55 298 läst · 139 svar
55k läst
139 svar
Lamellfräs för 500:-!
Har också haft en kexfräs på "bevakningslistan" några år, just för lite högtalarbyggen och liknande (senast ett par "tappade horn" med en hel labyrint av interna mellanväggar i lådorna, där skulle det varit trevligt att kexa). Men har också haft svårt att motivera att lägga 4kkr. Trots insikten om billiga junkverktyg så kunde jag inte låta bli att köpa hem Julas kexfräs för några år sen och testa - man vet ju aldrig... Men den var förstås bara att lämna tillbaka direkt, så glapp i styrningen att den var helt oanvändbar.Mikael_L skrev:
Har till slut fått tummen ur och slog till på en Makita 3901 från Axminster - slutade på 1900kr plus 150kr i frakt. Betydligt lättare att motivera än 4kkr.
Såg förresten att den Ferm från Jula jag testade har utgått till förmån för en Meec i något annorlunda design. Den kanske är bättre (mindre dålig)?
Ja ska man köpa bättre än Jula, Byggmax m.m så är det kanske köp från england/tyskland m.fl som gäller.
Isåfall har jag fått för mig att det är en Bosch eller Makita som jag helst vill ha.
Vilka butiker ska jag kika på då?
Isåfall har jag fått för mig att det är en Bosch eller Makita som jag helst vill ha.
Vilka butiker ska jag kika på då?
Ligger på 199£ just nu där. Det blir väl en bra bit över 2000kr just nu?netram skrev:
Redigerat:
Ungefär 1950kr enligt GoogleMikael_L skrev:
https://www.google.se/search?q=199 gbp in sek
Plus 150 kr i fraktkostnad då. Men den trollar man ju lätt bort (per artikel) genom att lasta mer grejer i varukorgen.
När jag köpte (i januari tror jag) så letade jag runt en hel del, då var Axminster det billigaste jag kunde hitta. Alla de tyska butiker jag brukar kolla på var t ex betydligt dyrare. Men det kan förstås ha ändrats under våren. De jag kollade efter var Makita 3901 och Bosch GFF 22A.
En fråga !!!
Om vi snackar 90°-förbindningar, är det i princip bara dessa två slag som man använder?
http://www.youtube.com/watch?v=kJt5NRZH7_U
Om vi snackar 90°-förbindningar, är det i princip bara dessa två slag som man använder?
http://www.youtube.com/watch?v=kJt5NRZH7_U
Redigerat:
Den där PorterCable lamellfräsen lät verkligen för hemskt, hoppas att det är micken i kameran som ställer till det. Förresten är den väldigt lik Meec-varianten som Jula säljer nu...
Bosch GFF22 @eBay:Mikael_L skrev:
~3000:- + frakt i hantverkarväska från UK.
~4000:- + frakt i L-boxx från Tyskland.
3800:- + frakt i L-boxx från Rubart.de
3300:- + frakt i L-boxx från Wagner
Redigerat:
Den där Porter Cable var också väldigt lik min gamla Clas Ohlson maskin, det är som en ombyggd vinkelkap typ, samma ljudnivå i varje fall.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Jag kan nog ändå slå ett slag för billigare kexmaskiner. Jag har sedan många år en Einhell, gul till färgen, tror Einhell i princip var helt nytt på svenska marknaden när jag köpte den.
Jag tycker den funkar utmärkt, inte alls samma känsla som exv. kompisens domino eller grannens lamello, men resultatet kan jag inte klaga på. Jag köpte den för att sätta ihop min sänggavel, och än idag, två flyttar och säkert 8 år senare, sitter "locket" på den ordentligt fast, trots att det aldrig blev av att jag limmade den (kan vara bra att plocka bort för att komma åt uttag innanför tänkte jag), och den är helt flush i de skarvar som ska vara det.
Sedan dess har jag plockat fram den kanske 5ggr, och varje gång har det blivit bra resultat, den låter hemskt (inte olikt videon), men funkar för mina syften, och pris/användning hade ju blivit orimligt högt med en "fin-maskin".
Om det dock finns (billiga) maskiner som inte ger tajt passning på kexen, och där anslaget inte är vinkelrätt, tja då är ju en kexmaskin värdelös, så det gäller ju att kunna testa / orka reklamera...
/U
Jag tycker den funkar utmärkt, inte alls samma känsla som exv. kompisens domino eller grannens lamello, men resultatet kan jag inte klaga på. Jag köpte den för att sätta ihop min sänggavel, och än idag, två flyttar och säkert 8 år senare, sitter "locket" på den ordentligt fast, trots att det aldrig blev av att jag limmade den (kan vara bra att plocka bort för att komma åt uttag innanför tänkte jag), och den är helt flush i de skarvar som ska vara det.
Sedan dess har jag plockat fram den kanske 5ggr, och varje gång har det blivit bra resultat, den låter hemskt (inte olikt videon), men funkar för mina syften, och pris/användning hade ju blivit orimligt högt med en "fin-maskin".
