Jämförde just dom modellerna för ett halvår sen. Julas Ferm glappade lite mindre än Bauhaus Alpha så jag gick för den. Funkar och är väl "prisvärd" för det lilla jag behövde den till. Klart smidigare än med handöverfräsen som jag använde vid ett tidigare tillfälle.

Kexen däremot från Bauhaus, Jula hade lite skumma storlekar när jag handlade.

Bra tips! Jag kände också lite på dem men jag hade svårt att avgöra det då det inte var samma dag och minnet var inte tillräckligt bra.

findus42 skrev:
Lucka/or går att köpa var som helst.

VH/Findus
Var exakt är varsomhelst där du får tag i luckor?

Mikael_L
Hrrmmm ...
Jag lyfter "billig kexmaskin"-tråden igen. Då jag ånyo börjat tänka lite i dom banorna.

Och jag vet ... jag ska inte köpa billiga junkverktyg, för att senare köpa dyra och riktiga ... :surprised:

Men hursomhelst känner jag riktigt svårt att motivera att köpa en kexmaskin för 4' eller en domino för det dubbla. Då jag förmodligen kommer göra ganska få grejer där någon större precision krävs.
Jag kommer antagligen lite mellan varven snabbkexa ihop någon högtalartestlåda där det inte spelar någon roll om det sticker ut en mm. Och säkert lite andra snabbjobb där åtminstone några tiondelar fel inte gör något.

I pipen finns väl ingenting som kräver 100% perfekthet, men visst kanske det dyker upp, när man väl börjat använda en dylik maskin.

Men jag lyfter som sagt tråden igen.
Vad finns det för nya alternativ på marknaden, sen tråden var aktiv sist?
Denna har jag hittat:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...r/frasar-slipar-elverktyg/70020003/lamellfras

Är det någon som har mer input att ge, genom praktisk erfarenhet av någon billig lamellfräs?

Som jag förstått det så är det mest anhållet som brister på de billiga maskinerna.
* Man vill att anhållet ska vara stabilt.
* Man vill att höjd och vinkel ska låsas med varsin "ratt".
* Man vill att skalor, höjd och vinkel, ska stämma.

Förutom detta ska givetvis allt sitta rakt och/eller i 90° vinkel, saker som klinga/motoraxel, alla anhåll osv.
Och så får klingan givetvis inte vobbla.

Något annat att kolla in?

En annan viktig sak att kolla in är att det inte står einhell, ferm, alpha, bruksbo, cotech eller dylikt på den ;)

Om du har sladdlösa verktyg i någon särskild serie kanske det finns en dito fräs till bra lös-pris. Jag kör makita och där finns nu en batterivariant under 2 papp för maskin utan batteri och laddare. Från uk/tyskland.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Mikael_L
thomasx skrev:
En annan viktig sak att kolla in är att det inte står einhell, ferm, alpha, bruksbo, cotech eller dylikt på den ;)
Haha !!!

;)

Mikael_L skrev:
Hrrmmm ...
Jag lyfter "billig kexmaskin"-tråden igen. Då jag ånyo börjat tänka lite i dom banorna.

Och jag vet ... jag ska inte köpa billiga junkverktyg, för att senare köpa dyra och riktiga ... :surprised:

Men hursomhelst känner jag riktigt svårt att motivera att köpa en kexmaskin för 4' eller en domino för det dubbla. Då jag förmodligen kommer göra ganska få grejer där någon större precision krävs.
Jag kommer antagligen lite mellan varven snabbkexa ihop någon högtalartestlåda där det inte spelar någon roll om det sticker ut en mm. Och säkert lite andra snabbjobb där åtminstone några tiondelar fel inte gör något.

I pipen finns väl ingenting som kräver 100% perfekthet, men visst kanske det dyker upp, när man väl börjat använda en dylik maskin.

Men jag lyfter som sagt tråden igen.
Vad finns det för nya alternativ på marknaden, sen tråden var aktiv sist?
Denna har jag hittat:
[länk]

Är det någon som har mer input att ge, genom praktisk erfarenhet av någon billig lamellfräs?

Som jag förstått det så är det mest anhållet som brister på de billiga maskinerna.
* Man vill att anhållet ska vara stabilt.
* Man vill att höjd och vinkel ska låsas med varsin "ratt".
* Man vill att skalor, höjd och vinkel, ska stämma.

Förutom detta ska givetvis allt sitta rakt och/eller i 90° vinkel, saker som klinga/motoraxel, alla anhåll osv.
Och så får klingan givetvis inte vobbla.

Något annat att kolla in?
Är precisionskraven inte högre än så, så kanske du inte behöver någon kexmaskin alls? En högtalarlåda behöver ej kex för att hålla ihopa, så är du inte ute efter styrhjälp till monteringen tror jag inte att du har så mycket nytta av kexen.

