55 293 läst · 139 svar
55k läst
139 svar
Lamellfräs för 500:-!
Ja, det lär de göra här.
Rätta mig om jag har fel här nu. Med en kexfräs blir det bara ett fräsmoment? Dvs, jag för ihop fräs och arbetsstycke samman och skäret är klart eftersom klingan har en diameter som matchar kexets rundning. Med en handöverfräs där notfräsens djupgående passar kexets djup, så behöver jag ta två moment: För ihop fräs och arbetsstycke, och sedan utvidga skäret i sidled stort nog att passa kexets längd.
Rätta mig om jag har fel här nu. Med en kexfräs blir det bara ett fräsmoment? Dvs, jag för ihop fräs och arbetsstycke samman och skäret är klart eftersom klingan har en diameter som matchar kexets rundning. Med en handöverfräs där notfräsens djupgående passar kexets djup, så behöver jag ta två moment: För ihop fräs och arbetsstycke, och sedan utvidga skäret i sidled stort nog att passa kexets längd.
Korrekt! Kan väl dock tilläggas att det inte är så där vansinnigt jobbigt att flytta fräsen 30-40mm i sidled. Det är inte jättenoga att det blir några exakta mått på denna bredden då kexen ändå inte ger någon styrning i den ledden.
Kexen är ca 4mm tjocka. Tänk själv hur mycket material du vill ha på var sida om kexet. Har du en gammal eller en enkel maskin så kan du inte ändra höjd på spindeln. Då måste du arbeta med underlägg för att få spåret där du vill ha det på kanten. Troligen så måste du det iaf om materialet är tunnare än 16mm.Nimajneb skrev:
Kör alltid tunna material mot ett fast underlag istället för med anhållet på maskinen. Det blir mycket stadigare, vilket du kommer att uppskatta när det handlar om klena skivor.
Teoretiskt så går det att fiska ihop 8mm-skivor men ingen vettig människa försöker. Jag har limmat i 10mm-fyllningar i 19mm-ramar. Det fungerar. Kant i kant så väljer jag hellre att såga till en större skiva.
För ett hörnförband så är det själva fräsdjupet som avgör. Kex finns i olika storlekar. Tar du en 10'a eller 0'a och fräser in den assymetriskt så kan du ha en väldigt tunn ytskiva. Ner till 6mm borde vara möjligt. Allt går så länge du inte fräser igenom.
Personligen så har jag knapt använt Kex sedan jag skaffade en Mafell DD40, dubbelborr. Gillar att sätta ihop grejer med snäckor då det ger mig möjlighet att ytbehandla grejer i delar utan att maskera för framtida lim.
Har en Domino också, men gillar inte vibrationerna eller den lätta tiltningen av hålen om verktygen är det slitna (vilket de blir efter ett tag om maskinen används). Använder den bara till tapphål för t ex spalje-pinnar och liknande. Använder inte dominobrickor alls.
VH/Findus
Spännande, har aldrig stött på någon som använt Mafells DuoDowel
Vad gäller kex och tjocklek på materialet så måste man även ha i åtanke att för mycket lim i kexsspåren kan resultera i utbuktningar vid kexen om kvarvarande material är tunt.
Vad gäller kex och tjocklek på materialet så måste man även ha i åtanke att för mycket lim i kexsspåren kan resultera i utbuktningar vid kexen om kvarvarande material är tunt.
Har jobbat med snickerier större delen av mitt yrkesliv. Sådant jag gillar kan vara en pest för andra. Det jag ogillar kan verka helt betydelselöst istället.
Phl //
Dübelborren gör det jag tidigare gjorde med en c-tappmaskin. En sådan har få 'lust-snickare' (amatörer på ren svenska, använt i välmening) erfarenhet av. Dessutom är den mycket snabbare eftersom få eller inga inställningar behövs. Det gäller bara att tänka konsekvent och rätt. Ungefär som när man kexar.
Fördelar är att det är styrning i båda leden. Hörn och kanter kommer precis där jag vill. Det är en enkel sak att borra för 'snäckor' eller sargsprintar. En skåpsammansättning värdig IKEA (obs ironi) görs på någon halvtimme. På skoj kan du titta på vad du skulle kunna göra av vita hyllplan från Byggmax. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09060.aspx
Kantat och klart. Såga till och borra. En sådan här hylla räcker till ett överskåp med hyllor. Bör gå under en timme även första gången. Lucka/or går att köpa var som helst.
Lim i kexspåren är alltid en risk, föredrar att limma ytorna där det går.
