10 953 läst · 200 svar
11k läst
200 svar
Låna ut bilen - kronofogden beslagtog och sålde
Såg på nyheterna och har polisen misstanke så kontaktar dom kronis om det är ett register med datorn eller en handläggare framkom inte..D Dilato skrev:
Vad är skillnaden? typ 2010-2011 så satte jag dit en bedragare, då kom kronofogden och hämta en bil han inte ägde men brukade dagligen. Såg till att de hämtade 2 bilar från honom innan jag ansåg att min hämnd var klar.D Danne824 skrev:
Ja han var skyldig mig pengar, nej jag hade inte fått tillbaka det på 3 livstider med kronofogden.
Jag kan ju tycka att kompisen som hade bilen på verkstad och är så rättrådig och juste enklast löser problemet genom att han säljer bilen och ger pengarna till tjejen. Alternativet hade ju varit att han fått den tagen av fogden. Hade varit enklare än att lipa ut i tidningen.
Ägde kompisen själv en bil?J Jocke Best skrev:
Jag hade haft svårt svårt med detta, tror jag betalar för parkering 1 - 3 gånger per år...G Greger_08 skrev:
Plus om man åker på ett evenemang med parkeringsavgift typ en Speedwaymatch, men då får man ju sällan kvitto....
Jag skulle säga att det är hyfsat enkelt för en vanlig svensson. Man betalar soppan med kort, besiktning, försäkring, lite reservdelar och service, parkeringsavgifter, app-parkering där man anger regnummer, grannar som kan intyga att man äger och kör bilen, arbetsplats dit man kör osv osv.Zixten skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 964 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 964 inlägg
Polisen har väl uppgifterna i sitt system, när stoppar fordonet och kollar föraren så ser de förmodligen att personens egendom skall beslagtas. De ringer ju inte Kronofogden varje gång de stannar en bil så det måste ju finnas i deras system.D Dilato skrev:
De nyaste bilarna har väl även kamera som kontinuerligt scannar regnummer och blippar till när de får träff på obesiktigat osv osv. Var väl ett jäkla liv om att de beställt nya bilar med funktioner som inte riktigt var lagliga ännu?H HEM2121 skrev:
Men oavsett så hade det ju varit en väldig förbättring för samhället om man enkelt kan dammsuga bort alla bilar som ligger hos målvakter, kriminella osv. Pengar in till staten och verktyg/stöldgods/svart egendom bort från kriminella. Så kan poliserna lägga sin tid på nyttigare arbetsuppgifter istället.
Så är det.Tomtom79 skrev:De nyaste bilarna har väl även kamera som kontinuerligt scannar regnummer och blippar till när de får träff på obesiktigat osv osv. Var väl ett jäkla liv om att de beställt nya bilar med funktioner som inte riktigt var lagliga ännu?
Men oavsett så hade det ju varit en väldig förbättring för samhället om man enkelt kan dammsuga bort alla bilar som ligger hos målvakter, kriminella osv. Pengar in till staten och verktyg/stöldgods/svart egendom bort från kriminella.
Bort med alla utan körkort, obesiktat, körförbud, påverkade mm skulle öka trafiksäkerheten också
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 964 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 964 inlägg
Håller med. Dock blir det helt fel när helt oskyldiga personer drabbas. Man måste tydligen kolla upp sin släkt och vänner hos Kronofogden innan man lånar ut något.Tomtom79 skrev:De nyaste bilarna har väl även kamera som kontinuerligt scannar regnummer och blippar till när de får träff på obesiktigat osv osv. Var väl ett jäkla liv om att de beställt nya bilar med funktioner som inte riktigt var lagliga ännu?
Men oavsett så hade det ju varit en väldig förbättring för samhället om man enkelt kan dammsuga bort alla bilar som ligger hos målvakter, kriminella osv. Pengar in till staten och verktyg/stöldgods/svart egendom bort från kriminella. Så kan poliserna lägga sin tid på nyttigare arbetsuppgifter istället.
Kronofogden föreslog ju att man ser till att dokumentera eventuella lån skriftligt. Sen är det ju skillnad på att låna en bil och att bruka den stadigvarande.H HEM2121 skrev:
Nu är det ju rättsligt prövat. Bilen som tråden handlar om har vart i rätten, överklagad och tillbaks en vända till i rätten och gett fogden rätt att sälja den.R Rejäl skrev:Nej jag tror inte kronofogdens beslag är giltigt ifall det provas rätten om den som lånar ut är hederlig och ingen målvakt..
Att låna ut bilar mopeder bör inte kulla beslagtas den nya lagen gällde ju gängkriminalitet där dom kriminella inte kan redovisa vart saker och pengar kommer ifrån..
Är du en hederlig arbetande medborgare som lånar ut en moped som står på dig till en 15åring så kan den inte beslagtas och säljas enligt den nya lagen..
Däremot om du ger mopeden till den familjen så kan den utmätas som vilket annat gods som helst..
En 15åringfår inte skriva på ett avtal själv så det blir ogiltigt. Denne är omyndig.N Niq skrev: