10 854 läst · 200 svar
11k läst
200 svar
Låna ut bilen - kronofogden beslagtog och sålde
Enkel lösning på problemet med oron att få dina saker utmätt. Innan du tänkt låna ut en bil eller låna ut dyra grejer. Ring kronofogden och fråga om personen har skulder. Det är en offentlig uppgift om man har skulder för indrivning. Du behöver bara veta namn och adress på personen du tänkt låna ut bilen/båten till. Alt ringa skatteverket och be om personnummret. Förfarandet att mäta ut fordon/dyra saker på besittning sker varje dag. Just för att kriminella och folk med skulder av någon anledning inte vill "äga" dyra saker. Lagen har funnits en längre tid, skillnaden mot tidigare är att polisen nu direkt kan ta grejerna efter ett samtal till kronofogden. Tidigare var kronofogden tvungen att åka ut till platsen där polisen stoppat fordonet/ personen. Vilkett inte alltid skedde tex kl 02 på natten. Ni kan läsa mer om reglerna som berör utmätning av egendom i någons besittning i Utsökningsbalken 4 kap 17-19 paragraferna. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/utsokningsbalk-1981774_sfs-1981-774/ Sambon jobbar som kronoinspektör därav kunskapen 😅
Var en artikel i den lokala tidningen om en farbror som hyrde förvaring av sin båt och fick den utmätt.
Trots att han bevisade att han var ägare och att han betalat hyran så såldes den av kronofogden
Trots att han bevisade att han var ägare och att han betalat hyran så såldes den av kronofogden
Det är snarare banken som lägger sig i. Vi blev tvungna att redogöra för hur vi använde våra pengar när det nästan inte blev några korttransaktioner alls på några månader.P Pin skrev:
Ok du har säkert helt rätt. Jag är inte insatt i terminologin. I mitt huvud blir man avskedad om arbetsgivaren säger upp en oavsett orsak. Men inser att det kan finnas olika former med olika juridiska namn som innebär olika saker.Dan_Johansson skrev:
En arbetsgivare får enbart avskeda en anställd om den anställde grovt har misskött sin anställning.N Niq skrev:
Om du vill ogiltigförklara ett avsked måste du nämligen agera snabbt eftersom tiden för att kunna göra detta är kort och begränsad. Vid ett avsked behöver du lämna anställningen omedelbart, utan uppsägningstid och utan rätt till fortsatt lön och andra anställningsförmåner.
Du kan bli uppsagd på grund av arbetsbrist eller personliga skäl. Innan en uppsägning på grund av personliga skäl ska du normalt sett tidigare ha fått en varning ifrån arbetsgivaren där det framgår att arbetsgivaren anser att du har misskött dig och att du riskerar att din anställning sägs upp om beteendet inte ändras. Vid en uppsägning behåller du löne- och anställningsvillkoren under hela uppsägningstiden, men du måste vara beredd att jobba under uppsägningstiden.
Tja, jag är inte så säker på det men men...H HEM2121 skrev:
Jag undrar hur en polispatrull vid en trafikkontroll vet att någon är skuldsatt och att fogden jagar dom?
Hur ser processen ut, ringer patrullen till fogden och vem beslagtar fordonet?