Om det dock finns (billiga) maskiner som inte ger tajt passning på kexen, och där anslaget inte är vinkelrätt, tja då är ju en kexmaskin värdelös, så det gäller ju att kunna testa / orka reklamera...
/U
Jag har varit och klämt och känt på Bauhaus och Jula.
Ett par veckor sedan, jag tänkte även kolla in den på Byggmax, men hann inte den dagen.
Jag skriver lite om min intryck nu, innan jag helt glömmer bort allt.
Först var jag på Bauhaus. Dom hade en enda lamellfräs, en alpha tools DF850.
När jag granskat den lite kunde jag konstatera.
Vinklar på skalan stämmer ej. Det krävs ett externt verktyg för att ställa in t.ex. 45° eller 90°.
Den var inte alltför rapplig att ställa in, med ett vred för vinkel, ett annat för höjd.
Det finns en djupinställning på ena sidan, med snabbinställning för tre djup, 00, 10 och 20.
Den lät som en hyggligt billig och sketen vinkelslip (det är väl en sån egentligen?), dvs rätt högt.
Men hörselkåpor lär man väl ändå använda?
Jag kunde inte upptäcka något glapp i klinga/axel, och allt verkade bra linjerat med "arbetsbordet".
När jag "torrkörde" lite mot ett bord där, dvs låtsade kexa spår så insåg jag att visst flexar det lätt lite när man ska köra in skäret. Dvs spåret kan luta aningens.
Det kändes väl som att maskinen borde gå att använda, men exakthet på skalor saknas, det saknas klicklägen för vanliga vinklar och höjder. Det är säkert bökigt att jobba på annat sätt än att man passar på att göra samtliga skär för varje inställning.
Ja,jag glömde ... jag vill minnas att priset var 550:-
Och bilden och modellbeteckningen är jag inte 100% på. Bauhaus är jättehemliga på sin hemsida att dom har en lamellfräs i sortimentet. Så bilden är framgooglad.
Ett par veckor sedan, jag tänkte även kolla in den på Byggmax, men hann inte den dagen.
Jag skriver lite om min intryck nu, innan jag helt glömmer bort allt.
Först var jag på Bauhaus. Dom hade en enda lamellfräs, en alpha tools DF850.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag granskat den lite kunde jag konstatera.
Vinklar på skalan stämmer ej. Det krävs ett externt verktyg för att ställa in t.ex. 45° eller 90°.
Den var inte alltför rapplig att ställa in, med ett vred för vinkel, ett annat för höjd.
Det finns en djupinställning på ena sidan, med snabbinställning för tre djup, 00, 10 och 20.
Den lät som en hyggligt billig och sketen vinkelslip (det är väl en sån egentligen?), dvs rätt högt.
Men hörselkåpor lär man väl ändå använda?
Jag kunde inte upptäcka något glapp i klinga/axel, och allt verkade bra linjerat med "arbetsbordet".
När jag "torrkörde" lite mot ett bord där, dvs låtsade kexa spår så insåg jag att visst flexar det lätt lite när man ska köra in skäret. Dvs spåret kan luta aningens.
Det kändes väl som att maskinen borde gå att använda, men exakthet på skalor saknas, det saknas klicklägen för vanliga vinklar och höjder. Det är säkert bökigt att jobba på annat sätt än att man passar på att göra samtliga skär för varje inställning.
Ja,jag glömde ... jag vill minnas att priset var 550:-
Och bilden och modellbeteckningen är jag inte 100% på. Bauhaus är jättehemliga på sin hemsida att dom har en lamellfräs i sortimentet. Så bilden är framgooglad.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Sen var jag in på Jula. Där har dom en Meec för 500:-
Ja den här såg ju helt klart mer fancy ut.
MEN NU fick begreppet RAPPLIG en helt klart definierad innebörd.
Här glappar precis allt i hela mekanismen, all precision blir totalt omöjlig.
Här är det inte som i alpha tools fallet att det kan "böja" sig något lite när man pressar på, utan här glappar det hejvillt i alla ledder utan att man behöver ta i det minsta.
Redan här går det att bestämma sig för att alpha tools vinner slaget mellan dessa två.
I övrigt verkade klingan vara linjerad med bordet och jag fann inget glapp här heller.
Sen har Meec'en någon slags plastskydd tillsammans med bordet, dom har kanske tänkt ut något smart med det, men jag kunde inte se vad. Jag tyckte det var mest rappligt, ivägen och måste tas bort för vissa moment.
Meec har också justerbart djup, men de förinställda lägena verkar inte ha något att göra med kexstorlekarna 00, 10 och 20.
Och så hade Meec'en strömbrytaren väldigt avigt till, när man ska flytta bak en hand dit för att nå så kommer man nästan alltid att vinkla om maskinen lite så spåret inte längre blir 90°. Ja om det nu ens var 90° i början.
Nä, Meecen kommer jag gå långa omvägar runt !
