D Dilato skrev:
Alla har inte....allvarligt, hur många har problemet med 99 spänn på kontot som dom inte kan använda??
Låna en krona av någon som har swish, sätt in den på kontot, ta ut hundringen, klart.
Vilket faller om du inte har Swish kopplat till ditt konto. Dessutom är det väl allas rätt att kunna förfoga över sina pengar.

Vad jag, i förlängningen, vill säga med mitt inlägg är att det krävs en hel del för att fritt förfoga över sina pengar numer. Det räcker liksom inte med bara ett bankkonto längre. Du kan heller inte klara dig med enbart kontanter. Allt det du för 10-15 år sedan kunde göra på din bank förväntas du idag ha möjlighet, och klara av, att göra själv.
 
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Hur har denna fråga hamnat på Byggahus?
 
  • Gilla
Nilsson i Boda och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vilket faller om du inte har Swish kopplat till ditt konto. Dessutom är det väl allas rätt att kunna förfoga över sina pengar.

Vad jag, i förlängningen, vill säga med mitt inlägg är att det krävs en hel del för att fritt förfoga över sina pengar numer. Det räcker liksom inte med bara ett bankkonto längre. Du kan heller inte klara dig med enbart kontanter. Allt det du för 10-15 år sedan kunde göra på din bank förväntas du idag ha möjlighet, och klara av, att göra själv.
Att koppla swish till ett konto tar typ 30 sekunder.
Att man är ovillig att göra det man behöver är inget argument.

Man kan klara sig på enbart kontanter men det kan vara så att man måste välja andra inköpsställen och blir begränsad.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Ärlig fråga, finns det fortfarande kort som enbart är bankomatkort? Dessutom, Bankomat är ju ett varumärke/bolag, som väl inte ger ut några kort. Vanligtvis är det väl ett debitkort som är kopplat till kontot? I så fall går det ju utmärkt att få ut sina 99:- i närmsta butik.
Så kan det vara. De kort som bara fungerar i uttagsautomat kanske är historia.

Ja, bankomat är ett varumärke, liksom topz, frigolit och en del annat 😉
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
En anledning till att vilja handla med kontanter är att ingen mellanhand kan tjäna någon avgift på köpet.

Att handla med swish kostar en avgift varje gång. Bankerna vill tjäna pengar på alla transaktioner och det går inte med kontanter.
Transaktioner är en guldgruva för den som har monopol på systemet.
Appropå rent mjöl i påsen...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att koppla swish till ett konto tar typ 30 sekunder.
Att man är ovillig att göra det man behöver är inget argument.

Man kan klara sig på enbart kontanter men det kan vara så att man måste välja andra inköpsställen och blir begränsad.
Plus att du måste ha ett giltigt bankID, och för att få det behöver du ett giltigt pass (eller ett internationellt körkort). Det behöver inte handla om ovilja. Det kan handla om t.ex. okunskap också.

Det blir ruskigt bökigt att t.ex. betala räkningar och tanka med bara kontanter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
....... Varje gång du ska flytta över mer än 50kkr.
Stående överföring?

//
 
D Dilato skrev:
Att koppla swish till ett konto tar typ 30 sekunder.
Att man är ovillig att göra det man behöver är inget argument.
Swish kräver BankID och BankID kräver svenskt personnummer. Så det finns några hundratusen som regelbundet befinner sig i Sverige som inte kan använda Swish. Det är exemplevis personer som arbetar i Sverige men stadigvarande bor i ett annat (EU-)land, flyktingar och personer som händlägger sin ansökan om personnummer (det kan ta 1.5 år plus att handlägga).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du valde ju att argumentera på en nivå som
känns opassande med tanke på att du saknade grundläggande kunskap om frågan, därför blev jag lite "bitsk".

