Så tjockt som klingan är men man får lägga under och greja för att få det bra. Har nog kört 6mm mdf om jag inte miss miner mig.

Redigerat:
ok, föga förvånande så får man alltså vad man betalar för :) Men om man är noga och ser till att ha arbetsstycken ordentligt förankrade och även använder maskinen lite "kreativt" genom att inte använda de dåliga anhållen på maskinen, så får man ett ok resultat.

Jag ska försöka ta mig till Jula/Classe/Harald och klämma på deras budgetvariant, annars lutar det åt Hornbach.

Tack för hjälpen!

Är det någon som vet vad det är för storlek (10, 20...) på kexen från jula?
(L 55, B 10, B 3,5)
Har lånat en Ferm lamellfräs. Den glappar inte, men man få använda en vikelhake när man ställer in den, för att graderingen väldigt o-exakt, men det funkar väl det med, fast det tar längre tid.
Någon som vet vad det kostar att hyra en "domino" och kanske var man kan hyra en sådan (Bor i Sundsvallstrakten)?

Ingenting stämmer ju på kexen från jula...

De vanligaste storlekarna man kan köpa utan att beställa är S00, S10 och S20. Dom hittar man på vilken välsorterad järnhandel som helst. Fast oftast är det då Lamello kex och dom följer rätt mått. Frågan är var Julas kommer ifrån eller om dom helt har fått måtten om bakfoten.

S00, S10 och S20 har bredden 15, 19 o 23mm. Inget som matchar Julas 10mm direkt. Dessutom skall kexen vara 4mm, inte 3,5. Blir för glappt med 3,5mm.

Så de kex som säljs på Jula... ingen aning vad det är...

• Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
Hur är kexen på exempelvis Bauhaus, Claesohlson, K-rauta, BejerBygg mm? Vad hittar man S20 kex till bra pris?

Dom Bauhaus säljer är troligen Wolfcraft vilka brukar hålla sig till standarder rätt bra. Men om märket är nåt av de bekanta: Bosch, Lamello, Wolfcraft eller liknande så kan man vara rätt säker att dom följer mått. Det skall på förpackningen framgå om det är S10, S20 eller någon annan standardstorlek dom följer.

Prismässigt är det dyrt att köpa småpack av kex, kostar skjortan för typ 20st. Om du vet med dig att du kommer att kexa en del framöver så kan man köpa ekonomipack S20 1000st för kring 250:- + moms hos Theofils. Vet att många järnaffärer köper som återförsäljare av Theofils men då får man räkna med ett *ordentligt* påslag i butik (vilket var anledningen till att jag började handla direkt från Theofils).

De på Bauhaus vill jag minnas det står stansat Lamello i. Det samma gäller kexen hos Clas Ohlson.

Det tradiga med kex från Theofils är att de endast har S20 i storpack.

www.mmaskin har nu ändrat på sin sida att det är exkl moms -dvs dyrt.
Går det att beställa från Theofils och få det hem skickat?

Ernst P i Göteborg tar 230kr+m per 1000. Billigare än Theofils som tar 290+m. (Prisexempel S20 men de andra ligger bara något lägre i pris).

Dock endast företagsförsäljning.

//nomis

dusthall skrev:
Går det att beställa från Theofils och få det hem skickat?
Ja, det går

Kanske en nybörjarfråga, men i så fall passare det nog mig...

Om jag bara ska fästa ihop t.ex. en enkel hylla i mdf, där alla vinklar är 90 grader, borde det väl inte behövas någon värstingmaskin - eller ?

Kanske http://www.jula.se/lamellfras-fbj-710-710-w-134606 kan funka för sällsynta hobbyförsök. Känns inte motiverat att lägga över 3000 för att testa en eller två gånger.

Rookien skrev:
Kanske en nybörjarfråga, men i så fall passare det nog mig...

Om jag bara ska fästa ihop t.ex. en enkel hylla i mdf, där alla vinklar är 90 grader, borde det väl inte behövas någon värstingmaskin - eller ?

Kanske [länk] kan funka för sällsynta hobbyförsök. Känns inte motiverat att lägga över 3000 för att testa en eller två gånger.
MDF är en lättare start då man behöver färre maskiner. Om alla vinklar är 90 grader och du har tillräckligt med stag eller baksida, samt lasten inte hamnar i skarvarna klarar du dig med en borrmaskin och rund träplugg. (om ovansidan till exemepl vilar på sidorna så hamnar inte lasten i skarven, om ovansidan däremot sitter mellan sidorna så tar skarven upp all last som läggs på ovansidan).

Om detta är en start för ditt byggande är en vanlig handfräs med en fräs för lamell en billig och bra väg att gå steget förbi träplugg. Det ger fördelen att du med samma fräs och annat frässtål skulle kunna fällan in baksidan ett par millimeter innanför sidor och topp och botten.

Om man inte har maskiner och vill börja med få maskiner bör lamellfräs inte vara första fräsen, hellre bör man börja med en vanlig fräs först, och lamellfräs senare, om någonsin.

--- Mats ---

Är så mycket lättare att köra med en lamellfräs än med en vanlig överhandsfräs, om man skall köra med kex.
En 500:- maskin duger utmärkt. Dock så får man träna först innan man använder den skarpt, samt att de billiga lamellfräsarna inte stämmer med vinklar mm till 100%, men använder man vinkelhake när man ställer in dem mm, så fungerar de utmärkt. Har bygg min köksö med en julas lamellfräs, och den blev kanon bra och fort gick det, men som sakt var, man får kolla att dom billiga lamellfräsarna har rätt vinkel innan du kör.

dusthall skrev:
Är så mycket lättare att köra med en lamellfräs än med en vanlig överhandsfräs, om man skall köra med kex.
En 500:- maskin duger utmärkt. Dock så får man träna först innan man använder den skarpt, samt att de billiga lamellfräsarna inte stämmer med vinklar mm till 100%, men använder man vinkelhake när man ställer in dem mm, så fungerar de utmärkt. Har bygg min köksö med en julas lamellfräs, och den blev kanon bra och fort gick det, men som sakt var, man får kolla att dom billiga lamellfräsarna har rätt vinkel innan du kör.
Den är kanske något lättare till just att göra lamellspåret mot högkantsdelen av skivan. Men i gengäld blir det svårare att göra ett spår för baksidan med en lamellfräs. Så innan man köper en lamellfräs skall man ha funderat på vad det är för saker man vill ha fräst, och om man vill ha så få verktyg som möjligt, välja vilket verktyg man vill ha.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.