Nimajneb//
Jag delar lokal med en en annan snickare. Det är hans Domino. Har ett snärj att övertyga honom om att inte göra sig av med Domino-skräpet som han kallar det efter att han kört in sig på min DD40. Att göra elementskydd t ex, med en massa stående pinnar, vore en mardröm utan den. Där fungerar den perfekt. Till att göra skåp suger den jämfört med c-tapp
Snart blir vi utslängda ur den här tråden... eller hur . Har förstått att offtopicsnack ogillas här.
VH/Findus
Phl //
Dübelborren gör det jag tidigare gjorde med en c-tappmaskin. En sådan har få 'lust-snickare' (amatörer på ren svenska, använt i välmening) erfarenhet av. Dessutom är den mycket snabbare eftersom få eller inga inställningar behövs. Det gäller bara att tänka konsekvent och rätt. Ungefär som när man kexar.
Fördelar är att det är styrning i båda leden. Hörn och kanter kommer precis där jag vill. Det är en enkel sak att borra för 'snäckor' eller sargsprintar. En skåpsammansättning värdig IKEA (obs ironi) görs på någon halvtimme. På skoj kan du titta på vad du skulle kunna göra av vita hyllplan från Byggmax. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09060.aspx
Kantat och klart. Såga till och borra. En sådan här hylla räcker till ett överskåp med hyllor. Bör gå under en timme även första gången. Lucka/or går att köpa var som helst.
Lim i kexspåren är alltid en risk, föredrar att limma ytorna där det går.
Nimajneb//
Jag delar lokal med en en annan snickare. Det är hans Domino. Har ett snärj att övertyga honom om att inte göra sig av med Domino-skräpet som han kallar det efter att han kört in sig på min DD40. Att göra elementskydd t ex, med en massa stående pinnar, vore en mardröm utan den. Där fungerar den perfekt. Till att göra skåp suger den jämfört med c-tapp
Snart blir vi utslängda ur den här tråden... eller hur . Har förstått att offtopicsnack ogillas här.
VH/Findus
Redigerat:
Jag tror att off-topic-snacket inte tas lika hårt i just Verktyg, Maskiner och Fordonsforat
DuoDoweln är intressant. Har provkört den en gång och gjorde då två ramar till lådor. Battlade den mot en Domino och upplevde DD:n som väldigt långsam. Dock finns det stor risk att borrbitsen var slöa i DD:n. Vid detta tillfället hade jag aldrig använt någon av maskinerna så det var inte fråga om att redan kunna en maskin och lära sig en annan. Tyckte även ergonomin var halvdassig på DD:n, vill minnas att jag saknade ett ställe att greppa om maskinkroppen när man plungade. Saknade även ett handtag på anhållet (som det är på Dominon).
DuoDoweln är intressant. Har provkört den en gång och gjorde då två ramar till lådor. Battlade den mot en Domino och upplevde DD:n som väldigt långsam. Dock finns det stor risk att borrbitsen var slöa i DD:n. Vid detta tillfället hade jag aldrig använt någon av maskinerna så det var inte fråga om att redan kunna en maskin och lära sig en annan. Tyckte även ergonomin var halvdassig på DD:n, vill minnas att jag saknade ett ställe att greppa om maskinkroppen när man plungade. Saknade även ett handtag på anhållet (som det är på Dominon).
tvärtom. Dominon är tyngre, större och vibrerar hårt. Slipningen på verktygen är svår att få till manuellt. DD-borrarna bryner jag själv på någon minut. Allt beror förstås på hur man är van att arbeta. Alla maskiner är bra för någon, om det inte handlar om rent skräp. Ergonomiskt så påminner DD,n väldigt mycket om en Lamino.
Har för övrigt, trots inhandlad speciallinjal, aldrig kört hyllbärare med DD'n. Vanlig mall duger, och går förmodligen fortare.
VH/Findus
Har för övrigt, trots inhandlad speciallinjal, aldrig kört hyllbärare med DD'n. Vanlig mall duger, och går förmodligen fortare.
VH/Findus
Jag hade personligen inte använt kex vid ett dörrbygge då dom inte ger så värst mycket mera stadga än att bara limma utan.
Jag hade istället skruvat ihop hela ramen med långa skruvar och sedan plugga hålen då får du en sjukt stadig dör och du slipper köpa en maskin och det går fort. Om man vill kan man köpa rundstav på meterlängd och borra ett eller två hål (beroende på om man annvänder en eller två skruvar vid varje fästpunkt) efter att man skruvat i hopp dörren och slå in en lång plugg.
Har vid flera till fällen byggt på detta vis när det inte har varit så viktigt att efterlikna original dörrar.
Mvh Pär H
Jag hade istället skruvat ihop hela ramen med långa skruvar och sedan plugga hålen då får du en sjukt stadig dör och du slipper köpa en maskin och det går fort. Om man vill kan man köpa rundstav på meterlängd och borra ett eller två hål (beroende på om man annvänder en eller två skruvar vid varje fästpunkt) efter att man skruvat i hopp dörren och slå in en lång plugg.