"Hur nån öht kan tro att detta är å FRÄMJA kontanthantering är lägre än femteklassares nivå"

Och nej, jag känner inte till ALLA utredningar, men just kontanthanteringen/behovet har varit uppe flera gånger och borde vara allmänt känt.
Det som åsyftades och förklarades var (kanske felcitering) att AB Bankomats byggande av 2 nya kontanthanterings terminaler skulle ha nåt som helst med att Främja kontanthantering å göra.

Sen vet jag inte riktigt vilka grundläggande kunskaper dumenar jag saknar i frågan ?
Är ”en utredning är tillsatt” synonymt med Främjande?
 
Tr
L lars80 skrev:
En anledning till att vilja handla med kontanter är att ingen mellanhand kan tjäna någon avgift på köpet.

Att handla med swish kostar en avgift varje gång. Bankerna vill tjäna pengar på alla transaktioner och det går inte med kontanter.
Transaktioner är en guldgruva för den som har monopol på systemet.
Appropå rent mjöl i påsen..
Så du tror bankernas nattsafe var gratis för alla de som smällde in dagskassan i dessa kl23.00 på kvällen?
Kontanthantering kostar pengar för ALLA inblandade, tro inte nåt annat.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tr


Så du tror bankernas nattsafe var gratis för alla de som smällde in dagskassan i dessa kl23.00 på kvällen?
Kontanthantering kostar pengar för ALLA inblandade, tro inte nåt annat.
Det kostar pengar när du utnyttjar bankens tjänster.
Kontanter kostar inget när jag använder dom som betalningsmedel.

Digital valuta innebär total kontroll och kommer fungera på ett liknande sett som monopolen med elnäten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Swish kräver BankID och BankID kräver svenskt personnummer. Så det finns några hundratusen som regelbundet befinner sig i Sverige som inte kan använda Swish. Det är exemplevis personer som arbetar i Sverige men stadigvarande bor i ett annat (EU-)land, flyktingar och personer som händlägger sin ansökan om personnummer (det kan ta 1.5 år plus att handlägga).
Så vad det kokar ner till är alla dessa personer utan svenskt personnummer som har 99 kronor på ett svenskt bankkonto med ett "bankomatkort" och dom inte kan ta ut dom 99 kronorna.

Ok, någon kan ju överföra en krona till den personen då (skit i swish, det finns kontoöverföring också).

Vill man konstruera ett påhittat problem så går det ju, men det finns lösningar.
 
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Jag köpte bil för sexhundratusen och det var en del turer för kunskapen var lite sisådär, fick olika svar hur man ska göra för att föra över vid bilköp, men var sedan inget problem hos LF
 
L lars80 skrev:
Det kostar pengar när du utnyttjar bankens tjänster.
Kontanter kostar inget när jag använder dom som betalningsmedel.

Digital valuta innebär total kontroll och kommer fungera på ett liknande sett som monopolen med elnäten.
En del tjänster kostar pengar, annat är gratis.
Banken och affärer har kostnader för kontanthantering. Privatpersoner har inga direkta kostnader. Indirekta är ränteförluster, risk att mista pengarna eller bli rånad. Väg detta mot att försvåra för svarta pengar/knark/terrorfinansiering blir valet lätt imho.

Total kontroll ? Om du är ärlig har du inget att frukta.

Minns diskussion på 80talet mot bevaknings kameror på offentliga platser. (Orwells 1984 typ) Samma argument å motargument då.

Idag finns ingen opposition mot kameror.
Har du rent mjöl i påsen har du inget å frukta.
 
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Jag upptäckte samma sak pga att det var nån reseräkning som blev utbetalad tillsammans med lönen och eftersom jag inte har LF som min enda bank överför jag pengar till andra ställen varje månad, men tji det tog stopp. Och utan någon som helst information. Några av överföringarna jag lagt upp i förväg genomfördes bara inte. Fick felmeddelandet när jag försökte igen. Gick inte heller att schemalägga dem till nästa vecka. Orkade ej ringa (ej akut), får se om de höjer gränsen eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.