L lars80 skrev:
Kul att du nämner risken att bli rånad på sina pengar.
Det är nämligen vad bankkunder riskerar att bli om banken blir insolvent efter ett eu beslut från 2016.
Har du någon referens till det ”beslutet”?
 
T TWX skrev:
Hade bankerna tvingats att ha kontoren öppna och tagit emot kunderna så hade alla dessa bedrägerierna kunnat undvikas genom att man dels hade kunnat gå till banken och banken hade kunnat föra över pengarna när kunden är på plats
I tråden blir folk förbannade för att man måste ringa ett samtal, och du föreslår att man fysiskt skulle infinna sig på ett kontor? 😂
 
Pellegnillot71
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
Men om lika regler gäller för alla, hur komner det sig då att bankerna agerar så olika? Det här med penningtvättskontroll är precis lika godtyckligt som de olika företagens regler för GDPR.

Det märkliga är ju att reglerna bara rör till det för vanligt folk medan de kriminella kan fortsätta tvätta sina pengar utan större problem. (Hänvisning till bla till Swedbank och dess åtalade VD, Nordea mfl)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min däckhandlare gav mig en fundering om värdet av kontanter, skriver bilisten Tom Barkström :

I måndags köpte jag vinterdäck. Firman verkade seriös med registrerad kassaapparat och kvitto, men verkstadsägaren ville ha kontant betalning, så jag fick åka till en bankomat.
Jag frågade varför och fick en handfast lektion i ekonomi:

'”Den femhundring du betalar med kan jag köpa fikabröd för på Ica. Samma sedel kan Ica-handlaren köpa bröd för på bageriet. Bagaren kan i sin tur använda sedeln till att köpa mjöl av bonden, som kan använda den till att tanka diesel till traktorn. Det är hela tiden samma sedel. Hade du betalt med Swish hade jag efter bankens avgifter kanske fått 485 kronor att köpa fikabröd för med mitt kreditkort. Ica-handlaren hade i sin tur kanske bara 470 kronor kvar att swisha till bagaren för brödet. Det som nu finns kvar hos bagaren räcker inte till lika många kilo mjöl. Bonden kan i nästa led bara tanka halv tank i traktorn eftersom bankerna tagit mer avgifter från de ursprungliga 500 kronorna. Efter ytterligare kanske 20 transaktioner är alla pengarna borta i bankavgifter. Med Swish och kreditkort tar bankerna med tiden alla dina surt förvärvade 500 kronor”, slutade däckhandlaren.

Jag lyssnade förvånat, men måste medge att han hade rätt. Jag var tvungen att fråga vad han gjorde med alla kontanter eftersom det är så svårt att sätta i dem på banken.
”Jag får sätta in 15 000 kronor på banken varje månad. Resten köper jag guld för: ringar, smycken och klockor. Sedan åker jag till mitt forna hemland och säljer guldet mot euro.”
Den sista delen av handelskedjan är jag ytterst tveksam till om den är laglig, men det sa jag inte, utan jag körde fundersam hem med mina nya vinterdäck.
 
  • Gilla
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
Jag hart varit med om exakt samma sak med en handläggare på Länsförsäkringar...
Ringde igen NÄSTA dag och fick då prata med en annan person, då var det inga problem alls.
Så mitt råd är, akta er för Länsförsäkringar!
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Har tyvärr varit med om samma sak med Länsförsäkringar.
 
Jag med LF är ett jävla skit 💩 bolag
Fick inte ens betala mitt hus kontant för dom vägrade.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det märkliga är ju att reglerna bara rör till det för vanligt folk medan de kriminella kan fortsätta tvätta sina pengar utan större problem. (Hänvisning till bla till Swedbank och dess åtalade VD, Nordea mfl)
Kan du vara mer konkret angående Swedbankkontoret åtalade VD å Nordea. Vilka belägg har du för att kriminella kan fortsätta utan större problem?
 
L lars80 skrev:
[länk]
Jag tror dock inte du orkar läsa så för att du ska begripa sammanhanget så sammanfattar artikeln i länken nedan.
[länk]
Tack. Ska läsa igenom senare, detta var dock tidigare än 2016.
 
engs
Tror jag råkat ut för detta nu också (LF). Skulle föra över 10k först till ett konto och sen 50k till ett annat. (Andra banker).
Första 10k gick bra men vid de 50k så kom ett kryptiskt felmeddelande. Det minsta man kan begära är väl väldigt glasklar meddelande vad det beror på, om det nu handlar om beloppsgränser. Samt en direkt länk där de förklarar varför eller så, typ hänvisning till regler eller så.

Tänkte jag väntar en vecka och för över de andra 50k. Men det slog mig nu en annan sak.
Jag har stående överföringar varje månad från mitt lönekonto hos LF till gemensamma konton, på annan bank. För hushållsutgifter etc.

Om man nu för över 50k manuellt inom en vecka innan de som ligger som månatligen. Om 50k nu är gränsen / 7 dagar. Kommer de senare då blockeras, med risk för det inte finns pengar på t.ex. hushållskontot för räkningarna? Eller ligger de automatiska utöver detta?

Om det är så de automatiska ligger utöver, kan man skapa en sådan temporärt, sen plocka bort den. För att komma runt reglerna?

Vis sidan av regleringar för att göra det besvärligare med svarta pengar.
Med alla skriverier om främst äldre som blir blåsta på sitt livs besparingar kan jag till viss del förstå att de behöver göra nått.

Edit: Men man borde kunna gå in och vitlista kontonummer, t.ex. ens egna konton i andra banker. Där man kan föra över obegränsat, i princip. Det finns ju nu genom av EU tvingande API'er för att t.ex. kunna se konton hos annan bank eller hantera pengarna med hjälp av tredje part. Så det borde vara en enkel match att verifiera att det är ditt konto.
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Tack. Ska läsa igenom senare, detta var dock tidigare än 2016.
Beslutet trädde i kraft 2016 men beslutet togs tror jag 2013. Det är så processen vanligtvis fungerar i EU.
 
O [old rusty] skrev:
Flyttar ni mycket pengar så är ni en av dom som ska kolla upp om LF är för er längre.

Enligt hon jag pratade med var reglerna nya sen den elfte april.

Jag ska inte behöva ringa för att flytta min lön från en bank till en annan... För det var tillvägagångssättet. Ringa, telefonkö, svara på frågor om var pengarna kommer ifrån och var dom ska. Varje gång du ska flytta över mer än 50kkr.
Är inte lösningen på detta att lönen sätts in "rätt" istället för att manuellt flytta över varje månad?
 
A anders.ostling skrev:
Är inte lösningen på detta att lönen sätts in "rätt" istället för att manuellt flytta över varje månad?
Du ger också lösningar på ett problem som inte behöver finnas. Men tack ändå.
Som att tipsa någon som blir urinerad på om bra glapack... (Byter jämförelse eftersom vissa blev upprörda av den förra)

Huslån, sparande och lön behöver inte (och bör inte?) vara i samma bank enligt mig.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.