyggt växthus med transparenta glaspaneler och grön ram på en murad grund med stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Växthus under montering på en tegelstenfundament med en stege inuti och verktyg på marken, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Så vackert tegel i muren. Jag älskar den typen, det blir levande på ett helt fantastiskt sätt.....

Om det är den tillverkare jag tror, så har du helt rätt om manualen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.