Har vid flera till fällen byggt på detta vis när det inte har varit så viktigt att efterlikna original dörrar.
Mvh Pär H
Kan någon förklara finessen med Dubeldubeln fur mich?
Exakt samma grej går ju lätt att fixa till med handöverfräsen dock med ett hål i taget.
Och då jag har ELU/DW's lilla fräsbord som lätt görs om till ett kantanhåll som slår det mesta så lär de 90 graderna i ändträ funka perfekt.
Två plugg i ett steg? Tja... jag fattar inte poängen riktigt.
/Kent
Exakt samma grej går ju lätt att fixa till med handöverfräsen dock med ett hål i taget.
Och då jag har ELU/DW's lilla fräsbord som lätt görs om till ett kantanhåll som slår det mesta så lär de 90 graderna i ändträ funka perfekt.
Två plugg i ett steg? Tja... jag fattar inte poängen riktigt.
/Kent
systematiskt referenssystem typ Lamello, samt att det är två hål åt gången (halva tiden) i stabilt 32 avstånd.
Precis vad som helst går att göra med hjälp av giggar och mallar. Att ha en enkel maskin som gör det onödigt är motiverat för den som tänker på ett sätt som är anpassat till uppgiften.
Bra för mig kan vara dåligt för dig.
Det ligger ingen värdering i det och jag ser inte ner på andras sätt att tänka. Tvärtom är det en stor tillgång att kunna ha lite fantasi och se möjligheter i olika tänkesätt. Vem vet när en kunskap blir användbar. Jag har aldrig frågat mig det utan packar in allt jag får förmånen att lära mig.
VH/Findus
Precis vad som helst går att göra med hjälp av giggar och mallar. Att ha en enkel maskin som gör det onödigt är motiverat för den som tänker på ett sätt som är anpassat till uppgiften.
Bra för mig kan vara dåligt för dig.
Det ligger ingen värdering i det och jag ser inte ner på andras sätt att tänka. Tvärtom är det en stor tillgång att kunna ha lite fantasi och se möjligheter i olika tänkesätt. Vem vet när en kunskap blir användbar. Jag har aldrig frågat mig det utan packar in allt jag får förmånen att lära mig.
VH/Findus
Ang dörr tillverkningundret skrev:Dörren i den bifogade bilden (om jag lyckades ladda upp den... :S) liknar de jag ska bygga till utseendet då.
Den jag ska bygga tänker mig såhär. För att få stadga i höjdled, låter jag de vertikala yttersta bräderna gå utmed hela dörrens höjd obrutet. Alla horisontella bräder löper mellan dessa två yttersta i sin helhet. Den mittersta vertikala brädan till sist är uppdelad i bitar som fogas in mellan varje horisontell.
Alltså överallt räta sammanfogningar med ett stort kex i varje.
Jag har visserligen en handöverfräs (gammal Bosch POF 600 ACE) plus fräsbordet från CO. Det känns mer hanterbart, snabbare och mindre risk för fel med en kexfräs.
Såg nånstans ,tror här på forumet att man inte skulle använda hela träbitar för ramen utan
att man skulle klyva dem i 2 delar och vända den ena 180grader sen limma ihop dem igen annars slår sig dörren
Fräser du för kex är det ofta lättare att använda en falsfräs eller infällningsfräs än en notfräs. För dörren passar en falsfräs bra, för du sätter handöverfräsen på dörrstyckenas plana ytor. En falsfräs har en egen diameter precis som en lamellfräs har. Dock fräser jag ofta ett långt spår istället för bara ett nstaka kexuttag.undret skrev:Ja, det lär de göra här.
Rätta mig om jag har fel här nu. Med en kexfräs blir det bara ett fräsmoment? Dvs, jag för ihop fräs och arbetsstycke samman och skäret är klart eftersom klingan har en diameter som matchar kexets rundning. Med en handöverfräs där notfräsens djupgående passar kexets djup, så behöver jag ta två moment: För ihop fräs och arbetsstycke, och sedan utvidga skäret i sidled stort nog att passa kexets längd.
Bild på falsfräs finns i tråden.
-- Mats ---
Lyfter ämnet igen... Funderar på att skaffa en lamellfräs och i så fall en billig. Kan inte motivera mig till att köpa nåt dyrare just nu...
Om ni skulle välja mellan Julas Ferm för 600 kr eller Bauhaus Alpha tools för 600 kr, vilket skulle ert val bli?
Om ni skulle välja mellan Julas Ferm för 600 kr eller Bauhaus Alpha tools för 600 kr, vilket skulle ert val bli?