Tobas skrev:
Jag tittade en del på dessa billigare kexmaskiner i höstas. Men så fort man känt på dem så kände jag att jag blivit missnöjd. Så det slutade med att jag köpte en Dewalt DW682k. Den kostade mig ~2100kr fraktat och klart. Jag har använt den massor. Nu senast när jag satte dörrfoder. Kanske lite overkill, men smidigt att kunna provmontera allt innan man limmar.

Köper man något rejält som funkar bra så använder man det mer och så får mer utav det. Annars är det lätt att det blir (ännu) en dammsamlare i hyllan.
Du kexade alltså ihop dörrfodret?

trattalask
Klart! Skurkloss mot fodret, foder mot hörnkloss osv. Sen så kexade jag även fodret i smygen.

Mikael_L
  • Gilla
marala
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ryobi har en modell som ser lite nyskapande ut ... ;)
[bild]
[länk]

Verkar ligga på ca 100$ på siter där jag sett den ...
Åsså slapp de vinkelväxeln, smart drag. Å inte e den limegrön heller. Vem vet, det kanske kan bli nåt av Ryobi en vacker dag ;)

• Gilla
marala
  • Laddar…
Det känns faktiskt ilte innovativt att inte basera hela maskinen på en motorkropp och vinkelväxel från en vinkelslip! Ergonomin lär ju inte bli lidande av ett riktigt grepp som är vinklat snett nedåt.

Mikael_L skrev:
Ryobi har en modell som ser lite nyskapande ut ... ;)
[bild]
[länk]

Verkar ligga på ca 100$ på siter där jag sett den ...
Snygg var den inte. Ryobi känns dock lite mer seriöst än Power craft och likn., inte omöjligt att den är ok. Verkar endast finnas i USA = 120v

Tobas skrev:
Jag tittade en del på dessa billigare kexmaskiner i höstas. Men så fort man känt på dem så kände jag att jag blivit missnöjd. Så det slutade med att jag köpte en Dewalt DW682k. Den kostade mig ~2100kr fraktat och klart. Jag har använt den massor. Nu senast när jag satte dörrfoder. Kanske lite overkill, men smidigt att kunna provmontera allt innan man limmar.

Köper man något rejält som funkar bra så använder man det mer och så får mer utav det. Annars är det lätt att det blir (ännu) en dammsamlare i hyllan.
Är du nöjd med Dewalten?
Har du provat någon Bosch, Makita eller "dyr" fräs?

• Gilla
marala
  • Laddar…
trattalask
Kicken skrev:
Är du nöjd med Dewalten?
Har du provat någon Bosch, Makita eller "dyr" fräs?
Nej, har inte provat någon av de andra.Men jag har fått det resultatet jag velat när jag använt Dewalten.
Kexen som jag fick med, 1000st storlek 10, lämnar dock övrigt att önska. En hel del slängs.

En sak som verkligen inte skulle skada är mjukstart. Men efter ett tag vänjer man sig.

Jag ska bygga ett bord i massiv valnöt, tanke är att de ska vara en sarg runt om skiva , vad är de bästa å snyggaste sättet att då i hop dom då de kommer vara girade i 45/45 är det att kexa?

Det finns sällan plats för att sätta ett kex om man har gerade hörn, tänk på att kexen kräver ~40mm långa spår på var sida. Men om du använder väldigt breda bitar till din sarg är det nog möjligt. Ett alternativ är vanliga träpluggar i hörnen och kex i skivan. Det lyxigaste alternativet är väl en Domino från Festool men det är ju en lite störe investering.

badtastex skrev:
Det finns sällan plats för att sätta ett kex om man har gerade hörn, tänk på att kexen kräver ~40mm långa spår på var sida. Men om du använder väldigt breda bitar till din sarg är det nog möjligt. Ett alternativ är vanliga träpluggar i hörnen och kex i skivan. Det lyxigaste alternativet är väl en Domino från Festool men det är ju en lite störe investering.

Sargen kommer bli 10cm bredd, å skivan är 40mm

berne88 skrev:
Jag ska bygga ett bord i massiv valnöt, tanke är att de ska vara en sarg runt om skiva , vad är de bästa å snyggaste sättet att då i hop dom då de kommer vara girade i 45/45 är det att kexa?
Skulle tro att du får bättre/fler svar i Möbelsnickeri avdelningen istället för verktyg och maskiner.

Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Finns en kort hållen test/review:
[länk]
och
[länk]

Och för den som är medlem i finewoodworking.com
[länk]
Detta är allt jag behövde läsa, från Finewoodworking.com

The plunge mechanism has too much play, which resulted in sloppy slots and loose biscuits.

Det där är en av punkterna där agnarna sållas från vetet ;)

Mikael_L
dusthall skrev:
Hur är kexen på exempelvis Bauhaus, Claesohlson, K-rauta, BejerBygg mm? Vad hittar man S20 kex till bra pris?
Var köper man hyggliga kex till bra pris idag.

På Clas ohlsson verkar de utgående, finns inte i speciellt många butiker.
Julas har fel mått
Bauhaus är rätt dyra, mer än en krona per kex...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.