Ja den här såg ju helt klart mer fancy ut.
MEN NU fick begreppet RAPPLIG en helt klart definierad innebörd.
Här glappar precis allt i hela mekanismen, all precision blir totalt omöjlig.
Här är det inte som i alpha tools fallet att det kan "böja" sig något lite när man pressar på, utan här glappar det hejvillt i alla ledder utan att man behöver ta i det minsta.
Redan här går det att bestämma sig för att alpha tools vinner slaget mellan dessa två.
I övrigt verkade klingan vara linjerad med bordet och jag fann inget glapp här heller.
Sen har Meec'en någon slags plastskydd tillsammans med bordet, dom har kanske tänkt ut något smart med det, men jag kunde inte se vad. Jag tyckte det var mest rappligt, ivägen och måste tas bort för vissa moment.
Meec har också justerbart djup, men de förinställda lägena verkar inte ha något att göra med kexstorlekarna 00, 10 och 20.
Och så hade Meec'en strömbrytaren väldigt avigt till, när man ska flytta bak en hand dit för att nå så kommer man nästan alltid att vinkla om maskinen lite så spåret inte längre blir 90°. Ja om det nu ens var 90° i början.
Nä, Meecen kommer jag gå långa omvägar runt !
Medlem
· Västra Götaland
· 496 inlägg
Jag har en Alpha Tools och den är inte direkt exakt, ändå har jag haft isär den och justerat in allt jag kunnat hitta.. Man får allt köra några provbitar varje gång man ska köra för att få det bra. Numera använder jag bara den med undersidan av maskinen som referens, då funkar den hyffsat.
En sådan här måste vara glappfri och skäret får inte luta något för då stämmer det inte i slutändan.
Billig men inte bra skulle jag sammanfatta den.
En sådan här måste vara glappfri och skäret får inte luta något för då stämmer det inte i slutändan.
Billig men inte bra skulle jag sammanfatta den.
Tack Mikael för "recensionerna", smart också med två olika inlägg = dubbla gilla.
Kan du inte ta dig förbi även Byggmax, jag tror nog att Einhell ligger lite bättre i kvalite än både Meec och Alpha.
Kan du inte ta dig förbi även Byggmax, jag tror nog att Einhell ligger lite bättre i kvalite än både Meec och Alpha.
Byggmax/einhell ligger också på todo-listan.
Men när det ska råka bli, vete gudarna ...
edit:
Nä, det blir nog inte att kolla på någon einhell.
Jag har just ringt BM, inga butiker har den i lager, det är en ren beställningsvara - som inte ens kan beställas till butik utan ska web-beställas direkt hem.
Dels så blir det ju lite jobbigt bara för att kolla hur den känns. Den kan ev gå att skicka tillbaka, jag antar det. Men både frakt och returfrakt blir för tråkigt att gambla över.
Och sen börjar priset inkl frakt bli runt 1000-lappen, dvs avståndet till en riktig lamellfräs krymper och det känns ganska onödigt att chansa då, utan mer motiverat att antingen hosta upp pengarna till ett säkert kort eller ta en alpha tools för 550:-
Sorry byggmax, det blir inget här ...
Men när det ska råka bli, vete gudarna ...
edit:
Nä, det blir nog inte att kolla på någon einhell.
Jag har just ringt BM, inga butiker har den i lager, det är en ren beställningsvara - som inte ens kan beställas till butik utan ska web-beställas direkt hem.
Dels så blir det ju lite jobbigt bara för att kolla hur den känns. Den kan ev gå att skicka tillbaka, jag antar det. Men både frakt och returfrakt blir för tråkigt att gambla över.
Och sen börjar priset inkl frakt bli runt 1000-lappen, dvs avståndet till en riktig lamellfräs krymper och det känns ganska onödigt att chansa då, utan mer motiverat att antingen hosta upp pengarna till ett säkert kort eller ta en alpha tools för 550:-
Sorry byggmax, det blir inget här ...
Redigerat:
Min lokala järnaffär kör rätt mycket med Einhell, kan kolla med dem om de har lust att plocka hem en lamellfräs och vad priset blir hos dem. Enligt Einhells katalog ligger den på 795kr, Byggmax har lite bättre volymer helt klart...
Jag tittade en del på dessa billigare kexmaskiner i höstas. Men så fort man känt på dem så kände jag att jag blivit missnöjd. Så det slutade med att jag köpte en Dewalt DW682k. Den kostade mig ~2100kr fraktat och klart. Jag har använt den massor. Nu senast när jag satte dörrfoder. Kanske lite overkill, men smidigt att kunna provmontera allt innan man limmar.
Köper man något rejält som funkar bra så använder man det mer och så får mer utav det. Annars är det lätt att det blir (ännu) en dammsamlare i hyllan.
Köper man något rejält som funkar bra så använder man det mer och så får mer utav det. Annars är det lätt att det blir (ännu) en dammsamlare i hyllan.