Jag har byggt högtalarlådor för inbyggnad med 16mm MDF, vitlim och 18g dyckert. Det behövs inga kex om man inte behöver en snygg låda. En lamellfräs som saknar precision är en helt meningslös maskin. Om du har ett fräsbord kan man fräsa en "rabbet" och på så sätt få hjälp med styrningen.

Mikael_L
Ja ett alternativ skulle säkert vara att bygga ett fräsbord istället. (Vilket jag länge haft på todo-listan).
För det som jag gillar med tanken på kexen är att väldigt snabbt och enkelt få lite styrning på bitarna som ska limmas ihop.
Typ, 1- såga till, 2- fräsa lite spår i kanterna. 3- limma med kex (ev masonitremsor) och sen bara tvinga ihop grejerna.

Om du måste ha viss styrning då och då för div snickeri så kan kanske en liten skivfräs att montera på din överhandsfräs. Finns speciella fräsar för kex.
Har själv en gång i svunnen tid ägt en Ferm och det var inget roligt alls. Det var så länge sedan men det jag mins var att kexen skramlade i spåret och vad som gjorde att spåret vart för stort vet jag ej. Kexen var lamellos

Tråkigt Mikael_L men det verkar som om ingen vill rekommendera att man köper en billig kexmaskin.

Pär

Ytterligare ett alternativ vid högtalarbygge är att helt enkelt borra för ett par skruv som används som styrning vid limning. Du kan ta bort skruven efter limmet torkat. Så har jag gjort vid bygge för en massa år sedan, förutsätter dock att högtalarna ska ytbehandlas på något annat sätt än färg. Jag fanérade mina.

Ferm är väl Julas märke? Har för mig att jag tyckte tjockleken på deras Kex var lite skum, 3.5mm, i jämförelse med de Lamello som säljs på Axminster som verkar ha 4mm tjocklek.

Hur mycket räknar man med att kexen skall svälla av limmet? Men det är väl inget man tar hänsyn till vid själva hålfräsningen? Det skall väl gå att montera ihop allt "torrt" for test...?

Har själv kommit fram till att om jag skall ha någon maskin så är det i så fall Dominon - känns som att det blir starkare och trevligt med styrning i båda ledder... Den är ju dock ganska dyr så lite annat finns på listan först.

Att göra spår, antingen i änden på skivorna eller mitt på, är ett enkelt sätt att få hjälp vid ihopsättningen. Det kan dock vara trevligt att ha frässtål i rätt dimension så att man köra flera operationer...

badtastex skrev:
Hur mycket räknar man med att kexen skall svälla av limmet? Men det är väl inget man tar hänsyn till vid själva hålfräsningen? Det skall väl gå att montera ihop allt "torrt" for test...?
Lamello (som ursprungligen uppfunnit kexsystemet) använder 4mm slitsar. Så gör även alla andra maskiner och notfräsar för kex. Som du noterat verkar dock tjockleken på kexen från olika tillverkare variera rätt kraftigt. Min erfarenhet är att Lamellos egna kex håller bäst toleranser även om man även från dem kan få kex som är lite väl glappiga vid torrpassning.

Oavsett vad har jag aldrig fått så bra passning med kex som jag får med Dominon. Sålde min Lamello C3:a när jag insåg detta. Lamellos maskin är för övrigt helt löjligt fin i finish och kvalitet. Skulle vilja påstå att den kändes ett snäpp upp över Dominon när det kommer till byggkvalitet och toleranser.

Mikael_L
Vad det gäller glappande kex så kan det självklart röra sig om dåliga kex.

Men samtidigt har användare av billiga maskiner ibland noterat att klingan vobblar (ej rak axel?) eller inte ligger parallellt med bottenplatta/stöd och då kan ju spåret bli bredare än 4mm även om klingan har rätt bredd.

Jag har en Clas Ohlson lamellfräs á 495 kr och har kört med Julas kex och har inte haft några större problem. "Lamellokex" är ändå inga precisionsgrejer rent generellt så enligt min mening så är en billig maskin bara lite svårare, tyngre och bullrigare att använda, precisionen får man genom att vara noggrann, det gäller t om Festool Domino som jag kör med nu (Domino har dåliga skalor/ sikten, klumpig och tung maskin osv, men Domino har så många fördelar att den klassar ut Lamellokex rent generellt) Lamellokex har en stor fördel för just lådbyggen med tunna skivor och då kan jag inte se några problem med lite glappande kex, snarare en fördel eftersom man får en fin justermån innan man pressar ihop "bygget". Kexen sväller som sagt.

Så köp, det är mitt råd. Det är kul med maskiner och ska man inte använda maskinen så ofta så är 600-700 kr ingen big deal, du kommer att få till fina sammanfogningar efter en stunds trixande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.